معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد گفت: در بطن این مسابقات برنامه‌هایی برای محکوم کردن جریانات تکفیری که یکی از گرفتاری‌های اصلی جهان اسلام است، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش حوزه  فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت  اولین نشست شورای سیاست‌گذاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، صبح دوشنبه، 22 اردیبهشت‌ماه در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری این مسابقات برگزار شد.
 
در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بین دانشجویان مسلمان، آثاری خوبی را به دنبال دارد به بحث در مورد اهداف این مسابقات پرداخت و گفت: گسترش قرآن در سطح جهان اسلام، توجه به آن و ارتقاء فهم قرآن، می‌تواند اصلی‌ترین هدف برگزاری مسابقات باشد و سایر اهدافی که در دستورالعمل اجرایی مسابقات آمده است، می‌تواند به عنوان سیاست‌های کلی مسابقات در نظر گرفته شود.
 
وی افزود: با توجه به گرفتاری‌هایی که جهان اسلام با آن مواجه است، جهاد می‌تواند پیش قدم شود و در زمان برگزاری مسابقات توجه جهان اسلام و مسلمانان را به این گرفتاری‌ها معطوف کند. یکی از این گرفتاری‌ها بحث جریانات تکفیری است که یک مشکل اساسی در جهان اسلام است.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موضوع احترام به خون و نفس انسان و تکریم انسانیت در اسلام مورد تأکید قرار دارد، اظهار کرد: می‌توان در بطن این مسابقات برنامه‌هایی در جهت محکوم کردن این جریانات قرار داد تا شرکت‌کنندگان بیشتر با این جریانات و اهداف آن آشنا شوند.
 
حجت‌الاسلام حشمتی تصریح کرد: پشتیبانی‌های خاص صهیونیست‌ها از این جریان خاص کاملاً بارز است، اما این حرکت به نام اسلام در آمده است و باید همه ما در محکومیت آن گام برداریم که مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، بهترین زمان و مکان برای این کار است.
 
وی در مورد شعار این دوره از مسابقات نیز گفت: اگر شعار کرامت انسانی از منظر قرآن در این دوره مورد توجه قرار گیرد و در پناه آن به گرفتاری‌ها و مسائل مبتلابه جهان اسلام بپردازیم، بسیار مناسب و کارساز خواهد بود و بقیه اهداف نیز خود به‌ خود محقق خواهد شد. در زمینه مکان برگزاری مسابقات نیز باید گفت که محل برگزاری باید با نام دانشجو تناسب داشته باشد و اگر در دانشگاه‌ها برگزار شود بهتر خواهد بود.
 
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: باید رویکرد مسابقات برگزاری صرف در رشته‌های قرائت و حفظ کل قرآن کریم نباشد و با توجه به اینکه جامعه هدف این مسابقات دانشجویان هستند می‌توان رویکردهای دیگری همچون رشته‌های پژوهشی را اضافه کرد.
 
حجت‌الاسلام حشمتی با بیان اینکه اهداف برگزاری مسابقات تا به صورت کوچک و ریز نشود نمی‌توان برآورد خاصی از آن به عمل آورد، گفت: باید اهداف را در بحث‌های کمی مورد بررسی قرار داد. موضوع رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی در مورد برگزاری مسابقات و آن هم در بعد بین‌المللی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی در پایان با تأکید بر اینکه رویکرد برگزاری این مسابقات باید همانند اسم آن بین‌المللی باشد، اظهار کرد: با توجه به حضور دانشجویان در این مسابقات باید نگاه ویژه‌ای هم به دانشجویان داخل کشور وجود داشته باشد.
 
حمیدرضا طیبی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و رئیس جهاد دانشگاهی، مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری، حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و دبیر مسابقات، هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، عباس صدری، مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو در تهران، برزین ضرغامی، مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، جعفرپور، نماینده معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، عبدالحمید طالب‌تاش، نماینده معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدجواد شوشتری، مدیرکل حوزه ریاست شهرداری تهران، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و عباس سلیمی و محمدرضا پورمعین از پیشکسوتان قرآنی کشورمان از دیگر حاضران در این جلسه بودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسابقات ، برنامه ، تکفیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.