سفیر ایتالیا در مراسم سخنرانی پروفسور "مارکو من گوتزو" اعلام کرد: "مرادخانی" و "ملا نوروزی" که معاونت هنری و مدیر کل مرکز تجسمی هستند با ورود خود جان تازه‌ای به هنر ایران دادند.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم سخنرانی پژوهشگر برجسته ایتالیا "مارکو من گوتزو" با حضور "لوکا جیان سانتی" سفیر ایتالیا؛ "احسان آقایی"، معاون موزه هنرهای معاصر تهران؛ "غلامرضا نامی"، "عباس مشهدی‌زاده" و جمعی از هنرمندان تجسمی در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
 
بنابراین گزارش در این مراسم سفیر ایتالیا ضمن اظهار خرسندی از ایجاد ارتباط بیشتر با موزه هنرهای معاصر تهران گفت: باعث خوشحالی است که سخنرانی پروفسور برجسته ایتالیا در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.  

جیان سانتی در ادامه گفت: "مارکو من گوتزو" از برجسته‌ترین منتقدین هنر ایتالیا محسوب می‌شود که امسال برای سومین بار به دعوت بنیاد فرهنگ و هنر فیض‌نیا به ایران آمده است.  

وی درباره نقش مهم موزه هنرهای معاصر تهران در ایجاد ارتباط فرهنگی هنری با ایتالیا نیز گفت: در طول سالهای گذشته موزه هنرهای معاصر تهران اصلی‌ترین مخاطب سفارت ایتالیا برای دوسالانه ونیز بوده که البته در این ارتباط و به جهت ایجاد تعاملات فرهنگی هنری با ایتالیا هم نقش موثری داشته است.
 
* هنر ایران با انتصاب مدیران دولت جدید جان دوباره گرفت  

سفیر ایتالیا در ایران در ادامه گفت: با انتصاب "علی مرادخانی" و همچنین "مجید ملانوروزی" به عنوان معاونت هنری و مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی هنر ایران جان تازه‌ای گرفت.  

* صندلی‌های خالی از مشتاقان هنر  

در پی این مراسم "احسان آقایی" معاون موزه هنرهای معاصر تهران گفت: باعث تأسف است که امروز صندلی‌های خالی از مشتاقان به هنر را مشاهده می‌کنیم البته علت آن عدم هماهنگی و اطلاع‌رسانی مناسب به منظور برگزاری این سخنرانی بوده است که این عدم هماهنگی از سوی موزه هنرهای معاصر تهران نبوده .

وی گفت: امیدوارم برنامه‌های دیگری که برگزار می‌کنیم هم‌چون برنامه‌های قبلی که از سوی موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده بهتر باشد و مخاطبین بیشتری حضور داشته باشند.  

در ادامه این مراسم پروفسور "مارکو من گوتزو" درباره فرم و ماده در مجسمه‌سازی مدرن نکاتی را مطرح کرد.

وی گفت: زمانی که کلمه مدرن را بیان می‌کنیم با گستردگی زیادی روبه‌رو می‌شویم.

پروفسور گوتزو تصریح کرد: مدرن از ابعاد مختلف نیز دارای معانی گسترده است که هر هنرمند یا پژوهشگری از یک بعد به آن می‌نگرد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.  

وی اظهار داشت: از لحاظ تاریخی دوران مدرن از اواخر قرن 19 تا اوایل قرن بیستم یعنی در دهه هشتاد بیشتر صورت گرفت و در حقیقت نمایان شد.  

این پژوهشگر گفت: هنرمندان اوایل قرن بیستم کسانی بودند که در قرن پیش متولد شده بودند و این سوال برایشان پیش می‌آمد که چه نقشی در هنر دارند که البته این سوال بیشتر ذهن هنرمندان نقاش را مشغول کرده بود. 
 
* یادبودهای جنگ جهانی دوم به مجسمه تبدیل شد  

این منتقد برجسته هنر ایتالیا گفت: پس از جنگ جهانی دوم خانواده‌ها برای عزیزانشان که از دست داده بودند یادبودهایی را می‌ساختند که همین یادبودها به مجسمه مبدل شد.  

*فرم نقش تعیین کننده برای مجسمه‌سازان دارد  

وی درباره اهمیت فرم در مجسمه‌سازی گفت: مجسمه‌ساز در خلق اثر به فرم، ماده وفضا نیاز دارد که البته از همه مهمتر و ارزشمندتر برای هنرمند فرم است در حقیقت فرم در یک اثر بیانگر ایده مجسمه‌ساز است.  

گوتزو خاطر نشان کرد: در واقع فرم ارزش بیشتری دارد چرا که توانایی هنرمند در مبدل ساختن یک ماده بی‌جان که بیانگر یکسری مفاهیم است را به یک اثر هنری نشان می‌دهد.
 
گفتنی است پرفسور ایتالیایی قرار است فردا در دانشگاه هنر نیز پیرامون مجسمه‌سازی ایران در جهان سخنرانی داشته باشد.  


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار