نمایندگان به منظور تسهیل حضور بخش‌های غیر دولتی، خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی و برقراری رقابت سالم و ایجاد امنیت قوانین خاصی را وضع کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در جلسه علنی امروز در ادامه بررسی طرح اصلاح برخی مواد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با اصلاح و تصویب ماده 2 این قانون موافقت کردند.

بر اساس ماده 2، ماده 6 قانون فعلی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و تبصره‌های آن به صورت زیر اصلاح می‌شود:

به منظور تسهیل حضور بخش‌های غیر دولتی، خصوصی و تعاونی در فعالیت‌های اقتصادی و برقراری رقابت سالم و ایجاد امنیت برای سرمایه این بخش‌ها مقرر می‌شود:

1- موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موضوع ماده 5 قانون محاسبات عمومی و کلیه شرکت‌های تابعه و وابسته آنها که قانونا مجوز فعالیت اقتصادی را دارند، می‌توانند در بازار تولید کالا و خدمات فعالیت داشته باشند مگر آنکه فعالیت آنها موجب اخلال در رقابت شود این نهادها و موسسات موظفند گزارش مجموع مالکیت مستقیم و غیرمستقیم کلیه شرکت‌های تابعه و وابسته خود در هر بازار تولید کالا و خدمات هر 6 ماه یکبار به شورای رقابت ارسال نمایند عدم ارائه اطلاعات خلاف واقع بودن آن توسط نهادها و موسسات فوق‌الذکر مشمول حکم ماده 72 این قانون هستند.

2- موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موضوع ماده 5 قانون محاسبات عمومی و شرکت‌های تابعه و وابسته آنها حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم مجموعا حداکثر تا 40 درصد سهم بازار هر کالا و یا خدمت را دارند.

3- مجموع حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم سهام و کرسی مدیریتی یعنی فهم در هیئت مدیره در هر بنگاه اقتصادی تا سقف 40 درصد برای هر موسسه و نهاد عمومی غیردولتی موضوع ماده 5 قانون محاسبات عمومی که قانونا مجوز فعالیت اقتصادی دارند مجاز می‌باشند.

تبصره یک- موسسات و نهادهای موضوع این بند می‌توانند واحدهای تولیدی و خدماتی با مالکیت صد در صد احداث نمایند در این صورت مکلفند حداکثر تا 4 سال پس از بهره‌برداری، طرح و کرسی مدیریتی خود در هر بنگاه را تا سقف مشخص شده در این بند کاهش دهد.

تبصره دو- موسسات و نهادهای عمومی مذکور مکلفند سهام و کرسی مدیریتی مازاد بر سقف در این بند را به صورت مرحله‌ای حداکثر تا 5 سال پس از ابلاغ این قانون واگذار نمایند.

4- تسویه، تهاتر و تعبیه بدهی‌های قانونی دولت به نهادهای ع مومی غیردولتی موضوع این ماده و شرکت‌های وابسته به بانک‌های دولتی از طریق واگذاری سهام بنگاه‌ها، اموال و دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی ممنوع است دولت می‌تواند از طریق فروش سهام بنگاه‌ها و اموال و دارایی‌های خود و شرکت‌های دولتی و تبدیل به وجوه نقد، بدهی‌های خویش را تعبیه نمایند.

5- اشخاص حقوقی ذیل و یا شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مکلف به آنها حسب مورد موظفند نسبت به ارائه اطلاعات کامل مالی خود جهت ثبت نزد سازمان بورس به اوراق بهادار مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل کنند بنگاه‌های مذکور موظفند در صورت لزوم نسبت به مطابقت ساختار و شیوه گزارشگری مالی برابر قوانین و مقررات بازار سرمایه اقدام نمایند سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است در صورت درخواست شورای رقابت گزارش‌های مالی مربوطه را ارائه کند.

الف- موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی موضوع ماده 5 قانون محاسبات عمومی

ب- نهادهای نظامی و انتظامی کشور

ج-سازمان‌های و موسسات خیریه کشور

د-نهادها و سازمان‌های وقفی و بقای متبرکه

ه-کلیه صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری، نظیر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و وابسته به دستگاه‌هایی که شمول قانون در آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است.

و- نهادهای انقلاب اسلامی

تبصره یک- منظور از بنگاه و شرکت در این بند، بندهای 4 و 5 ماده یک قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی

تبصره دو- سازمان بورس موظف است نسبت به ارائه گزارش‌های عملکرد سالانه در خصوص اجرای این بند به مجلس شورای اسلامی اقدام کند.

تبصره سه- از زمان ابلاغ این قانون نهادهای فوق‌الذکر حداکثر طی 6 ماه موظف به اجرای تکالیف مقرر در این بند هستند.

تبصره چهار- اشخاص مذکور در این بند که برای انجام ماموریت‌های خاص حاکمیتی براساس مجوزهای قانونی تشکیل شده‌اند و افشای اطلاعات اقتصادی آنها دارای طبقه‌بندی می‌باشد، با تایید شورای عالی امنیت ملی مشمول حکم این بند نمی‌باشد.

تبصره پنج- عدم اجرای قانون در مورد نهادهایی که تحت نظر مقام معظم رهبری هستند با اذن ایشان می‌باشد.

تبصره 6- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است درحکم اجرای این ماده نظارت کند و در صورت مشاهده موارد مغایر، آن را به شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 جهت اتخاذ تصمیم اعلام نماید.

این ماده با 152 رای موافق، 2 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سیاست ، کلی ، اصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار