سبک زندگی و موضوع همسر شهدا وجه متمایز،این جشنواره با دیگر جشنواره‌هایی است که با موضوع دفاع مقدس برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران ، نشست رسانه‌ای "نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد" با حضور ناصر فیض، دبیر هنری این دوره، لاله افتخاری، رئیس هیئت امناء کانون همبستگی فرزندان شاهد و جمعی از اهالی رسانه صبح امروز، 21 اردیبهشت ماه، در حوزه هنری برگزار شد.

فیض در خصوص اهداف جشنواره در این نشست گفت: بالاترین و قیمتی‌ترین مطاعی که انسان دارد، جانش است که برخی از افراد حاضرند آن را در کف دستشان بگذارند و تقدیم کنند.

وی ادامه داد: کمتر کسی پیدا می‌شود که چنین کاری را انجام دهد، اما این اتفاق در خانواده شهدا رخ داده است و ما فقط می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره این ایثار و از خودگذشتگی را به دیگران نیز نشان دهیم. آنها نیازمند این دیده شدن نیستند، چرا که اگر غیر از این بود، راه‌های دیگری را برای نشان دادن خود استفاده می‌کردند.

دبیر هنری نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد یادآور شد: خانواده شهدا برای جنگیدن و حفظ میهن بیشترین دغدغه را دارند. ما می‌خواهیم در این جشنواره چنین خانواده‌هایی را معرفی کنیم . این خانواده‌ها تلاشی برای دیده شدن ندارند و ما هستیم که باید تلاش کنیم تا این زیبایی‌ها را بشناسانیم. شهدا فرصت درس خواندن داشتند، فرصت کار کردن داشتند، اما از این فرصت استفاده نکردند و به راه دیگری رفتند. با وجود این برخی در این میانه به سهمیه خانواده‌ها اعتراض می‌کنند، اما هستند خانواده‌هایی که حتی حاضر نیستند که از این سهمیه‌ها استفاده کنند.

فیض ادامه داد: سبک زندگی و موضوع همسر شهدا وجه متمایزه این جشنواره با دیگر جشنواره هایی است که با موضوع دفاع مقدس برگزار می شود. همچنین برگزاریجشنواره به معنای دیده نشدن خانواده‌های شاهد تیست؛ چون تاکنون مراسم‌های مختلفی از طرف نهادهای مسئول در این رابطه انجام شده است، اما ما می‌خواهیم که با افق دید خاص به این موضوع بپردازیم.

وی در ادامه به میزان شرکت‌کنندگان در جشنواره اشاره و تصریح کرد: این جشنواره در رشته‌های شعر، داستان، خاطره و قطعه ادبی برگزار شده است. در بخش شعر 450 اثر، در بخش داستان 301 اثر، در بخش قطعه ادبی و خاطره در مجموع 151 اثر به دبیرخانه ارسال شده است. نکته حائز اهمیت در این دوره جشنواره انتخاب داوران از میان کارشناسان است.

از این جهت در بخش شعر محمود حبیبی کسبی و فریبا یوسفی به عنوان داوران اولیه انتخاب شده‌اند. در بخش نهایی نیز داوری آثار برعهده علیرضا قزوه، علی‌محمد مؤدب و جواد محقق است. همچنین در بخش داستان راضیه تجار، حسین فتاحی و کامران پارسی‌نژاد بررسی آثار را برعهده دارند. اصغر کاظمی و رحیم بهبودی‌فر نیز بازبینی آثار ارسال شده را انجام خواهند داد.

لاله افتخاری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت امناء کانون همبستگی فرزندان شاهد، در این نشستعنوان کرد: شهادت جایگاه والایی است که نصیب هر کسی نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود تأکید کرده‌اند که حفظ فرهنگ مقاومت و شهادت کمتر از آن نیست. بر همین اساس طرح برگزاری این جشنواره را اماده کردیم.

افتخاری ادامه داد: برای حفظ ارزش‌ها و فرهنگ شهادت راهی بهتر از ادبیات و هنر نیست. قصد داریم با این کار جامعه خودمان را بیمه کنیم و به نسل‌های آینده هویت ببخشیم. برنامه‌ریزی این جشنواره بر این است که از تمام ظرفیت‌ها و استعدادها در این راه استفاده کند.

گفتنی است: اختتامیه نخستین جشنواره سراسری ادبی شاهد روز شنبه، 27 اردیبهشت ماه، در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.


انتهای پیام

برچسب ها: نشست ، سبک ، زندگی ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار