پایگاه اینترنتی بی بی سی نوشت مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک تاکنون مقدمه‌چینی بود و گفتگوهای جدی از الان آغاز می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی بی بی سی در یکی از مقالات خود به قلم "جاناتان مارکوس" نوشت مذاکرات هسته ای ایران با پنج عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان، مشهور به گروه پنج به علاوه یک، به تعبیر یکی از منابع آگاه از روند گفتگوها، تا الان "مقدمه چینی" بوده است. روز سیزدهم ماه مه، گفتگوهای جدی برای تدوین پیش نویس توافقنامه واقعی که راهکاری جامع را در خصوص مسئله هسته ای ایران ارائه خواهد داد، آغاز می شود. هدف خوش بینانه این است که این کار قبل از پایان ماه ژوئیه، یعنی پایان مهلت تعیین شده برای توافقنامه موقت شش ماهه، صورت بگیرد. 

بی‌بی‌سی ادامه داد: همه کارشناسان و دیپلمات ها هم‌عقیده‌اند که مذاکرات تاکنون به طرز غیر منتظره‌ای خوب پیش رفته است. 

مارک فیتزپاتریک، مدیر برنامه عدم تکثیر و خلع سلاح در "مؤسسه بین المللی مطالعات راهبردی" لندن، موضوع را این گونه تشریح می‌کند: اوضاع تا الان خوب پیش رفته است. در خصوص توافقنامه موقت هسته ای پایبندی وجود دارد و از مذاکرات درباره توافق جامع نیز نشانه‌های مثبتی به چشم می‌خورد. برخورد همه طرف‌های گفتگو مسئولانه است.
 
"مارک هیبز"، کارشناس مؤسسه کارنگی نیز می گوید: آنها میوه و ثمره کار خود را چیدند، اما دشوارترین مرحله کار احتمالاً بخش پایانی است. 

به هر صورت، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که هر گونه تمدید دوره مذاکرات در آینده را باید گامی مثبت، نشانه وجود پیشرفت و همچنین نزدیک شدن به هدف نهایی تلقی کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار