در كتاب شريف نهج البلاغه برخی اخبار غيبی وجود دارد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت آوینی؛ در كتاب شريف نهج البلاغه برخی اخبار غيبی وجود دارد كه در زير از نظرتان میگذرانيم:
 
1- شهر بصره غرق می‏شود.
 
پس از اينكه جنگ جمل به پايان رسيد و بصره فتح شد علی (ع) خطبه‏‌ای ايراد كرد كه بخشی از آن، از خبرهای غيبی آن حضرت به شمار می‏آيد.
فرمود: وايم الله لتغرقن بلدتكم كانی بمسجد كم كجؤجؤ سفينة...
به خدا سوگند شهر شما غرق می‏شود و مسجد شما بسان سينه كشتی (كه بدنه آن در آب فرو می‏رود و تنها سينه‏اش روی آب ظاهر است) ديده می‏شود خداوند از بالا و پايين به اين شهر عذاب خواهد فرستاد. 1
ابن ابی الحديد در شرح اين كلام می‏نويسد:  
بصره تاكنون دوباره در آب غرق شده است يك بار در زمان «القادر الله» و بار ديگر در زمان «القائم بامرالله» طغيان آب‏های خليج فارسی اين شهر را در آب فرو برد و از آن همه ساختمان تنها قسمتی از مسجد جامع همان طور كه علی (ع) خبر داده بود در ميان آب ديده می‏شد و در اين دو حادثه تمام خانه‏ها خراب شد و جميعت زيادی غرق شدند. 2
 
2- معاويه بر سرزمين عراق مسلط می‏گردد.
 
امير مؤمنان (ع) خبر می‏دهد كه او پيش از معاويه از دنيا می‏رود و معاويه پس از او بر عراق مسلط می‏گردد و سپس می‏افزايد:  
«انه سيامركم بسبی و البرائة منی...» .
«از شما می‏خواهد كه به من ناسزا گوييد و از من بيزاری جوييد...»3
همانطور كه علی (ع) خبر داده بود، معاويه پس از آنحضرت بر عراق مسلط شد و از مردم خواست كه به آن حضرت ناسزا بگويند وازاو بيزاری جويند و داستان اسف‏انگيز ناسزا گويی به علی (ع) حتی در خطبه‌‏های نماز جمعه كه از زمان معاويه به دستور او مرسوم شده بود در تواريخ ثبت و ضبط است. 4
 
3- از آنها ده نفر جان به سلامت نمی‏برند و از شما هم ده نفر كشته نمی‏شوند.
 
در نبردی كه ميان امام (ع) و خوارج در كنار نهروان رخ داد امام پس از اتمام حجت، و بازگشت گروهی از آنان به صفوف امام، روبه ياران خود كرد و فرمود:  
«مصارعهم دون النطفة والله لايفلت منهم عشرة ولايهلك منكم عشرة» .5
«قتلگاه آنان كنار آب نهروان است بخدا سوگند، از گروه آنان ده نفر جان به سلامت نمی‏برند و از شما هم ده تن كشته نمی‏شود».
ابن ابی الحديد می‏گويد اين خبر غيبی يكی از معجزات علی (ع) است كه نقل آن نزديك به تواتر رسيده است و در نبردی كه ميان امام و خوارج نهروان رخ داد همه شاهد بودند كه نه نفر از خوارج جان به سلامت بردند و از ميان ياران علی (ع) فقط هشت تن به شهادت رسيدند. 6
 
4- مروان بن حكم حكومت بسيار كوتاهی خواهد داشت .
 
مروان بن حكم در جنگ جمل اسير شد و امام حسن و امام حسين از پدر عفو او را خواستند حضرت او را آزاد كرده، و سپس فرمود:  
«اما ان له امرة كلعقة الكلب انفه و هو ابوالاكبش الاربعة و ستلقی الامة منه و من ولده يوماً احمر».7
«آگاه باشيد برای اين مروان فرمانروائی كوتاهی است بسان ليسيدن سگ بينی خود را (اين تعبير كنايه از كوتاهی مدت فرمانروائی است) او پدرچهار رئيس است و امت اسلامی از فرمانروائی او و فرزندانش روز خونينی خواهند ديد».
همانطور كه آن حضرت خبر داده بود مروان به حكومت رسيد اما حكومت او بيش از نه ماه طول نكشيد و چهار فرزندش كه يكی از آنها عبدالملك و سه تای ديگر عبارتنداز: عبدالعزيز، بشر و محمد به رياست رسيدند عبدالملك، خليفه شد و آن سه والی مصر و عراق و جزيره شدند.
و امت اسلامی از مروان و فرزندانش روزهای خونينی ديدند كه روشن‏ترين گواه آن، ظلم و ستم و خونريزی‏هايی است كه به دست حجاج بن يوسف خونخوار كه از طرف عبدالملك مروان، والی و استاندار عراق بود انجام شد. 8
 
5- جوان ثقفی بر شما مسلط می‏شود و هستی شما را غارت می‏كند.
 
«اما و الله ليسلطن عليكم غلام ثقيف الذيال الميال يا كل خضرتكم و يذيب شحمتكم...» 9
«آگاه باشيد به خدا سوگند جوانی متكبر و ستمگر از طائفه ثقيف بر شما مسلط می‏شود كه سبزه شما را می‏خورد و پيه شما را آب می‏كند كنايه از اينكه به جان و مال شما رحم نمی‏كند و همه را از آن خود می‏داند».
اين جوان ثقبفی همان حجاج بن يوسف ثقفی خونخوار و ستمگر معروف بود كه در ايام حكومت خود به جان و مال مردم افتاد و هزاران نفر را به قتل رسانيد. 10
 
6- برنامه مهدی موعود (عج) پيروی از قرآن و هدايت است  
 
«يعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی و يعطف الرأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرأی» 11
«هنگامی كه مردم هدايت را پيرو هواهای نفسانی خود قرار دهند مهدی موعود (ع) می‏آيد و هواهای نفسانی را مغلوب هدايت می‏نمايد و نيز هنگامی كه مردم قرآن را برآراء و نظريات و تمايلات شخصی خود تطبيق نمودند آن حضرت آراء و نظريات را تابع قرآن قرار می‏دهد برنامه آن حضرت حكومت قرآن و هدايت است» 12
 
7- اگر بخواهيم از همه خصوصيات شما خبر دهم می‏توانم.
 
والله لوشئت ان اخبركل رجل منكم بمخرجه و مولجه و جميع شأنه لفعلت ولكن اخاف ان تكفروا فی برسول الله صلی الله عليه و آله...» 13
«به خدا سوگند اگر بخواهم می‏توانم از همه خصوصيات هر كدام شما كه از كجا و چگونه و به چه هدف آمدی و چه تصميم داريد و خصوصيات ديگر خبر دهم. اما می‏ترسم درباره من غلو كنيد و مرا از رسول خدا (ص) بالاتر بدانيد و يا به خدائی من معتقد شويد و اين عقيده موجب كفر شما شود».
ابن ابی الحديد در ذيل اين كلام، می‏نويسد: اين گفتار علی (ع) مانند گفتار حضرت مسيح (ع) است كه می‏گفت: از معجزه‏های من اين است كه:  
«و أُنبتكُم بما تاكلون و ما تدّخَرون فی بيوتكم».14
«شما را از غذائی كه در خانه می‏خوريد و از آنچه ذخيره می‏كنيد خبر می‏دهم. 15
 
8- زمانی بيايد كه ازاسلام فقط نام آن باقی ماند
 
«يأتی علی الناس زمان لايبقی فيهم من القرآن الارسمه و من الاسلام الااسمه مساجدهم يومئذ عامرة من البناء خراب من الهدی...»16
«روزگاری بيابد كه در ميان مردم از قرآن جز خواندن و قرائت و از اسلام جز نامی باقی نماند، در آن زمان مساجد از حيث بنا و ساختمان معمور و آباد است اما از جهت هدايت و معنويت خراب است (مسلمانان به اسم اسلام و قرآن اكتفا می‏كنند و رفتن به مساجد هم جنبه تشريفات به خود می‏گيرد در صورتيكه اسلام و قرآن بايد در متن زندگی آنان حام باشد)».
 
9- خوارج پس از من با خواری و ذلت زندگی خواهند كرد.
 
«اما انكم ستلقون بعدی ذلا شاملا وسيفاً قاطعاً واثرة يتخذها الظالمون فيكم سنة».17
«آگاه باشيد پس از من با ذلت همه جانبه و شمشير برنده و استبداد روبرو می‏گرديد اموال و حقوق شما را ستمگران می‏گيرند و اين كار درباره شما برای هميشه معمول و رسم می‏گردد».
همانطور كه اميرمؤمنان (ع) خبر داد خوارج پيوسته از طرف حكومت‏ها، مورد تعقيب قرار گرفته اموال آنان پيوسته از طرف ستمگران تصاحب می‏شد. 18
 
10- از هر چه سؤال كنيد خبر می‏دهم.
 
«فاسألونی قبل ان تفقدونی، فوالذی نفسی بيده لا تسألونی عن شی‏ء فيما بينكم و بين الساعة... الا انباتكم...» 19
در اين خطبه امير مؤمنان حدود آگاهی خويش از غيب را بيان می‏كند و می‏فرمايد:
«از هر چه كه تا قيامت پيش می‏آيد سؤال كنيد جواب خواهم داد و از هر نبرد و جنگی كه پيش می‏آيد و خصوصيات آن، تعداد افرادی كه كشته می‏شوند يا می‏ميرند و اينكه در كجا كشته می‏شوند و كجا به خاك سپرده می‏شوند از همه اين‏ها آگاهی دارم».20
اين بود ده مورد از خبرهای غيبی امير مؤمنان (ع) كه در نهج‌‏البلاغه آمده است .
البته خبرهای غيبی آن حضرت كه در نهج‏البلاغه و ساير كتابهای تاريخ و حديث ياد شده فراوان است و يكی از دانشمندان معاصر هفتاده و پنج مورد از آنها را در كتابی گردآورده و بنام اخبار غيبی اميرمؤمنان (ع) منتشر ساخته است ولی ما به جهت رعايت اختصار به همين اندازه اكتفا می‏كنيم .



انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار