نتایج پژوهشی جدید حاکی از آن است که مغز کودکانی که تنها چند هفته زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، با مغز کودکانی که به موقع به دنیا آمده‌اند فرق می‌کند و این تفاوت، یادگیری و رفتار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، تحقیقات نشان داده است کودکانی که در هفته 34 تا 36 حاملگی به دنیا آمده‌اند، در مقایسه با کودکانی که در هفته 37 تا 41 به دنیا آمده‌اند، مشکلات اجتماعی، رفتاری و آموزشی بیشتری دارند.

طی این پژوهش، محققان دانشگاه آیوا، 32 کودک هفت تا 13 ساله را که در هفته‌های 34 تا 36 بارداری به دنیا آمده بودند، مورد بررسی‌های MRI قرار دادند.

از تمامی این کودکان نیز آزمون‌های شناختی نظیر تست هوش بر اساس مقیاس هوشی وکسلر، آزمون ارزیابی ادراک دیداری بنتون، تست هماهنگی مهارت‌های حرکتی پگبورد و آزمون حافظه کودکان به عمل آمد. والدین نیز یک ارزیابی رفتاری را تکمیل کردند.

تمامی این نتایج با داده‌های 64 کودکی که در موعد به دنیا آمده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

یافته‌ها حاکی از آن بود که کودکان زودرس در ساختار مغزی و عملکرد شناختی متفاوت از سایرین هستند. این کودکان مشکلاتی را در رابطه با حافظه دیداری و پردازش آن داشتند.

از نظر ساختار مغزی نیز کودکان زودرس دارای ماده سفید مغزی کمتری بودند؛ این بخش از مغز برای ارتباط بین سلول‌های عصبی و هسته‌های تالاموسی (بخشی از مغز که در سیگنال دهی حسی و حرکتی دخیل است) حیاتی محسوب می‌شود.

علاوه بر این، طبق گزارش والدین، بیش فعالی، بی توجهی، مخالفت و پرخاشگری در بین کودکان زودرس بیشتر از کودکانی بود که در موعد مقرر به دنیا آمده بودند.

این پژوهش طی نشست سالیانه انجمن علمی کودکان در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا مطرح شد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، نوزادان ، زودرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.