یک روزنامه انگلیسی گزارش کرد که تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین موجب تقویت جایگاه ایران قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی به تلاش‌های غرب به ویژه آمریکا در وضع تحریم‌ علیه روسیه نوشت که تحریم‌ها علیه روسیه موجب تقویت جایگاه ایران قبل از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در وین را تقویت می‌کند.

مقامات و تحلیلگران در تهران بر این باورند که بحران اوکراین دست ایران را در مذاکرات هسته‌ای و دیگر رویارویی‌ها با غرب باز می‌گذارد زیرا به کشورهای اروپایی و دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری می‌کند اگر روسیه را تحریم‌ کنند، می‌تواند یک به جایگزین بزرگ برای تأمین انرژی غرب تبدیل شود.

«امیر محبیان» یکی از مشاوران دولت ایران در اینباره اعلام کرد: کشورهای غربی در حال تحریم کردن روسیه بعد از الحاق کریمه به مسکو هستند. هم‌اکنون روسیه به آدم بد تبدیل شده است. این مسئله شرایط را برای مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بهتر می‌کند. زمان به نفع ما است. اگر به اندازه‌ کافی منتظر بمانیم. همه چیز به نفع ما می‌شود.

«محمد مرندی» کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه تهران اعلام کرد که این ایران نیست که می‌گوید چه کسی در اوکراین درست عمل می‌کند یا اشتباه عمل می‌کند اما به طور قطع اگر ایران دیگر تحت تحریم‌ نباشد، اروپایی‌ها گزینه‌های بیشتری درباره انرژی خواهند داشت و در عین حال اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند، روحانی احتمالاً به روسیه و چین نزدیک‌تر می‌شود.

مجید تخت روانچی» معاون وزیر خارجه ایران و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد که در نشست هفته جاری ایران و ۱+۵ در وین، ایران تنها بر جزئیات توافق برای لغو تحریم‌ها متمرکز می‌شود.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد که تحریم‌ها علیه روسیه ممکن است ایران را به جایگزین روسیه که تأمین‌کننده انرژی بود، تبدیل کند.

طبق این گزارش، ایران بعد از ونزوئلا و عربستان سعودی، سومین تولیدکننده نفت اوپک است و حدود ۱۳ درصد از ذخایر بازیافتنی از نفت خام جهان را تحت کنترل دارد و دومین ذخایر گاز طبیعی را در اختیار دارد.

علیرغم تحریم‌هایی که فروش نقدی انرژی ایران را محدود کرده است، نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی در تهران که هفته گذشته برگزار شد، بیش از یکهزار و ۸۰۰ شرکت را به خود جلب کرد که از آن میان ۶۰۰ شرکت خارجی از ۳۲ کشور از جمله آمریکا و انگلیس حضور داشتند.

چین یکی از بزرگترین مشتریان ایران است که حدود ۲۲ میلیارد دلار برای فراورده‌های نفتی و گازی ایران بدهکار است که به واسطه تحریم‌های بانکی نمی‌تواند آن را به ایران بپردازد.

برخی گزارش نشان داد که چین در صدد است تا به اندازه همین مبلغ بدهی خود در پروژه‌های آب و برق سرمایه‌گذاری کند و به نوعی محدودیت‌ها علیه ایران را دور بزند.

روحانی ماه گذشته با تشدید بحران اوکراین روسیه را تحسین کرد و گفت: روابط سیاسی محکم در سطح دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه روابط گسترده اقتصادی بین دو کشور، زمینه را برای بهبود و تقویت صلح و ثبات فراهم می‌آورد.

گاردین افزود که پیام روحانی به غرب ساده بود و این بود که : اگر توافقی برای پایان دادن به تحریم‌های ایران صورت نگیرد، ایران جایگزین‌های استراتژیکی دارد که برای آمریکا و انگلیس و بقیه ناخوشایند است.

تحلیلگران غربی نگران هستند که روابط ایران و روسیه به جنبه امنیتی گسترش پیدا کند و نگرانی‌ها بر فروش سامانه‌های دفاع ضدموشکی پیشرفته اس ۳۰۰ روسیه به ایران است زیرا این موشک‌ها در صورت حمله احتمالی اسرائیل و آمریکا از ایران محافظت می‌کند.

برچسب ها: گاردین ، روسیه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار