در حالی که ایران‌خودرو مدعی فروش گسترده محصولات خود به مناسبت روز پدر شده بود، برخی خریداران پس از انتخاب نوع خودرو و انتخاب تحمیلی رنگ، در مرحله انتخاب نمایندگی، با گزینه «تکمیل ظرفیت نمایندگی‌ها» روبه‌رو شده و مجبور به خروج از سایت می‌شوند، در حالی که هیچ راه دیگری برای ادامه خرید اینترنتی در نظر گرفته نشده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، گروه صنعتی ایران خودرو، روز 20 اردیبهشت 93 ساعت 10:44 صبح مدعی «آغاز فروش ویژه و گسترده محصولات ایران خودرو» شد.

 ایران خودرو علت این فروش گسترده محصولات خود را، ‌مناسبت سالروز میلاد باسعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و گرامی داشت مقام پدر، عنوان کرده و مدعی شده بود، در راستای مدیریت بازار و تأمین نیاز مشتریان، این فروش گسترده و ویژه انجام می‌شود.


یکی از متقاضیان خرید خودرو که خود وارد سایت ایران خودرو شده بود، در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: بعد از ظهر روز یکشنبه 21 اردیبهشت حدود ساعت 14 وارد سایت خرید ایران‌خودرو شدم، اما بعد از انتخاب نوع خودرو و گزینه خرید، برای انتخاب رنگ مورد علاقه خودرو ‌وارد صفحه‌ای دیگر شدم و زمانی که خواستم رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنم، سایت پیام می‌داد که «ظرفیت رنگ انتخابی شما تکمیل شده است»، یعنی در واقع طبق اعلام سایت، در 2 رنگ اصلی و پرمتقاضی «سفید و خاکستری» ظرفیت تکمیل شده بود؛ بنابراین به ناچار و بر خلاف سلیقه، رنگی دیگر که از نظر اینجانب چندان مطلوب نبود، را انتخاب کردم.

 

 این خریدار خودرو ‌گفت: به هر حال وارد صفحه سوم تقاضا برای وارد کردن اطلاعات شخصی شدم و بعد از وارد کردن اطلاعات، وارد صفحه چهارم که انتخاب «یکی از نمایندگی‌های مجاز برای تحویل خودرو و پی‌گیری‌های بعدی» بود، شدم؛ اما مانی که قصد داشتم یکی از نمایندگی‌های معرفی شده در سایت را انتخاب کنم، با تعجب فراوان مشاهده کردم، در همه 6 صفحه‌ای که نام و آدرس نمایندگی‌ها و کد‌های آنها در آن درج شده بود، ‌آورده شده است «ظرفیت تکمیل».

این خریدار خودرو ادامه داد: زمان به سرعت در حال سپری شدن بود و من بار دیگر ‌از ابتدا مراحل خرید نقدی اینترنتی را دنبال کردم و باز در صفحه انتخاب نمایندگی مجاز، با مشکل «تکمیل ظرفیت» همه نمایندگی‌ها مواجه می‌شدم و هیچ گزینه‌ دیگری هم برای رفع این مشکل پیش‌بینی نشده بود و نمی‌دانستم باید چه کاری را انجام دهم، حتی چند بار به شماره‌ای که برای پاسخگویی درج شده بود، تماس گرفتم اما کسی پاسخگوی من نبود، بنابراین به ناچار خرید را متوقف کردم و از خیر خرید نقدی و اینترنتی خودرو گذشتم.


اعلام «ظرفیت تکمیل» نمایندگی‌ها برای خریداران خودرو در مرحله فروش ویژه و گسترده ایران‌خودرو

این خریدار خودرو گفت: این اولین بار بود که قصد داشتم در طول دوران زندگیم خودرویی را خریداری کنم و تا پیش از این هیچ خودرویی هم نداشته‌ام اما متأسفانه ایران‌خودرو برای فروش قطره‌چکانی خود، روش‌های خاصی دارد که شاید این مورد هم یکی از این روش‌ها بود.

به گزارش فارس اصلی‌ترین مشکل فعلی مردم در مواجهه با خودروسازان داخلی، بازار انحصاری خودرو است که در دست دو خودروساز داخلی بوده و این دو غول خودروساز، اجازه نمی‌دهند هیچ برند دیگری در تولید و یا واردات خودرو در کشور رشد کند.

متأسفانه همین بازار انحصاری موجب شده است که به قول قاضی پور یکی از نمایندگان مجلس، خودروساز‌ها حتی قدر باشند، خون مردم را در شیشه کنند.

پس از نوسانات ارزی در سال 91 و افزایش قیمت دلار، دو خودروساز بزرگ کشور به بهانه افزایش قیمت دلار، رشد نرخ قطعات یدکی و افزایش قیمت مواد اولیه نظیر ورق، قیمت محصولات خود را افزایش چند برابری دادند و باز هم مدام دم از افزایش قیمت می‌زدند، در حالی که کیفیت محصول یعنی خودرو بهتر نشد.

حتی با بازگشت آرامش به بازار دلار و تثبیت قیمت این ارز، دوباره خودروساز‌ها بهانه‌هایی نظیر مالیات و عوارض و حتی افزایش نرخ دیه و بیمه شخص ثالث را به دست گرفته‌اند و باز دم از افزایش قیمت می‌زنند و حتی زمانی که خبر از ارائه ارز مبادله‌ای به خودروسازان شد، اعلام کردند‌، دریافت ارز مبادله‌‌ای تأثیر چندانی در کاهش قیمت خودرو‌ها نخواهد داشتند.

به هر حال به نظر می‌رسد بازار یکه‌تازی خودروسازان داخلی گرم است و در این شرایط که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان، به قول معروف به سمت تولید‌کنندگان غش می‌کند، تنها مردم هستند که ضرر و زیان این بازار انحصاری را می‌دهند و هر روز گوششان با قیمت‌هایی جدید و نجومی از خودروی تولید داخل آشنا می‌شود؛ خودروهایی که در بازار انحصاری، کیفیت مناسب و خدمات مطلوب به مصرف کننده را کنار گذاشته و تنها در فکر سود بیشتر اقتصادی، خرید املاک و خرید سهام بانک‌ها هستند.

بهترین پیشنهاد در این بازار انحصاری، اجازه ورود خودرو‌های دارای قیمت متوسط از خارج، با برند‌های مختلف و نیز‌ حذف کامل عوارض گمرکی ورود خودرو‌های خارجی است.

امروزه همه مردم و مسئولان می‌دانند که تحریم‌های غرب علیه ایران، موجب رشد و پویایی کشور شد و اگر همین تحریم‌ها نبود، شاید به دلیل فراهم بودن شرایط برای ما، به فکر توسعه نمی‌یافتیم، اما قطعاً درصد بالایی از توسعه و رشد کنونی ایران، مرهون همین تحریم‌ها است که موجب شد خود دست به کار شویم و حتی از تحریم‌کنندگان در صنعت و توسعه، پیشی بگیریم.

اما در صنعت خودروسازی ما متأسفانه دو گزینه «تحریم» و «عوارض بالای گمرکی ورود خودروهای خارجی»، موجب شد، خودروسازان داخلی ما در بازاری غیررقابتی و انحصاری جولان‌گاه خوبی بیابند و از این تحریم به نفع منافع مالی خود بهره ببرند، فقط به فکر صرفه اقتصادی و خالی کردن جیب مردم باشند و چون رقیبی برای خود نمی‌بینند، خودروهای با کیفیت پایین و قیمت‌های گزاف را به مردم تحمیل کنند.

در حالی که اگر دولت کمک کند عوارض گمرکی ورود خودرو‌های خارجی برداشته شود، قطعاً بسیاری از برند‌های تولید خودرو جهان، حاضر خواهند بود در بازار اقتصادی ایران وارد شوند و همین تعدد برند‌ها، خود رقابتی سالم ایجاد می‌کرد؛ همان طور که زمانی یک سیم‌کارت تلفن همراه در بازار انحصاری به بیش از 2 میلیون تومان فروخته می‌شد، اما با رقابتی شدن این محصول، در کنار افزایش کیفیت خدمات، قیمت‌ها به حدی پایین آمد که در حال حاضر اغلب اپراتور‌‌ها حاضرند سیم‌کارت را با مبلغی شارژ‌ ماهیانه، رایگان در اختیار کاربران قرار دهند.

در حال حاضر خودرو‌های با کیفیت بالا و قیمت مناسب (برای قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه) در بسیاری از کشور‌‌ها تولید می‌شود که در صورت واردات و حذف عوارض گمرکی، به قیمت‌های 15 تا 25 میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، در حالی که مصرف‌کننده داخلی در این بازار انحصاری باید خودرو‌هایی که کمترین کیفیت (کیفیت حق یک خریدار است) را دارند، را با قیمت‌هایی نظیر 25 تا 40‌میلیون تومان خریداری کنند و از همان ابتدا برای رفع عیوب آن در صف طولانی نمایندگی‌ها سرگردان شوند و تازه مبلغی هم بابت رفع عیب پس از خرید، پرداخت کنند.

از سوی دیگر خودروسازان داخلی سعی دارند، با اجرای روش قدیمی بازار انحصاری «عرضه پایین در تقاضای بالا»، قیمت محصولات خود را افزایش دهند؛ در حال حاضر عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار در کنار تقاضای بالای خودرو از سوی مردم، موجب افزایش به سزای قیمت خودروهای تولید داخل در بازار شده است و خودروسازان سعی می‌کنند، از همین بازار نابسامان استفاده کرده و قیمت محصولات خود را تا جایی که سمبه آنها زور دارد، افزایش دهند.

از طرفی مدیریت سیاسی و دولتی و اعمال سلیقه در صنعت خودرو و استخدام نیروهای مازاد کار در خودروسازی باعث افزایش هزینه تولید و توجیهی برای افزایش قیمت خودرو شده است.

قطعاً ایجاد بازار رقابتی به نفع خودروسازان داخلی نیز خواهد بود، این خودروساز‌ها سالهاست به دلیل حمایت‌‌های وافر دولت و در بازار انحصاری، در یکنواختی و توسعه‌نیافتگی مانده‌اند، به فکر طراحی‌های جدید نیستند و اوج طرح‌های نوین و نوگرایی آنها، تغییر ظاهر فرمان و صندلی و آینه بغل و نهایت صندوق عقب خودرو است، در حالی که خودروسازان جهان هر روز در حال ایمن‌تر ساختن، هوشمند‌تر ساختن و در کنار آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت‌های خودرو‌های تولیدی خود هستند، تا بتوانند نظر خریداران را هر چه بیشتر جلب کنند.

یکی از مدیران میانی یکی از اصلی‌ترین برند‌های خودروسازی دنیا که خودرو‌های تولیدی آنها ‌ اغلب استفاده رسمی و تشریفاتی دارد،‌گفت: خودروساز موفق ما نیستیم،‌ بلکه همین خودروسازان داخلی شما هستند که خودرو‌های با کیفیت پایین خود را از مدت‌ها قبل به اسم فروش فوری، پیش‌فروش می‌کنند و در موعد مقرر هم تحویل نمی‌دهند و تازه مردم هم برای خرید خودرو‌های آنها مدتها در صف‌ طولانی منتظر می‌مانند، در عین حالی که می‌دانند باید بعد از خرید همین خودرو‌ها، مدت‌ها نیز در صف رفع عیب آنها، در نمایندگی‌‌ها معطل باشند.

صنعت خودروسازی ایران قبل از کره آغاز شد، با لحاظ کردن شرایط تحریم ایران، اما باز صنعت خودروسازی کره، سال‌ها از ایران جلوتر رفت و در حال حاضر یکی از برند‌های اصلی تولید خودرو در دنیا محسوب می‌شود.

در ‌دنیا حمایت از خودروساز 5 سال و حداکثر 10 سال توسط دولت انجام می‌شود و پس از آن خودروساز باید روی پای خود بایستد، اما متأسفانه در ایران، به دلیل دولتی اداره شدن خودروساز‌های داخلی بد از 50 سال هنوز حمایت می‌شود و ارتقاء رشد و توسعه‌یافتگی جای خود را به یکنواختی داده است که امیدواریم هر چه زودتر با کاهش حمایت‌های دولت و ایجاد بازار رقابتی، صنعت خودروسازی کشور به رشد و توسعه‌ یافتگی دست یابد.

قطعاً با ایجاد بازار رقابتی و ورود خودرو‌های با قیمت متوسط به بازار ایران، ‌خودروسازان داخلی هم مجبور می‌شوند تکانی به خود داده و از این رخوت خارج شوند و قطعاً رشد و توسعه‌‌ یافتگی صنعت خودرو هر کشور موجب رشد و توسعه‌ یافتگی بیشتر کشور می‌شود.
برچسب ها: وبگردی ، خودرو ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
ایران خودرو رتبه اول در مشتری سواری!
Iran (Islamic Republic of)
تیمور
۰۸:۱۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
وقتی تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو سازی اعلام و پیگیری نمی شود خود رو سازان هر طور که خواستند رفتار می کنند.
آخرین اخبار