سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه گمانه زنی درباره گفتگوهای پنج بعلاوه یک خودداری کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا؛ "جنیفر ساکی" در نشست خبری روز سه شنبه در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا درباره گفتگوهای هسته ای ایران با پنج بعلاوه یک گفت: جلسات داخلی پنج بعلاوه ی یک برگزار می‌شود و دیدارهائی نیز بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا و ظریف وزیر امور خارجه ی (ایران) برگزار می‌شود. نخستین جلسه ی اصلی تا جمعه برگزار می شود. من هیچ گمانه زنی نمی‌کنم. این مذاکرات در جریان است.

خبرنگاری پرسید: گزارشی از سازمان ملل وجود داشت که نشان می دهد ایران به چگونگی فائق آمدن بر تحریم ها دست یافته است. آیا شما در این باره نظری دارید؟
جنیفرساکی گفت: من این گزارش را ندیده ام .

خبرنگاری پرسید: شبکه ی پرس تی وی گزارشی منتشر کرد که روس ها درباره  چگونگی مدیریت کردن تحریم های غرب ، با ایران مشورت می کنند.آیا شما همچنان اطمینان دارید که روسیه در پای میز مذاکره در پنج بعلاوه یک بماند؟ جنیفرساکی گفت: گفتگوها فردا (چهارشنبه) آغاز خواهد شد. 


وی در ادامه گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به صورت جداگانه با سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی و رهبر مخالفان نیز گفتگو کرد و از توافقنامه ای که آنها روز جمعه در ایتوپی امضا کرده بودند، حمایت کرد. وزیر امور خارجه ی آمریکا مصرا از این افراد خواست به تعهدات خود عمل کنند، جنگ و مبارزه را متوقف و به سمت دولت انتقالی حرکت کنند و اجازه ی دسترسی به کمک های انساندوستانه را صادر کنند.

جنیفر ساکی افزود: جان کری همچنین با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه دیدار داشت. آنها درباره ی اوکراین گفتگو و از مواضع دولت این کشور حمایت کردند. آنها همچنن روی هماهنگی نزدیک درباره سوریه از جمله برای از بین بردن تسلیحات شیمیایی و نیز درباره ی ایران، خاورمیانه و آفریقا گفتگو کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره ی سخنان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص اظهار تاسف از حمله نکردن به سوریه گفت: دیدگاه ما همچنان همان دیدگاه گذشته خواهد بود. در آن زمان درباره گامی که برداشته شد یک توافق گسترده در جامعه بین المللی از جمله با فرانسه بود. هم اکنون از طریق سازمان منع تسلیحات شیمیایی92 درصد تسلیحات شیمیایی اعلام شده سوریه از این کشور خارج شدند. به نظر ما این یک گام مهم است، معنی اش این نیست که کلیت رویکرد ما به سوریه همین است. همانطور که می دانید جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به لندن سفر خواهد کرد. ما همچنان اعتقاد داریم که هدف ما حل کردن مسائل از طرق مسالمت آمیز است.

وی افزود: آمریکا همچنان از تلاش های راستی آزمایی و بازرسی سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه حمایت خواهد کرد تا درباره صحت و کامل بودن اعلامیه ها و اظهارنامه های سوریه اطمینان حاصل شود.

جنیفر ساکی درباره اخضر ابراهیمی هم گفت: وی نقشی بسیار مهم در یک دوره ی زمانی پرچالش ایفا کرد. به اعتقاد ما  روند ژنو لحظه ای مهم برای جامعه بین المللی بود تا نشان دهد که از مخالفان حمایت می کند. ما البته از هرگونه گام سازمان ملل متحد برای انتصاب یک جانشین برای (اخضر ابراهیمی) حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ی آمریکا گفت: تنها راه حل بحران سوریه از طریق روند سیاسی است. روشن است که نماینده سازمان ملل در امور سوریه می تواند نقش آفرینی کند. باید صبر کرد و دید که در هفته های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما همچنان اعتقاد داریم که دو طرف سوری باید بخشی از راه حل سیاسی باشند. 


جنیفر ساکی گفت: وی (اخضر ابراهیمی ) جلسات زیادی برگزار کرد و میانجی مهمی بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار