وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت:آمریکا در قبال اوکراین و سوریه گزینه های کم و محدودی پیش رو دارد و این یکی از تحولات غم انگیز سیاست خارجی رئیس جمهور اوباما است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی،سی.بی.اس نیوز، رابرت گیتس گفت: اوضاع سوریه همانند اوضاع اوکراین پیچیده است و راه حلی دیپلماتیک برای آن دیده نمی شود.این یکی از تحولات غم انگیز سیاست خارجی رئیس جمهور است.زمانی که پاییز گذشته در مدت زمان یک هفته ما موضع خود را از اینکه اسد باید برود به اسد باید بماند تغییر دادیم به وجهه ما آسیب زیادی وارد آمد.ما این کار را برای برآورده کردن خواست‌های روسیه و برای رهایی از دست تسلیحات شیمیایی،صورت دادیم.

گیتس گفت:اگر برد به معنای ماندن در مقام ریاست جمهوری است به نظرم اسد برنده شده است.به نظرم او قدرت خود را بازیافته است.

وی درباره اوضاع اوکراین گفت:موضع اوباما درباره اوکراین بسیار دشوار است و آمریکا گزینه های تاکتیکی اندکی در اختیار دارد و هیچ گزینه نظامی واقعی پیش رو ندارد.

وی افزود:در کوتاه مدت ما کار زیادی نمی توانیم صورت دهیم. به نظرم تا زمانی که دولتی طرفدار روسیه در کی‌یف روی کار نیاید یا اوکراین به صورت فدراتیو نشود که شرق آن طرفدار روسیه باشند، پوتین آرام نخواهد نشست. 

گیتس در ادامه گفت:من به شدت درباره کشورهای منطقه بالتیک نگرانم .من نگرانی درباره اعزام نیروهای روسیه ندارم  زیرا این کشور منافع اقتصادی در این کشورها دارد بلکه نگرانی من بیشتر از اثرگذاری در این کشورها است.غرب باید به فکر ایجاد شبکه ایمن اقتصادی در کشورهای منطقه بالتیک باشد تا آنها تحت تاثیر روسیه نباشند.

وزیر دفاع اسبق آمریکا در ادامه گفت:اگر ما نتوانیم مشکلاتمان را در خانه حل و فصل کنیم.اگر ما نتوانیم به اوضاع مالی انضباط بدهیم.اگر نتوانیم مشکلات داخلی را برطرف کنیم و در مجلس به تفاهم برسیم آنگاه شاهد نفوذ تهدیدات خارجی به کشور خواهیم بود و آینده کشور در خطر خواهد افتاد.

وی در ادامه افزود:اختلافات در واشنگتن به اعتبار ملت ما در برابر کشورهایی چون روسیه،چین،ایران و کره شمالی که خواهان مشاهده افول در قدرت و رهبری امریکا هستند،آسیب وارد می کند.آنها به دنبال فرصتی برای تغییر موازنه قدرت در جهان هستند.

گیتس گفت:بخشی از مشکل به این موضوع باز می گردد که آمریکا در چند سال گذشته در دو جنگ هزینه های زیادی کرده  و بدون پیروزی مشخصی عقب نشینی کرده است.این موضوع سبب شده است که آمریکا نتواند در جبهه های دیگر وارد شود.

وی افزود:اگر چه نیکسون و کیسینجر در دهه هزار و نهصد و هفتاد برای انحراف اذهان عمومی از ناکامی در ویتنام تلاش می کردند آن را به اولویت های سیاست خارجی در قبال روسیه و چین مرتبط سازند اما امروز دیگر این فرصت ها وجود ندارد. 

وی در پایان گفت:با وجود تمامی اختلاف نظرات روابط خوبی با اوباما دارم. در سال دو هزار و یازده من مخالفت خود را با برخی تصمیم گیریها نشان دادم.من با روش برخورد با موضوع مصر و با دخالت نظامی در لیبی موافق نبودم. ما اختلافات زیادی درباره بودجه دفاعی داشتیم .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار