روزنامه الوطن سوریه در گزارشی نوشت: توافقنامه حمص بدون اینکه نیاز به سازمانهای بین‌المللی و نمایندگان آنها باشد به اجرا درآمد ؛ چرا که این مذاکرات سوری- سوری بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الوطن سوریه در گزارشی به قلم سردبیر این روزنامه ، با اشاره به توافقنامه حمص و اعلام اینکه این توافقنامه بدون دخالت طرفین خارجی و یا نشستی در وین، به اجرا درآمد؛ علت آن را این مسأله اعلام کرد که مذاکرات به این دلیل که میان سوری ها برگزار گردید با موفقیت روبرو شد.

این روزنامه در گزارش خود نوشت : توافق حمص به اجرا درآمد و مسلحان از این شهر خارج شدند و گروگانها آزاد گردیده و کمک ها به دوشهر نبل و الزهرا وارد گردید. این توافق بزرگترین توافق در طول تاریخ سه ساله جنگ سوریه به شمار می‌رود.این توافق به اجرا درآمد بدون آنکه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کند و بدون آنکه نیازی به اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل باشد و بدون آنکه دولت سوئیس بخواهد متحمل هزینه برگزاری نشست ویا میزبانی گردد. این توافق به اجرا درآمد بدون آنکه شورای امنیت در آن دخالتی را انجام دهد و یا اتحادیه عرب در آن نقشی داشته باشد.

پایتخت کشورهای جهان و شبکه‌های آنان دربرابر صحنه بازگشت ساکنان حمص به خانه هایشان سکوت کردند تا شاهد تشکر مردم این مناطق از ارتش سوریه که امید را به آنان پس از آوارگی که حدود 3 سال به طول انجامید، باشند.

این روزنامه سپس سوال می‌کند: اما چه چیزی در این توافق اتفاق افتاد ؟ و چگونه برخی اشخاص از سوی دولت سوریه با برخی دیگر که نمایندگان افراد مسلح بودند توانستند تا به این راه حل دست یابند ؟ و آیا می‌توان تصور نمود که حمص به آغوش دولت بازگردد ؟ جایی که میلیون‌ها دلاربرای مانع شدن ارتش سوریه از پیشرفت درآن تزریق شده بود ؟

تمامی این سؤالها درست است و هرگروهی طبق تمایلات و ذهنیات خود به آنها پاسخ می‌دهد ، اما آنچه که پاسخ درست این سؤالها به شمار می‌رود این است که : موفق شدن توافق حمص به این مسأله باز می‌گردد که تمامی مذاکره کنندگان سوری بودند  و همه آنها طبق دیدگاه خود که منافع خود و سوریه و سوری‌ها را دربر دارد رفتار نمودند و این باعث شد که مذاکرات با موفقیت همراه شود.

در حمص مذاکره کنندگان نیازی نداشتند تا اقدامی بین المللی به اجرا درآید و نیازی به نمایندگان دائم شورای امنیت سازمان ملل و یا کسانی که خود را"دوستان سوریه" می‌نامند نبود ، و شاید مهم تر از این مسأله ، آنست که درمیان مذاکره‌کنندگان کسانی نبودند که تصمیم خودشان را به تصمیم سرمایه گذاران و حامیان مالی تروریست‌ها در خارج از کشور پیوند بزنند .

در حمص همگان سوری بودند و همگان منفعت خود را از آن زاویه می‌دیدند که مصلحت سوریه و سوری‌ها بود و مصلحت کشورهایی که خواستار کشتار و خونریزی بیشتر در سوریه بودند در آنجا جایی نداشت ؛ از آن رو این راه حل با موفقیت همراه شد و ساکنان حمص به سرزمین هایشان بازگشتند و از خونریزی بیشتر جلوگیری شد.

این روزنامه سپس  می‌نویسد : هر راه حلی در آینده که منافع سوری‌ها درآن نباشد موفقیت آمیز نخواهد بود ؛ و همانطور که جنگ در این کشور شروع شده است باید که پایان یابد و گفتگوها و مذاکرات فقط درمیان سوری‌ها برگزار شود.

اما آنچه که بان کی مون و دشمنان سوریه را نگران کرده پیروزی سوری‌ها در جلوگیری از خونریزی‌ها و موفقیت ارتش سوریه در انجام این مذاکرات است و آنچه که آنها را بیشتر نگران می‌کند قدرت آنها برای بازسازی این مناطق و بازگرداندن امنیت و ثبات می‌باشد.

این روزنامه در پایان می‌نویسد: وقت آن رسیده است که ما سوری‌ها بفهمیم که کشورهای جهان قادر به ایجاد آتش جنگ و آشوب هستند ؛ اما ما سوری‌ها به تنهایی می‌توانیم که این جنگ را متوقف سازیم و آتش را خاموش کنیم و این امر میسر نمی‌گردد مگر در صورتی که دست واحدی با ارتش برای آزادی تمامی سرزمین‌های سوریه از پلیدی تروریسم باشیم و بتوانیم تا امنیت را به تمامی مناطق کشورمان بازگردانیم .



انتهای پیام/
برچسب ها: سوریه ، صلح ، حمص ، توافق ، ژنو ، بین الملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار