عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم فارس موفق به کشف، ثبت و معرفی گونه جدید گیاهی به دنیا شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم فارس گفت: امیر برجیان، عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم موفق به کشف و توصیف این گونه جدید از خانواده پامچال Primulaceae شده است.

بهنام بهروز افزود: این گونهٔ جدید در نشریه گیاه شناسی شمال اروپا Nordic Journal of Botary، با نام علمی Dionysia assadii Borjian sp. nov. به چاپ رسیده است.

امیر برجیان گفت: ظرف چندین سال مطالعه و پژوهش بر روی گیاهان انحصاری(Endemic) استان فارس و بررسی وضعیت این گیاهان ارزشمند از نظر میزان تهدیدات محیطی و شرایط فعلی آنها در زیستگاه طبیعی، به گونه جدیدی از جنس Dionysia (از خانواده ی گل پامچال Primulaceae) در کوه ختابان(خاتون) در شهرستان بوانات استان فارس آشنا شدیم.

وی که دارای مدرک دکتری سیستماتیک گیاهی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران وعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم است ، افزود: پس از نمونه برداری، کار شناسایی این گونه گیاهی زیر نظراستاد مصطفی اسدی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور انجام شد.

این محقق گفت: نتایج شناسایی حاکی از این بود که این گونه یگ گونه جدید برای دنیا است و در نهایت با شماره هرباریومی 97899 درهربایوم مرکزی ایران(TARI) به ثبت رسیده است.

امیر برجیان افزود : پس از تهیه گزارش کاملی از این پژوهش در قالب یک مقاله، این گونه جدید در نشریه گیاه شناسی Nordic که از مجلات بسیار معتبر دنیا است به ثبت رسید.

این پژوهشگر ادامه داد: با هدف قدردانی از همکاری و مشارکت مصطفی اسدی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مراتع کشور، این گیاه جدید به نام ایشان نامگذاری شده است.

شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: معرفی ، گونه ، جدید ، گیاهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.