جعفر اولادی وادی کلایی استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معتقد است که رودخانه‌های تهران بستر مناسبی برای تفریح و تفرج شهروندان تهرانی نیست.

جعفر اولادی‌وادی‌کلایی، استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: رودخانه‌ها در داخل و مبادی ورودی شهرهای هر کشور نقش اساسی در اقتصاد، تمدد اعصاب و اشتغال آن شهرها را دارد.
 
وی افزود: متاسفانه در ایران با توجه به اینکه رودخانه‌های محدودی نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا داریم، ولی از همین تعداد اندک هم استفاده بهینه‌ای نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه تهران یکی از کلان شهرهایی است که دارای رودخانه‌ها و مسیل‌های زیادی به دلیل در احاطه قرار گرفتن کوه‌های بلند و برف گیر و چشمه‌های دارای آب فراوان است، تصریح کرد: در خارج از محدوده کلان شهر تهران، رودخانه‌ها به شکل طبیعی خودشان در جریان هستند. گاهی اوقات توسط گردشگران و یا شهروندان تهرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با توجه به اینکه زباله‌های این رودخانه‌ها جمع آوری نمی‌شود، چهره نامناسبی را به لحاظ زیبایی شناختی ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در محدوده درون شهری تهران، رودخانه‌ها به 2 صورت سر پوشیده و سرباز در جریان هستند که برای هر دو نوع رودخانه می‌توان طرح‌هایی را به لحاظ تفرج و تفریح به اجرا در آورد که مردم خسته از زندگی ماشینی شهری و هوای آلوده تهران حداقل بتوانند اوقاتی را در کنار رودخانه‌ها به منظور تمدد اعصاب سپری کنند.
 
اولادی گفت: در مکان‌هایی که رودخانه‌ها به صورت رو باز است، می‌توان با استقرار گیاهان آبدوست و نیز چمن‌ها و گل سنگ‌ها هم زیبایی ایجاد کره و هم به کاهش آلودگی هوا کمک کرد و در مسیری که رودخانه‌ها سرپوشیده هستند، می‌توان با مقداری خاک مناسب آن مکان‌ها را تبدیل به مکان سبز کرد.
 
وی با اشاره به اینکه این امر نیازمند مطالعه دقیق است، خاطرنشان کرد: با مطالعه دقیق می‌توان در هر کجای این بستر‌ها بر‌نامه ویژه‌ای را به اجرا در آورد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: رودخانه ، تهران ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار