معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: کشاورزان پایاب سد شیرین دره در شهرستان مانه وسملقان برای استفاده از سهم و حق تخصیصی آب به زمین های کشاورزی منعی ندارند.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از روابط عمومی این شرکت رضا نعیمی افزود: با توجه به مشخص بودن سهمیه هرکدام از اراضی کشاورزی روستاهای پایاب این سد، کشاورزان می توانند حجم آب تخصیص داده شده را در هر زمان که نیاز دارند، استفاده کنند.

برخی از اهالی روستای محمد آباد واقع در پایین دست سد شیرین دره در گفت و گو با یک نشریه محلی استان، به مشکلات خود در خصوص استفاده از آب سد پرداخته و مدعی عدم واگذاری دایمی آب سد شده بودند.

آنان گفته بودند: هدایت مقطعی آب از سوی شرکت آب منطقه ای به زمین های این روستا و هجوم کشاورزان برای استفاده از آن، گاه برخی از آنان را از این آب بی نصیب می گذارد.

به ادعای آنان آب منطقه ای برای دادن آب به کشاورزان روستاهای پایین دست سد با آنان قرارداد شش ماهه بسته و آب بها دریافت می کند اما در دو ماهی که محصول باید به بار بنشیند آب را قطع می کند که این اقدام به کاهش کیفیت و کمیت محصول می انجامد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان گفت: کشاورزان برای استفاده از حجم آب تخصیص داده شده، از طریق تشکل های آب بران می توانند اقدام به انعقاد قرارداد کنند و در این زمینه مشکل خاصی از طرف این شرکت وجود ندارد.

نعیمی افزود: این شرکت تا کنون پس از هر درخواست از سوی تشکل های آب بران، بلافاصله اقدام به انعقاد قرارداد و تحویل آب به کشاورزان کرده است.

وی افزود: آب تخصیصی موردنیاز برای محیط زیست به میزان حداقل 110 لیتر در ثانیه به طور مداوم در 365 روز سال از این سد رها شده و در رودخانه شیرین دره جاری است.

طبق گزارش شرکت سهامی آب منطقه ای خراسان شمالی، شبکه آبیاری سد شیرین دره واقع در شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی پنج هزار و 700هکتار زمین را زیر پوشش دارد و کل ذخیره آب این سد با احتساب حجم آب مرده، در شرایط کنونی 65 میلیون متر مکعب است.

علاوه بر آب مورد نیاز کشاورزی زمین های پایاب سد، سالانه 20 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب آشامیدنی شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال نیز از این سد تامین می شود. /ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.