مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: آموزش و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی و ایجاد ظرفیت‌های غنی در این حوزه کلید حل مشکلات زیست محیطی است تا کشور از تهدیدها و نارسایی‌ها دور باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ سید رضا موسوی امروز در اولین کنفرانس ملی محیط زیست با محوریت آلودگی‌های زیست محیطی در اردبیل اظهار داشت: اگر محیط زیست بستر زیرساخت زندگی سالم و توسعه پایدار است باید تمام فعالیت‌ها در این حوزه بر مبنای عقل و درایت، دانش و هم‌افزایی انجام شود.

وی به آلاینده‌های زیست محیطی به ویژه در مجموع آب، هوا و خاک اشاره کرد و افزود: آلودگی‌های زیست محیطی امروزه گریبان جوامع بشری را گرفته است به طوری که این آلودگی‌ها تا دورترین شعاع کره زمین نگرانی‌هایی را به وجود آورده که اگر تدبیری درست اندیشیده نشود کره‌ زمین در سال‌های آینده با چالشی جدی روبه‌رو می شود.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یکی از اصلی‌ترین عامل آلودگی‌های زیست محیطی را افزایش پساب‌های شهری و آلودگی آب‌ها بر اثر بی‌احتیاطی بشر در دفع غیراصولی منابع آلوده کننده اعلام کرد و گفت: در کنار پیشرفت جوامع بشری، توسعه فناوری، ازدیاد جمعیت و بی‌توجهی به استفاده درست و اصولی از منابع خدادادی سبب شده است تا امروز بشر با آلودگی‌های شدید زیست محیطی در سه حوزه آب، خاک و هوا روبه‌رو باشد که بهترین روش در کنترل و به حداقل رساندن این دغدغه‌ها افزایش سطح آگاهی و دانش و فرهنگ درست و اصولی در استفاده از منابع زیست محیطی است که می‌تواند شاه کلید حل مشکلات و معضلات باشد.

موسوی با بیان اینکه باید از ظرفیت جوامع محلی در حل مشکلات و نارسایی‌های زیست محیطی بهره ‌گرفته و به شکل اصولی و درست با سیاست‌گذاری واقعی در رفع این چالش‌ها اقدام اساسی را انجام داد، یادآور شد: در وضعیت کنونی باید ظرفیت‌های نهادها و تشکل‌های مردم نهاد مورد بهره‌برداری قرار گیرد چرا که امروز آلودگی هوا تخریب زمین تولید بیش از حد زباله، آلاینده‌های متعدد هوا و همچنین آلودگی رودخانه‌ها و دریاها گریبانگیر بشر شده و به دلیل آنکه گریزی از توسعه نیست بهتر است با نگاه توسعه‌ای متوازن و پایدار کمترین آسیب زیست محیطی به طبیعت وارد شده و زمینه توسعه و رشد همه‌جانبه فراهم ‌آید.

وی تاکید کرد: فشار جمعیت، فقر در برخی از کشورها، توسعه نیافتن حمل و نقل عمومی و بی‌توجهی به توسعه شهرها و مبلمان شهری بدون توجه به جایگاه محیط زیست و آلودگی‌های احتمالی نگرانی‌های واقعی را به وجود آورده است.

موسوی ضرورت بازنگری در برخی از قوانین و مقررات در حوزه زیست محیطی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: یکی از اصول مترقی قانون اساسی کشورمان اصل پنجاهم قانون اساسی است که نشان دهنده دید بلند و ظرفیت خوب برای توسعه مبانی زیست محیطی در کشور است که در این اصل حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی بر شمرده شده و هرگونه فعالیت اقتصادی مخرب در این حوزه ممنوع اعلام شده است اما به دلایل مختلف این قانون به شکل کامل و با ظرفیت 100 درصدی اجرایی نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در ادامه افزود: در قوانین پنج ساله توسعه کشور به مسائل محیط زیست توجهی جدی شده اما همچنان بر اصل آموزش و مشارکت دادن مردم در رفع مشکلات و چالش‌های زیست محیطی اصرار داریم و معتقدیم در این زمینه باید تلاش واقعی انجام شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، حل ، مشکلات ، زیست ، محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.