ربیعی گفت:در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمیته‌ای تشکیل شده تا راهکاری برای بازگرداندن بدهی دولت قبل به تامین اجتماعی اتخاذ شود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارمین همایش ملی تکریم کارآفرینان گفت: دولت هنوز بدهی‌های گذشته تامین اجتماعی را که میراث دولت قبل است پرداخت نکرده، در همین راستا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کمیته‌ای تشکیل شده تا راهکاری برای بازگرداندن این بدهی به تامین اجتماعی اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه تنها یک شرکت مخابراتی ما طی سه ماه بالای هفت میلیارد تومان صرفه جویی داشت، گفت: تامین اجتماعی متعلق به کارفرمایان است و ما امانتداریم.


ربیعی با بیان این مطلب که از قضاوت‌های غیرمنصفانه درباره بیمه‌ها ناراحت و نگران هستم اما نمی‌خواهم پاسخی بدهم اظهار داشت : شاهد بودید که اکثر دستگاه‌ها دچار ناتوانی بودند اما اگر عملکرد بیمه‌ها را با سایر دستگاه‌ها مقایسه کنیم می‌بینیم که کارآمدی‌اش بیش از سایرین بوده است. البته هنوز دفترچه‌های کارگری ما جای کار بسیاری دارند و می‌دانیم که غم و رنج زندگی یک کارگر از زندگی ما جدا نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه از وقتی مسئولیت وزارتخانه را پذیرفتم چند نکته ذهنم را به خود مشغول کرده بود ادامه داد: یکی از آنها این بود که چگونه می‌توانیم فراتر از دستگاه بروکراسی فعلی با مردم و ذینفعان تاثیرگذار مشارکت داشته باشیم. این موضوع را مدتی است در دستور کار وزارتخانه قرار داده‌ام.

وی افزود: دولت می‌تواند از دستگاهی چون تامین اجتماعی تمرین کرده و خود را در این زمینه رشد بدهد. زیرا تامین اجتماعی دارای یک سه جانبه‌گرایی سنتی و شناخته شده است و می‌تواند مشارکت مردم و ذینفعان را جلب کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  بیان داشت:در گذشته به کارآفرینان بسیار بی‌اعتنایی شده است، شاخص بزرگ بی‌اعتنایی نیز در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قابل مشاهده است. زیرا علی‌رغم مجوزهای قانونی هیچ اعتنایی به مبحث کارآفرینی و مبحث در قانون هدفمندی نشده است. در دولت حتما باید سهیم شدن گروه‌های مهم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نهادینه شود.

ربیعی  افزود:ما دچار مشکل"گفت، گفت" هستیم، باید این موضوع را در دولت یاد بگیریم که گفت و شنود کنیم،خوشبختم که اعلام کنم در سال گذشته در جریان تعیین دستمزد کارگران به یک اجماع کامل رسیدیم که ثمره گفت و گوی با صداقت دولت با کارفرمایان و کارگران بود.

وی اظهار داشت:در راستای بهبود فضای کسب و کار مسائل پیرامون تولید از عملیات بانکی گرفته تا مالیاتی را تسهیل کنیم.

وی گفت: ما از تصمیم‌های بدون نظر شرکای اجتماعی آسیب زیادی دیدیم، میلیاردها دلار پولی بود که می‌توانست یک کشور کوچک را حتی از نو بسازد. متاسفانه حجم پولی که در سالهای گذشته به هدر رفت نتیجه‌ای جز بیکاری انبوه و ایجاد شدن تقاضاهای جدید بدون فراهم بودن زیرساخت‌های موجود نداشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تصریح این مطلب که ما حق نداریم هیچ تصمیم غیرکارشناسی بگیریم گفت: امروز به کارآفرینانی با دید گسترده تر اجتماعی نیاز داریم زیرا باید به ایجاد تعداد زیادی شغل پاسخ دهیم و این رسالت ملی ماست.

 ربیعی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز باید با شرکای اجتماعی‌مان حل کنیم مرگ برندهای بزرگ ایرانی است. ما در صنایع پارچه، صنایع خوراکی و سایر صنایع برندهای بسیاری را از دست دادیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این انتخاب برای برندهای ایرانی یک انتخاب استراتژیک برای ملت ماست. در واقع حرکت به سمت مصرف کالای ایرانی، ایجاد اشتغال و تولید محور شدن جامعه یک زنجیره کاملا به هم مرتبط است که باید به دنبال اتصال بهتر این زنجیره باشیم. در همین راستا نظام تامین اجتماعی که یک ابزار بازتولید ثروت است می‌تواند کمک بسیاری کند.

وی اظهار داشت:دولت تدبیر و امید استراتژی توامان تولید و تامین اجتماعی را به عنوان دو بال حرکت دولت مدنظر قرار داده است. در همین فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز استراتژی دو باله تامین و رفاه اجتماعی و تولید کاملا ملحوظ است و تامین اجتماعی راهی برای بهبود کیفیت زندگی مردم بدون حرکت‌های پوپولیستی است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: متاسفانه از سیاست‌های رضایت بخش کوتاه مدت برای گرفتن تشویق‌های بی حاصل لطمه‌های بسیاری خوردیم. باید به سمت دورانی سخت از کار و تولید و تلاش و مصرف کالای داخلی پیش برویم که سعادت ایران امروز و فردا در گرو آن است.

ربیعی با تاکید بر اینکه کارگران و کارفرمایان صاحب اصلی تامین اجتماعی هستند، گفت: دولت امانتدار کارگران و کارفرمایان در تامین اجتماعی است. تعهد اخلاقی ما نیز این است که همانند یک امانتدار در این صندوق‌ها عمل کنیم و در آخرت نزد خداوند روسفید باشیم.

ربیعی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم در همین راستا راهکارهایی برای افزایش نظارت بیابیم، گفت: در واقع افزایش نظارت جامعه مدنی و شرکای اجتماعی بر این وزارتخانه شعار ماست که در همین زمینه شش کمیته طراحی کردیم و در گام اول می‌خواهیم به گفت و شنود بنشینیم و دیدگاه‌های اجمالی را طرح کنیم تا زمینه کارآفرینی تسهیل شود. این دولت تسهیل‌گر خواهد بود و می‌خواهد دخالت خود را کم کند و بر میزان تسهیلات و مراقبت‌های خود بیفزاید.

انتهای پیام/
برچسب ها: راهکار ، ربیعی ، تعاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار