عضو تیم هسته‌ای کشورمان گفت: در این دور از مذاکرات با تمامی هیئت‌ها دیدار خواهیم داشت به ویژه با هیئت آمریکایی چون تحریم‌های یک جانبه علیه ایران توسط ایالات متحده وضع شده و این کشور باید تحریم‌ها را رفع کند پس ضرورت دارد با این هیئت دیدار خصوصی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین؛ "سید عباس عراقچی" عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران گفت: با کاترین اشتون درباره نحوه شروع مذاکرات، توافق و نگارش متن کلیات طرح توافق شده و فردا این مذاکرات با جلسه عمومی شروع خواهد شد البته بین خانم اشتون و آقای ظریف مذاکرات ادامه خواهد یافت.
 
وی تصریح کرد: هدف توافق اولیه برای ایجاد توافق متنی خواهد بود و کلیات با نام توافق تشکیل خواهد شد.
 
عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در این دور از مذاکرات وزرای خارجه کشورهای عضو گروه 1+5 حضور خواهند یافت یا خیر بیان داشت: در این دور از مذاکرات چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.  
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به این که رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که در این دور از مذاکرات توافقی انجام نخواهد شد اظهار داشت: در صورتی که گروه 1+5 در چارچوب توافق پیش برود به چارچوب و نتیجه نهایی می‌رسیم.
 
وی ادامه داد: اگر اراده سیاسی از طرف غربی‌ها وجود داشته باشد کار هر چه زودتر انجام می‌شود.  
 
عراقچی افزود: سه دوره دیگر برای گام اول که در همان شش ماه خواهد بود وجود دارد که دو جلسه آن در خرداد ماه در وین و یک جلسه در تیر برگزار می‌شود که جلسه نهایی خواهد بود.  
 
معاون حقوقی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این دور از مذاکرات با تمامی هیئت‌ها دیدار خواهیم داشت به ویژه با هیئت آمریکایی چون تحریم‌های یک جانبه علیه ایران توسط ایالات متحده وضع شده و این کشور باید تحریم‌ها را رفع کند پس ضرورت دارد با این هیئت دیدار خصوصی داشته باشیم.  
 
وی درباره موضوع چاشنی‌های انفجاری اظهار داشت: این یک سوال قدیمی بوده که آمریکایی‌ها طرح کردند اما ما فراتر از تعهدات پادمانی‌مان در سال گذشته در سفر آمانو به تهران تمام توضیحات لازم را داده‌ایم و این موضوع برای طرف غربی حل شده است.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره باز طراحی راکتور اراک بیان داشت: قطع به یقین اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و فقط میزان تولید پلوتونیوم با توجه به موضوع طرح شده برای اطمینان بخشی به طرف غربی تغییر خواهد کرد اما روند آب سنگین اراک به طور قطع ادامه خواهد یافت.
 
عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا موضوع موشک‌های دوربرد که توسط طرف غربی مطرح شده در این دور از مذاکرات بررسی می‌شود؟ اظهار داشت: ما از مجموع کارشناسان بهره می‌بریم اما در این دور به دلیل این که در موضع اصلی خود هستیم دلیلی وجود نداشت که کارشناسانی از وزارت دفاع حضور یابند چون به روشنی اعلام کردیم سیستم‌ها و برنامه‌های دفاعی ما به هیچ وجه موضوع مطرح شده در مذاکرات نخواهد بود و به هیچ وجه پیرامون موشک‌های دور بردمان مذاکره نخواهیم کرد.  
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: از فردا نگارش مکتوب توافق ادامه خواهد یافت که به دنبال نوشتن یک پیش نویس هستیم و اگر از طرف مقابل بین کشورها یک صدایی وجود داشته باشد امید است که به توافق برسیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباسعلی
۱۸:۵۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
با تشکر محکم واستوار باشید ماجوانان زمان جنگ هنوز زنده هستیم
آخرین اخبار