کارشناس بازار سرمایه گفت: ساز و کار این معامله به گونه‌ای باشد که معامله‌گران و کارگزاران بزرگ هنگام خرید و فروش و مسائل پس از تصفیه و حمل‌ونقل نفت خام برایش آسان و مقرون به صرفه باشد.

حسین خزلی خرازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: ساز و کار این معامله به گونه‌ای باشد که معامله‌گران و کارگزاران بزرگ هنگام خرید و فروش و مسائل پس از تصفیه و حمل‌ونقل نفت خام برایش آسان و مقرون به صرفه باشند.
 
وی اظهار داشت: نفت‌خام بدون شک یکی از مهم‌ترین کالاهای اساسی در جهان از جنبه‌های مختلف و یکی از کارکردهای بازارهای بورس کالایی در دنیا کشف قیمت نفت‌خام و وجود ابزارهای مالی که ریسک این معاملات را پایین بیاورند.
 
این کارشناس تصریح کرد: یک آرزوی دیرینه در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا که از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های نفت جهان هستند این بود که مانند بازارهای توکیو، لندن و نیویورک کشف قیمت در بورس صورت گیرد.
 
خرازی تأکید کرد: از سال 82 یعنی 11 سال پیش که طرح راه‌اندازی بورس نفت شروع شد و در دو سال اخیر که نفت خام در این بورس آغاز و بعد متوقف شد و حال بعد از دو سال دوباره از سرگرفته شد یک گام مثبت روبه جلو برای معامله‌ی نفت خام محسوب می‌شود.
 
وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر این معامله به صورت نقدی و تحویل این ماده به صورت فیزیکی صورت می‌گیرد که این کار باید تداوم داشته باشد تا با ابزارهای مالی نفت و ساز و کارهای مناسب ورود فعالان بیشتر بازار سرمایه فراهم شود.
 
** حجم معاملات نفت خام در بورس انرژی محدود است
فردین آقابزرگی کارشناس دیگر بازار سرمایه گفت: در حال حاضر کم‌حجم‌ترین معامله‌ها به خصوص نفت در بورس انرژی صورت می‌گیرد که باید ساز و کاری در این بورس تعریف شود تا حضور کارگزاران و فعالان بازار سرمایه برای حضور در این بازار فراهم و تسهیل گردد.
 
وی اظهار داشت: اگر قرار باشد ما با حجم عظیمی از معاملات در این بورس روبه‌رو شویم تغییر تحول عظیمی را در آینده شاهد خواهیم بود.
 
آقابزرگی تأکید کرد: هنوز اقدامات و بستر لازم در این خصوص از سوی وزارت نفت و شرکت‌های ذی‌ربط برای فروش نفت صورت نگرفته است.
 
وی در پایان یادآور شد: زمینه لازم در حال حاضر در بورس انرژی برای حضور بیشتر نفت خام و برق وجود ندارد که این معاملات با حجم بیشتری صورت گیرد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: معاملات ، انرژی ، بورس ، سهم ، رشد ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار