آنچه که شگفتی را در معدن چند برابر می کند میزان حقوق و دستمزد کارگران این حوزه است، مسئله ای که به اذعان رییس هیئت عامل ایمیدرو نیز به هیچ وجه متناسب با سختی و نوع کار این قشر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، هنوز هم زمانی که سخن از "سخت ترین کار دنیا" به میان می آید "معدن" آنهم با وجود مکانیزه شدن خودنمایی میکند.

احتمال انفجار و ریزش از یک طرف و نفوذ ذرات به ریه کارگران که حتی عمر معدنکاران را به زیر 50 سال رسانده است از طرف دیگر، این شغل را به نوبه خود منحصر به فرد کرده است.

صدای گوش خراش، روشنایی نامطلوب و نبود هیچ گونه نوری، درجه حرارت نامطلوب، کشیدن دستی باری های سنگین و کمبود تهویه قوی از دیگر ویژگی های معدن است که به قول معدنکاران آنان را "مرد" می کند!

در این میان دلهره ای که هر لحظه بر کارگر معدن و خانواده وی به دلیل خطرات فراوان این کار مستولی می شود خود به تنهایی در برابر تمام سختی ها قد علم می کند!


بر اساس این گزارش؛ زمانی که تمام این مشکلات گفته و ناگفته را کنار هم قرار می دهیم و بعد می شنویم کارفرمایان اکثر معادن کشور حتی از دادن یک لیوان شیر (که به گفته کارشناسان می تواند ریه را کمی تلطیف کند) به کارگران خودداری میکنند، و در این میان احتمال اینکه کارگری سیگاری باشد به ذهن خطور می کند دیگر نمی توان سخن از سلامت جسم و افزایش طول عمر معدنکاران به میان آورد.

اما آنچه که شگفتی را در این حوزه چند برابر می کند میزان حقوق و دستمزد کارگران معدن است به طوری که بعنوان مثال طبق مشاهدات خبرنگار ما از معدن ذغال سنگ طبس، حقوق کارگران این معدن 799 هزار تومان بوده مسئله ای که به اذعان رییس هیئت عامل ایمیدرو نیز به هیچ وجه متناسب با سختی و نوع کار این قشر نیست.

موضوعی که کارگران به دلیل از دست ندادن شغلشان مجبور به تحمل و اکتفا به همین مقدار ناچیز در برابر سختی هایی که می کشند هستند.

در این راستا جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه کارگران معادن مشمول قانون کار هستند و برای حقوق آنها، آیین نامه خاصی وجود ندارد، گفت: هیچ‌گونه حقوق مازادی به دلیل سختی کار به این افراد تعلق نمی‌گیرد اما به طور کلی میزان حقوقی که معادن متعلق به نهادهای عمومی برای کارگران خود در نظر می‌گیرند بیشتر از معادن متعلق به نهادهای خصوصی است.  

بر اساس این گزارش؛ به نظر می رسد با توچه به ویژگی های خاص این شغل، لازم است مسئولان مربوطه اقدام به تهیه آیین نامه ای برای 
حقوق معدنکاران نمایند تا حداقل این قشر زحمت کش در برابر معامله سلامتی خود، مزایایی در خور توجه به دست آورند.


چرا که با توجه به گزارشات رسیده از اغلب معادن خصوصی کشور مشکل این معادن تنها به حقوق پایین ختم نمی شود بلکه عدم وجود زمان مشخص برای واریز حقوق، کمبود تجهیزات، عدم پرداخت کامل بیمه کارگران، ندادن هیچ گونه مزایایی به این قشر و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله مواردی است که کمی معادن بخش دولتی و خصوصی را از هم متمایز می کند.

مسئله ای که اقدام جدی مسئولان مربوطه را در این راستا می طلبد تا شاید از این طریق کمی از مشکلات این قشر کاسته و کارگران حداقل دیگر از ماسک معمولی کاغذی بجای ماسک مدرن و فیلتراسیون استفاده نکنند!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نوشتن برای کارگران معدن و گوش سپردن به مشکلات آنان هرگز نمی تواند از سختی کار این قشر بکاهد اما شاید بتوان از این طریق روزنه ای برای بهبود شرایط کارشان فراهم آورد، البته شاید...

گزارش از سمیه رسولی

انتهای پیام/
برچسب ها: معدن ، کارگر ، حقوق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرعلی
۱۰:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
آفرین به شما و خبرنگارتون که ب فکر این قشر از جامعه هم هستید
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
سعدی
۱۳:۵۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
دمشون گرم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۳
واقعا قلب ادم به درد میاد 799هزار تومن به کجا میرسه اخه؟؟؟؟ اونم تو این شغل؟؟؟ نیروها مسلح خیلی زحمت میکشن اما حداقل پوشش بیمه خوبی دارن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام من خودم معدنکارم از امنیت شغلی . نداشتن ایمنی در معادن. نبود ابزار کار مناسب . نیز بنویس
Iran (Islamic Republic of)
مولا
۱۴:۳۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا خسته نباشید باید گفت انشاا.. روزیتون پربرکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام..کسانیکه در ارگانهای مختلف ارتش سپاه وغیره مشغول فعالیت هستن و بادستمزد عادی حافظ جان و مال ملت در مرزهای کشور هستند کا رشان نادیده و یا کمرنگ جلوه کند کار برای انسان عار نیست چه در معدن چه در چاه مهم خدمت کردن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
با وجود چنین مردم زحمت کشی در تعجبم از وجدان اختلاس کننده ها و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
خدا را خوش نمیاد اینا با جونشان بازی میکنند اون موقه خود مان را جای این اقایان زحمت کش بذاریم چه حالی به ما میده حداقل حقوق را در نظر میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
من ارزوم سلامتي معدن كاراي عزيز ايشاالله هميشه سالم وسلامت باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
خوب با یک طرح تحقیقاتی بین دانشگاه و صنعت از ربات معدن کار استفاده کنید به جای انسان .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
اقای ... مدیر عامل فراری ببینه یه خورده خچالت بکشه و..................
آخرین اخبار