رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان کرمانشاه معتقد است، کرمانشاه می تواند صاحب یک شهرک صنعتی در زمینه قیرطبیعی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


مرتضی عزیزی گفت: کرمانشاه پتانسیل های قابل توجهی در زمینه قیرطبیعی دارد اما متاسفانه به دو دلیل فنی و اقتصادی نتوانسته ایم به خوبی از ذخایری که داریم استفاده کنیم.


وی افزود: چندین سال درگیر جنگ بودیم و از سال 1373 به بعد کار اکتشاف را آغاز کردیم و عمده این اکتشافات نیز به صورت سنتی انجام شد.


رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه در گذشته هیچ برنامه ای برای اکتشاف ذخایر قیرطبیعی در استان کرمانشاه وجود نداشته، ادامه داد: این روند همچنان ادامه دارد و ما هنوز هم برنامه ای برای اکتشاف قیرطبیعی تدوین نکرده ایم.

وی افزود: تا زمانیکه میزان دقیق ذخایر قیرطبیعی را در دست نداشته باشیم نمی توانیم برای واحدهای فرآوری و دعوت از سرمایه گذاران اقدام کنیم.


به گفته این مسئول هنوز زیرساخت های لازم و حتی در برخی موارد دانش فنی برای فرآوری این ماده معدنی در کرمانشاه وجود ندارد.


عزیزی در ادامه قیرطبیعی را یک ماده معدنی استراتژیک خواند که تنها در اختیار چند کشور دنیا قرار دارد و حتی حاوی عناصر نادری از جمله نیکل، وانادیوم و ... است.

وی گفت: در صورت فراهم شدن زیرساخت های لازم برای فرآوری قیرطبیعی، می توان ارزش افزوده این ماده معدنی را چندصد برابر کرد.


استفاده در صنایع، کشتی سازی، صنایع دارویی و آرایشی برخی از کاربردهای قیرطبیعی است که رئیس سازمان نظام مهندسی معادن کرمانشاه به آنها اشاره کرد.


وی در خصوص برگزاری جشنواره قیرطبیعی در کرمانشاه نیز خاطرنشان کرد: این جشنواره می تواند قیرطبیعی ما را به کشور معرفی کند تا بتوان زمینه های بهتری برای اکتشاف این ماده معدنی در استان فراهم کرد.

گفتنی است: همایش ملی قیرطبیعی به همت جهاددانشگاهی کرمانشاه 25 اردیبهشت برگزار می شود./س

برچسب ها: کرمانشاه ، قیر ، طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.