وزیر کشور در سومین همایش "شوراها و مدیریت محلی" که دیروز توسط مرکز مطالعات و برنامه ریز شهرتهران در تالار ایوان شمس حضور پیدا کرد، بحث شوراها و مدیریت محلی را موضوعی مهم در سطح کشور دانست.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان این مطلب افزود: با بررسی روند فعالیت شوراها مشاهده می‌کنیم که این نهاد چقدر مهم است چرا که مردم خودشان برای تعیین سرنوشت خود تصمیم می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه اگر ریشه مدیریت را در 100 سال اخیر بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که یک نظام استبدادی در راس کار بوده و مردم جایگاهی در تصمیم‌گیری نداشتند، اظهار کرد: اوج نگاه به حق مردم در تعیین سرنوشت در انقلاب اسلامی و قانون اساسی تجلی پیدا می‌کند که تمامی امور از سطوح بالا تا پایین به مردم سپرده شده و این نشان از اعتماد به مردم است.

وزیر کشور ادامه داد: در انقلاب اسلامی ما با خواست و اراده قانون اساسی که منبعث از اراده ملت و تایید امام (ره) بوده مواجه شدیم که براساس آن باید امور را در قالب‌های مختلف به مردم واگذار کنیم.
رحمانی فضلی تاکید کرد: ما در حوزه‌های مختلف به گونه‌ای اداره می‌شویم که نتیجه عینی و ملموس آن اداره، عدم توازن و تعادل منطقه‌ای است که ایجاد کلانشهرها و تهرانی با 10 میلیون جمعیت، تمرکز بیش از 75 درصد ثروت و شرایط زیستی نامناسب را به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به توازن و تعادل باید اعتقاد عمیق به واگذاری کار به مردم داشته باشیم، گفت: اعتقاد به این امر هم از حوزه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و هم در حوزه واگذاری مسوولیت‌ها به بدنه می‌تواند شروع شود.
رحمانی فضلی تصریح کرد: در شرایط کنونی با توجه به تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و عزم ملی و مدیریت جهادی ما باید به صورت اساسی و ساختاری به این موضوع بپردازیم.

وزیر کشور با اشاره به شوراهای شهر و روستا تاکید کرد:‌ باید از تمام تجربه‌های شوراها بهره کافی ببریم. امروزه شوراها نهال تازه غرص شده نیستند بلکه درخت تنومندی هستند و باید از میوه‌های خوب آن بهره‌برداری کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: زمان آن رسیده که با دقت و بدون تعصب با یک نگاه وسیع‌تر و کلی‌تر، نظامات و ساختارهای ما به گونه‌ای طراحی شود که شوراها یک هویت در سطح ملی و منطقه‌ای پیدا کنند.

وی در ادامه به بیان اینکه باید به سمتی برویم که نظام بودجه‌ریزی کنونی را به نظام بودجه‌ریزی منطقه‌ای تبدیل کنیم، گفت: در برنامه ششم ما می‌توانیم ردپای این موضوع را به روشنی بگذاریم؛ اگر نتوانیم چنین گام‌های بلندی را برداریم شوراها با همه حسنی که دارند، سطح و شان آن‌ها بالاتر از این نخواهد رفت.

وزیر کشور تسریع کرد: من اعتقاد کامل به نظام برنامه‌ریزی منطقه‌ای دارم و راه نجات کشور در این است و ما باید بتوانیم مبتنی بر یک آمایش ملی ازظرفیت‌ها بهره‌برداری کنیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: هر یک از استان‌های کشور توانایی و پتانسیل اداره خود را دارند اما وقتی عملکرد آن را بررسی می‌کنیم می‌بینیم تمام آن‌ها به بودجه ملی وابسته هستند و سر منشاء بودجه ملی نفت است.

وی ادامه داد: در تحریم چند سال اخیر اثر وابستگی را در استان‌ها لمس کردیم، چرا که تمام فعالیت‌های عمرانی متوقف شده، بیکاری فراوان و تورم بالا رفته است و باید این درس را بگیریم که استان‌ها را مامور کنیم که هر کدام از آن‌ها با تکیه بر منابع داخلی که دارند برای اداره خود برنامه‌ریزی کنند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بودجه ملی باید عقبه حمایت از مناطق را به عهده بگیرد و فاصله های عقب افتاده مناطق را پر کند، افزود: اگر مردم احساس کنند مالیات و عوارضی که پرداخت می‌کنند در زندگی روزمره آن‌ها معنی پیدا می‌کند و برخی از مشکلتشان حل می‌شود به راحتی در کارها مشارکت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث‌هایی که در سفرهای استانی در محضر رییس جمهوری مطرح می‌شود نگاه، منطقه ای است.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: شورا ، تنومند ، درخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار