وفات حضرت زینب کبری(س)، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، آغاز هفته ارتباطات و میراث فرهنگی، تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه، ساخت اولین کشتی بخار و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 25 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 15 رجب 1435 هجری و 15 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

وفات عقیله ی بنی هاشم، ام المصائب "حضرت زینب کبری"(س)(62 ق)
حضرت زینب (س) پس از بازگشت از شام و رجعت به مدینه، همواره در مجالس خود از راه امام حسین (ع) و مصائب عاشورا سخن می‌راند و مردم را علیه حکومت جور تحریک می‌کرد. کم کم کار به جایی رسید که اقامت آن حضرت در مدینه با مخالفت والی شهر روبرو گردید و ایشان عازم شام شد.

سرانجام آن حضرت در سن 56 سالگی به سرای باقی شتافت. محل دفن آن بانوی مجلله مورد اختلاف است و برخی شام، مدینه وعده‌ای مدفن ایشان را در سرزمین مصر می‌دانند.

لغو امتیاز تنباکو به واسطه فشار ناشی از فتوای "میرزای بزرگ شیرازی" (1270 ش)
پس از این که ناصرالدین شاه قاجار در سفر به فرنگ، دچار کم پولی می‌شود، امتیاز کشت، تولید و فروش تنباکو به مدت بیش از نیم قرن را به یکی از سرمایه‌داران انگلیسی به نام تالبوت واگذار می‌کند تا خرج عیاشی‌های خود در غرب نماید. وقتی خبر در کشور می‌پیچد با مخالفت علما و مردم مواجه می‌گردد و پس از مبارزات گسترده و گذشت هفده ماه از امضای قرارداد تنباکو، میرزای بزرگ شیرازی در فتوای مشهور خود، استعمال تنباکو را در حکم محاربه با امام زمان (عج) اعلام می‌کند و به شاه هشدار می‌دهد که در صورت عدم لغو قرارداد، فرمان جهاد صادر خواهد کرد. سرانجام پایداری علما و حمایت مردم، ناصرالدین شاه را به پرداخت غرامت به تالبوت انگلیسی و لغو قرارداد مجبور ساخت. فتوای تاریخی تحریم تنباکو، توطئه‌ای را که به دست ناصرالدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به انگلیسی‌ها در حال شکل گرفتن بود در نطفه نابود کرد.

صدور بیانیه شورای امنیت در محکومیت کاربرد سلاح‌های شیمیایی عراق (1366 ش)
به دنبال عملیات پی در پی قوای جمهوری اسلامی ایران در جبهه‌های غرب و جنوب در فروردین 1366 ش، عراق، بار دیگر سلاح‌های شیمیایی را در مقیاس وسیع به خدمت گرفت. در این حال ایران از دبیر کل سازمان ملل درخواست اعزام هیئت کارشناسی بررسی کاربرد سلاح‌های شیمیایی را نمود. و عراق نیز برای آن که از ایران عقب نماند با ادعای کاربرد سلاح‌های شیمیایی از طرف ایران، درخواست مشابهی را عنوان کرد. هیئت کارشناسان از سوم تا چهاردهم اردیبهشت آن سال از دو کشور بازدید به عمل آورد و به کارگیری سلاح‌های شیمیایی از جانب عراق را در سطحی گسترده، اعلام نمود. در نتیجه، دبیر کل سازمان ملل، گزارش هیئت را تقدیم شورای امنیت کرد و آن شورا در رسیدگی به گزارش هیئت و نامه دبیر کل، در 25 اردیبهشت 1366 برابر با 14 می 1987 بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که غیرنظامیان در ایران، بر اثر سلاح‌های شیمیایی مجروح شده‌اند. شورا در آخر بیانیه، بدون ذکر نام از کشور عراق، کاربرد تسلیحات شیمیایی را به شدت محکوم نمود. این بیانیه با آن که متناسب با اهمیت فاجعه نبود، لیکن عکس العمل جهانی قوی و مناسبی را به نفع جمهوری اسلامی ایران برانگیخت و کشورها و سازمان‌های بسیاری، عراق را به خاطر کاربرد مجدد سلاح‌های شیمیایی محکوم کردند.

حمله هماهنگ آمریکا و عراق به ترمینال نفتی خارک (1367 ش)
در ادامه حمایت‌های آمریکا از رژیم متجاوز بعث عراق در حمله به ایران، سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، اطلاعات محرمانه ایران را که از طریق ماهواره‌های جاسوسی به دست آورده بود، در اختیار عراق قرار می‌داد. مقامات جاسوسی آمریکا در دیدارهای خود با مسؤولان عراقی، آنان را تحریک می‌کردند که از برتری نیروی هوایی خود بیشتر استفاده نمایند و هدف‌های اقتصادی ایران را که عموماً شامل تاسیسات نفتی و برق می‌شد، زیادتر و دقیق‌تر بمباران کرده و آن‌ها را از بین ببرند، چرا که برآورد سیا نشان می‌داد که تعداد هواپیماها، تانک‌ها و موشک‌های عراق، چهار برابر ایران است. درنهایت بر اثر تحریک آمریکا، حمله هواپیماهای پیشرفته سوپراتاندارد فرانسوی عراق به جزیره مهم و نفتی خارک در 25 اردیبهشت 1367 موجب وارد آمدن خسارات سنگین گردید و قدرت صدور نفت آن جزیره را از 90 درصد کل صادرات نفتی ایران به کمتر از 50 درصد تقلیل داد.

آغاز هفته ارتباطات و میراث فرهنگی

محمدعلی شاه میرزا احمدخان مشیرالسلطنه را به رئیس الوزرائی انتخاب نمود (1287 ش)

انتخاب اصفهان به پایتختی دولت پادشاهی صفوی توسط "شاه عباس اول" (1006 ق)
تا سال 1006 ق، قزوین پایتخت حکومت صفویه بود ولی در این روز شاه عباس صفوی، اصفهان را مرکز حکومت خود قرار داد و تلاش فراوانی در آباد سازی این شهر صورت داد. اصفهان تا پایان حکومت صفوی جزو آبادترین شهرهای ایران بود.

تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه به قول مشهور (2 ق)
پس از دستور واجب شدن نماز بر مسلمانان، پیروان این آیین الهی، به طرف بیت المقدس، محلی که مورد احترام ادیان دیگر از قبیل یهودیت و مسیحیت بود، نماز می‌خواندند. ولی پس از هجرت پیامبر اسلام به مدینه، یهودیان این شهر، پیامبر اسلام (ص) را مورد طعنه قرار داده و از این که مسلمانان از قبله‌ی یهودیان برای نماز استفاده می‌کنند، آنان را استهزاء می‌کردند. سرانجام در حالی که 17 ماه از ورود پیامبر اسلام (ص) به مدینه می‌گذشت، به دستور خدا، کعبه، قبله‌ی مسلمانان گردید. این دستور در حالی که پیامبر اکرم (ص) نماز ظهر را در مسجد بنی‌سَلَمه اقامه می‌کرد از جانب خداوند صادر شد. پیامبر اسلام (ص) در حالِ نماز، روی به مسجدالحرام کرد و دو رکعت پایانی نماز ظهر را به سوی کعبه خواند و به همین دلیل این مسجد در تاریخ اسلام به "ذوالقبلَتَین" معروف شده است.

آغاز نخستین مهاجرت مسلمانان مکه به حبشه (5 بعثت)
در پی فشار طاقت فرسای مشرکان قریش بر مسلمانان، پیامبر اکرم (ص) به تعدادی از پیروانِ خود دستور داد تا برای در امان ماندن از اذیت و آزار مشرکین، به سرزمین حبشه مهاجرت کنند. جمعی از مسلمانان که 11 مرد و 4 زن بودند به سرپرستی "عُثمان بنَ مظعون" به حبشه مهاجرت کردند و زمینه‌ساز مهاجرت بعدی مسلمانان به سرپرستی "جعفر بن ابیطالب (ع)" شدند. این مهاجرت‌ها، طی سالیان متمادی، سبب نفوذ و گسترش دین اسلام در قاره‌ی آفریقا شد.

روز بزرگداشت استاد سخن و ادب فارسی "حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی"

25 اردیبهشت ماه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‌ترین حماسه سُرای ایران و یکی از حماسه سرایان بزرگ جهان است. وی در سال 319 یا 320 ش برابر با سال 329 ق در طوس متولد شد. شهرت جهانی فردوسی، به خاطر کتاب شاهنامه است که وی سرودن آن را از دوران جوانی آغاز کرد، تا پایان عمر، بارها آن را بررسی و ویرایش کرد و بر غنای آن افزود. شاهنامه، گنجینه میراث هزار ساله ملت و کشور ایران و دایرةالمعارف فرهنگ و تاریخ ایرانیان است. این اثر جاویدان فردوسی که در شمار بهترین آثار حماسی عالم است، در حدود پنجاه هزار بیت دارد و تاکنون به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده است.

فردوسی در حفظ جانب امانت هنگام نقل مطالب، به کار بردن نهایت مهارت در وصف مناظر طبیعی و میدان‌های جنگ و قهرمانان منظومه خود و نیز ذکر حِکم و مواعظ دلپذیر، کمال توانایی را نشان داده است. برای بزرگداشت مقام این شاعر و سخن‌سرای نامی، روز 25 اردیبهشت هر سال به نام حکیم ابوالقاسم فردوسی نامگذاری شده است تا فرصتی فراهم آید که علاوه بر شناساندن این شخصیت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمینه حفظ این گنجینه و میراث غنی در همگان افزون گردد.

اعمال ام داوود در آخرین روز از ایام اعتکاف
اعمال ام داود که از عمده اعمال روزپانزدهم رجب است و برای برآمدن حاجات و کشف کربات و دفع ظلم ظالمان مؤثر است و کیفیت آن بنا بر آنچه در مصباح شیخ است آن است که چون خواهد این عمل را بجا آورد. روزه بگیرد روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم را پس در روز پانزدهم نزد زوال غسل کند و چون وقت زوال داخل شود نماز ظهر و عصر را بجا آورد در حالتی که رکوع و سجودشان را نیکو کند و در موضع خلوتی باشد که چیزی او را مشغول نسازد و انسانی با او تکلم ننماید پس چون از نماز فارغ شود رو به قبله کند و بخواند حمد را صد مرتبه و سوره اخلاص وآیه الکرسی را ده مرتبه و بعد از این‌ها بخواند سوره انعام و بنی إسرائیل کهف و لقمان و یس و صافات و حم سجده و حمعسق و حم دخان و فتح و واقعه و ملک و ن وإذا السماء انشقت و ما بعدش را تا آخر قرآن.

تولد "آرتور شنیتْسْلرْ" داستان‌نویس برجسته اتریشی (1862 م)
آرتور شنیتسْلِر، در 15 می 1862 م در وین پایتخت اتریش به دنیا آمد. وی در ابتدا نمایش‌نامه‌های آناتول، عشق گذرا و حلقه را نگاشت و مورد ستایش فراوان قرار گرفت. آثاری هم‌چون ستوان گوستل، گرونیموی نابینا و برادرش و پروفسور برنهاردی با استقبال زیادی مواجه گردید. به طور کلی موضوع آثار شنیتسلر، پوچی زندگی، انحطاط جامعه اتریشی در آخر قرن نوزدهم، عشق‌های نفسانی و مادی، دروغ، پیری و تنهایی است که با لطفِ بیان و هوشیاری و دقت فراوان عرضه شده است. شنیتسلر شمار زیادی نمایش‌نامه، رمان و داستان کوتاه نوشت و در آن‌ها انحطاط نخستین سال‌های قرن بیستم را به تصویر کشید. درام‌های شنیتسلر نسبتاً کم‌تحرک، اما از نظر گفتگوهای زنده و درخشان ممتازند. از مهم‌ترین نمایش‌نامه‌های او می‌توان از میراث، عشوه‌گری و چرخ و فلک نام برد. برخی معتقدند آثار شنیتسلر نشانه بیماری عصری افسرده و بی‌علاقه است. آرتور شنیتسلر سرانجام در سال 1931 م در 69 سالگی درگذشت.

اشغال هلند توسط نیروهای آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم (1940 م)
نیروهای آلمان نازی از روز دهم مه 1940 م حمله به کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ در غرب آلمان را آغاز کردند و پس از یک حمله شدید پنج روزه این کشورها را اشغال نمودند. پس از تصرف هلند توسط آلمان، ملکه هلند و دولت این کشور به انگلیس رفتند و تا آزادی هلند در سال 1945، دولت هلند آزاد را تشکیل دادند.

تشکیل دادگاه "اُپِری" به دستور امپراتور اتریش (1687 م)
یک سال پس از تصرف بخش‌هایی از مجارستان توسط اتریش، لئوپولد اول، امپراتور این کشور، در 15 مه 1687 م دستور تشکیل دادگاه معروف اپری را برای مجازات آزادی‌خواهان مجاری صادر کرد. این آزادی خواهان در پی پایان دادن به اشغال مجارستان توسط ارتش اتریش بودند. دادگاه اپری که به قصابی اپری مشهور شد، در مدت شش ماه کار شبانه‌روزی و با به کارگیری سی جلاد، حکم قتل هشت هزار نفر را صادر کرد و این حکم‌ها نیز به طور دسته جمعی یا انفرادی اجرا شد.

ساخت اولین کشتی بخار در فرانسه (1776 م)
هفتاد سال بعد از این که نیروی بخار توسط دنیس پاپن، مهندس فرانسوی کشف شد، کشتی بخار به وسیله یک فرانسوی دیگر به نام مارکی دوژوفرا ساخته شد. مارکی دوژوفرا با استفاده از اختراع پاپن و نیز ماشین بخاری ژوزف کونیو، موفق شد در نیمه ماه مه 1776 م اولین کشتی بخار را طراحی نموده و آن را در رودخانه دانوب آزمایش کند. استفاده از نیروی بخار در کشتی، تحول بزرگی در صنعت دریانوردی به وجود آورد و در سال‌های بعد، استفاده‌های فراوانی از آن شد.

درگذشت "والْتْ دیزنی" شخصیت برجسته و معروف سینمای کودکان (1966 م)
والْتْ دیزنی، شخصیت برجسته سینمای کودکان و مبتکر فیلم‌های انیمیشن، در پنجم دسامبر 1901 م در امریکا به دنیا آمد. دیزنی با تلاش مداوم خود توانست تا اواخر دهه 1930، فیلم سه بچه خوک و گرگ بزرگ را بسازد و مشهور گردد. اصلی‌ترین محصولات والت دیزنی در سال‌های بعد مشتمل بر فیلم‌های کارتونی بلند و شخصیت‌های کارتونی بود. دیزنی کوشیده است تا موسیقی را در قالب تصاویر متحرک تفسیر کند. والت دیزنی را بزرگ‌ترین فیلم‌نامه نویس، تهیه کننده، کارگردان، نقاش، دکوراتور، چهره‌پرداز و هنرمند عصر خود نامیده‌اند.

وی بیش از 430 فیلم ساخت و 37 جایزه اسکار دریافت نمود. والت دیزنی سرانجام در 15 دسامبر 1966 م در 65 سالگی در نهایت شهرت درگذشت. سفید برفی، هفت کوتوله، خرس‌های قطبی و پروفسور فراموش‌کار از جمله آثار مهم اوست. پس از مرگ او، شرکت دیزنی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای جهان شناخته شد و جام امپراتوری تلویزیونی را دریافت نمود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار