بیمه محصولات کشاورزی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیت¬های کشاورزی است

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت کشور دارای 50 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه 300 هزار تن محصولات باغی تولید ور وانه بازارهای استان می کند .

 استان کهگیلویه و بویراحمد در تولید انگور ، سیب ، هلو ، گردو و مرکبات جزء ده استان برتر کشور است اما متاسفانه گاهی حوادث غیر مترقبه و بیمه نبودن محصولات تولید در این استان را به مخاطره می اندازد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیت¬های کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

 صداقت کیش با بیان اینکه فعالیت در بخش کشاورزی به دلیل اتکای زیاد به طبیعت و وابستگی آن به عوامل و شرایط جوی و محیطی، فعالیتی همراه با ریسک محسوب می¬شود گفت: تولیدکنندگان این بخش همواره با خسارات ناشی از بروز حوادث قهری و بلایای طبیعی رو به رویند و زندگی اقتصادی آنها در معرض خطرات جدی قرار دارد به طوری که این امر موجب می¬شود کشاورزان و دامداران همواره نگران بازپرداخت هزینه¬های مختلف تولید و حتی هزینه¬های ضروری زندگی و معاش خود باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گفت: بقا و دوام فعالیت¬های تولیدی در این بخش نیازمند حمایت¬های جدی از تولیدکنندگان و سرمایه¬گذاران این بخش است.

وی افزود: در بین سیاست¬های مختلف حمایتی بیمه محصولات کشاورزی، به عنوان راهکار مفید و مناسب برای مقابله با این خطرات همواره مورد توجه و تاکید بوده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این استان 50 هزار هکتار باغ دارد اما سهم ان در تامین نیاز کشور حدود یک درصد است.

رمرودی گفت: در سه سال گذشته سی و پنج درصد از باغ های استان بر اثر سرمازدگی ، بارش تگرگ و طوفان و سایر عوامل خسارت زا دچار خسارت شده اند به همین علت ، ضرورت دارد تا نقش بیمه در این استان پررنگ تر شود.

بیمـه کشاورزی نوعی بیمه است که به موجب آن محصولات کشاورزی در مقابل خطرهای کشاورزی و بیماری های نباتی و حوادثی مانند آتش سوزی تضمین می شود و خسارت مالی وارد شده به کشاورز ، بیمه گذار تا میزان تعهد بیمه گر جبران می شود.
 
علی محمدی باغدار کهگیلویه ای می گوید: از آنجایی که اکثر کشاورزان این شهرستان از سطوح پایین درآمدی و معیشتی برخوردارند ، بنابراین مخاطرات طبیعی می تواند خسارات جبران ناپذیر معیشتی بر آنها وارد نماید که بیمه محصولات می تواند راهگشا و راهکاری برای جبران این خسارت های احتمالی باشد.

 دیگر کشاورزان هم با ابراز نگرانی از پرداخت غرامت به موقع توسط نهادهای حمایتی و بیمه گذار دانستند و می گویند: بیمه به موقع غرامت پرداخت نمی کند و همین هم موجب شده تا مردم نسبت به بیمه نگاه خوبی نداشته باشند .

روح الله فلاحت دیگر کشاورز و بیمه گذار چرامی هم گفت: بسیاری از کشاورزان و باغداران درباره بیمه اطلاعات کافی ندارند و یا اینکه از بضاعت مالی پایین برخورداند به همین علت نسبت به بیمه باغ ها و اراضی زراعی خود اقدام نمی کنند.

مدیرکل کشاورزی استان با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی راهکاری اجتناب ناپذیر برای دستیابی به توسعه پایدار در این حوزه است گفت: ناپایداری طبیعت و ماهیت متغیر و پیش بینی ناپذیری پدیده ها و حوادث طبیعی هر ساله شرایط خاصی را برای بخش کشاورزی ایجاد می کند.

گوهرکانی با اعلام اینکه فعالیت کشاورزی سرشار از مخاطرات است ، می افزاید: در این فعالیت انواع مخاطرات طبیعی ، اجتماعی ، اقتصادی و شخصی دست به دست هم داده و مجموعه شکننده و آسیب پذیری را برای تولید کنندگان فراهم می سازند.

رمرودی مدیر امور شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: در سال 91 و 92حق بیمه پرداختی کشاورزان به صندوق بیمه ، سه میلیارد و دوست میلیون تومان بوده در حالی که هفده میلیارد تومان غرامت به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده است و امسال هم خسارت کشاورزان محاسبه و پرداخت خواهد شد .

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم می گوید: فرهنگ بیمه انواع محصولات کشاورزی در این استان چندان مطلوب و رضایت بخش نیست و باید برای ترویج روزافزون آن اقدام شود. سید موسی خادمی می افزاید: مشکلات مربوط به بیمه محصولات کشاورزی این استان و راهکارهای رفع آنها شناسایی و هر چه سریعتر پیگیری شود که این مسئولیت مهم بر عهده سازمان جهاد کشاورزی ، اتاق بازرگانی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است.

وی می گوید: سطح بیمه محصولات کشاوزی پایین است به دلیل اینکه کشاورزان هنوز به اهمیت بیمه پی نبرده‌اند و خطرهای بخش کشاورزی برایشان ملموس نیست.

رمرودی مدیر امور شعب بانک کشاورزی مقرون به صرفه نبودن ساز و کار بیمه ، بی توجهی کشاورزان به اهمیت بیمه و ملموس نبودن خطرهای بخش کشاورزی را از جمله علل پایین بودن سطح بیمه کشاورزان دانست و گفت: کشاورزان و بیمه هر دو باید با یک مکانیزم پیش بروند./س
برچسب ها: بیمه ، محصولات ، کشاورزی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
اردیبهشت96است هنوزبیمه باغداران پرداخت نشده