استان فارس به لحاظ ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گونه های گیاهی دارویی در خطر انقراض است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ از جمله این گونه ها که قرن ها است مصرف خوراکی و درمانی دارد می توان به شیرین بیان، باریجه، آنغوزه، بارهنگ، حنا، برگ زیتون، برگ نعناع، کندرکوهی، وشاء، و زیره سیاه اشاره کرد.

فارس با بیش از 10 میلیون هکتار زمینهای مرتعی و جنگلی، رویشگاه بیش از هزار و 800 گونه ی گیاهی است که 300 گونه آن پایه تولید دارویی دارد.

این گیاهان برای تسکین اعصاب و روان، درمان بیماریهای گوارشی، تنفسی، پرفشاری خون ، سرماخوردگی و بسیاری دیگر از امراض کاربرد دارد.

اما از آنجا که بیش از 90 درصد گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی می روید و بخش محدودی ( 760 هکتار)در مزارع استان کشت می شود ، بنابراین این گیاهان بیش از دیگر گونه ها درخطر انقراض قرار دارند.

صادقی مسوول بخش گیاهان دارویی جهاد کشاورزی فارس می گوید: 40 گونه ی دارویی استان همانند آنغوزه، شیرین بیان، باریجه و گون درخطر انقراض است.

تغییرات اقلیمی و همچنین استفاده بی رویه و غیر اصولی بهره برداران محلی باعث شده این گونه ها در معرض انقراض قرار گیرند.

گونه های دارویی با خواص درمانی و خوراکی دارای ارزش اقتصادی بالایی است .

دبیر شورای فنی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس می گوید: برداشت غیرمجاز این گیاهان، بی توجهی به توسعه این منابع ارزشمند و سوء استفاده قاچاقچیان ، این گیاهان دارویی را با خطر انقراض مواجه ساخته است.

مصطفوی با بیان اینکه هر ساله بیش از 5 هزار هکتار از پوشش گیاهی استان از بین می رود می گوید: کمبود ریشه این گیاهان به ویژه شیرین بیان، توسعه نیافتن کشت و خشکسالی های متوالی تولید این محصولات را کاهش داده است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: فارس ، گیاهان ، دارویی ، انقراض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.