دکتر حسین شیخزاده عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاههای آزاد، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و پیام نور اگر چه بعضاً عنوان غیر انتفاعی را با خود حمل میکنند اما در نهایت مانند یک بنگاه اقتصادی به سود و زیان خود اندیشیده و تلاش میکنند با افزایش تعداد دانشجویان در کلاسها، بکارگیری اساتید دارای مدارک تحصیلی پایینتر و اقداماتی از این قبیل از هزینهها کاسته و درآمد خود را افزایش دهند.
وی افزود: کاهش این آسیب نیازمند نظارت جدی و الزام موسسات آموزش عالی به رعایت ضوابط بویژه رعایت سرفصلهای مصوب و استاندارد بودن محتوای دروس و تعیین شرایط برای مدرسین است.
وی بخشی نگری را از جمله دیگر مشکلات نظام آموزش عالی عنوان کرد و گفت: استفادۀ تبلیغاتی از آمار دانشجویان به منظور ارائه گزارش کار به مقامات مافوق بدون توجه به نیازها و اولویتهای کشور از عوامل رشد بیرویه موسسات آموزش عالی در کشور است
وی ادامه داد: به عنوان مثال دانشگا ه جامع علمی کاربردی همانطور که از عنوانش پیداست قرار بود در رشتههای فنی و کاربردی به فعالیت بپردازد اما مدیران این دانشگاه در راستای افزایش آمار عملکرد خود، وارد همه حوزهها شده و تقریباً همه رشتههای علوم انسانی را صرفاً با تغییر جزئی در عنوان رشته، دایر کرده و اصرار دارند این رشتهها را تا مقطع دکترا داشته با شند.
شیخزاده تصریح کرد: اگر قرار بود رشتههای علوم انسانی (غیر کاربردی) تا این حد گسترش یابد این مسئولیت به همان دانشگاههای دولتی واگذار میشد که از امکانات و کادر علمی توانمند نیز برخوردار بودند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی اهمیت اصلاح نظام آموزش عالی به قدری است که وزارت علوم نه تنها نباید در مورد اجراییترین اقدامات خود مانند انتصاب مدیران، تحت فشار باشد بلکه نیازمند حمایت همه نهادهای عمومی بویژه مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح برخی قوانین است.
انتهای پیام/