عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: بايد به دنيا تفهيم كنيم كه ما با موادمخدر مبارزه مي‌كنيم تا بقيه دنيا آلوده نشوند، درواقع تلاش ایران در مبارزه با مواد مخدر بین المللی است.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، دكتر سيامك مره‌صدق با بيان اينكه متاسفانه ما با يك مسئله چند وجهي روبرو هستيم، گفت: تعداد قابل توجهي دارو و مواد كمك‌دارويي غير مجاز در كشور ما وجود دارد و توسط شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز هم تبليغ مي‌شود اما نه كنترلي روي اين شبكه‌ها وجود دارد و نه كنترل دقيقي بر توزيع‌كنندگان اين داروها. ضمن آن كه اين داروها به صورت قانوني هم وارد كشور نمي‌شود كه در گمرك روي آن نظارت داشت.
 
وي افزود: يك پيشنهادي كه در كميسيون بهداشت و درمان مجلس دادم اين بود كه ورود اين مواد به كل ممنوع و غيرقانوني اعلام شود. در بين اين داروها تعداد مواد تركيبي و تقويتي كه واقعا مفيد باشند به تعداد انگشتان يك دست است. اين داروها بايد توسط تيم پزشكي خاص كه در مورد داروهاي مكمل آگاهي علمي دارند تجويز شود. ضمن آن كه براي افراد عادي توصيه نمي‌شود. فقط قهرمانان ورزشي به صورت كنترل شده و دقيق از اين مكمل‌ها استفاده كنند تا زيان كمتري ‌بينند.
 
مره صدق ادامه داد: اگر تحقيقي كرده و آمار بگيريم مشخص مي‌شود كه اين داروها نه تنها مفيد نيستند بلكه در بهترين حالت مي‌توانيم بگوييم داروهاي غيرمضري هستند. اين مكمل‌ها قيمت بالايي هم دارند و بدون اتفاق فيزيولوژيك ورزشي، يكسري علائم ظاهري در فرد ورزشكار به وجود مي‌آورد. حتي مربيان بدنسازي تيم‌هاي ملي عضلات بزرگي كه به واسطه مصرف اين داروها ديده مي‌شود، را ندارند. وقتي يك جواني پس از شش ماه بدنسازي، اندامي پيدا مي‌كند كه يك مربي ندارد، نشانه مصنوعي بودن اين روش است.
 
به گفته عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، اقدام ديگري كه مدت كوتاهي انجام شد و خيلي موثر بود، قطع تمامي شماره‌هايي كه به عنوان شماره همراه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شدند، بود. در آن زمان اين اقدام بدون فوت وقت صورت مي‌گرفت ولي در حال حاضر اين اقدام به كند ‌پيش مي‌رود. بايد بين وزارت بهداشت، گمرك، قوه قضائيه، نيروي انتظامي و اداره مخابرات هماهنگي شود كه اين شماره‌ها بلافاصله قطع شوند زيرا اين شماره‌ها در بسياري از موارد غيرقابل پيگيري هستند. مثلا در رديابي چند تبليغ ماهواره‌اي به اين رسيدند كه 20 شماره به اسم يك خانم 85 ساله است كه در روستا زندگي مي‌كرده كه يك سري افراد سودجو از مدارك اين خانم سوءاستفاده كرده‌اند. بنابراين به جز قطع اين شماره‌ها راهي براي پيگرد وجود ندارد. به سبب اين كه توزيع كننده عمده وارد بحث توزيع تلفني نمي‌شود و اگر كسي دستگير شود عمدتا خرده‌فروشان هستند.
 
مره‌صدق بيان داشت: شايد لازم باشد در شكل مبارزه با موادمخدر تجديد نظر كنيم. مسئله كنترل مرزها بسيار مهم است. تعداد قابل توجهي از جوانان و پرسنل نيروي انتظامي ما شهيد مي‌شوند تا جلوي ترانزيت موادمخدر به اروپا را بگيرند ولي در تعجبم چرا غرب گاهي اوقات به جاي آنكه از كشورمان تشكر كند كه شهيد مي‌دهيم تا موادمخدر در دسترس جوان اروپايي موادمخدر نباشد به ما ايراد هم مي‌گيرند. ما بايد مرزها را كنترل كنيم. زيرا مي‌دانيم كه بعضي از باندها و قاچاقچيان موادمخدر حاضرند موادمخدر را به رايگان در ايران توزيع كنند تا تعداد معتادان ايران افزايش پيدا كند و با اينكار نه تنها به فرهنگ ايراد لطمه مي‌زنند، بلكه افراد مورد نياز خود را تامين مي‌كنند. وقتي تعداد معتادان زياد شود تعداد افرادي كه درگير موادمخدر مي‌شوند هم افزايش مي‌يابد.
 
وي با بيان اينكه بايد دنبال راه‌حل‌هاي جديد براي مبارزه با موادمخدر باشيم، گفت: شايد اگر در مرز افغانستان و محل ترانزيت موادمخدر به اروپا نبوديم، من به شخصه طرفدار راه‌حل سوئيسي و هلندي بودم. دولت در اين كشورها توزيع موادمخدر را به دست خود ‌گرفته و خودشان به معتادان موادمخدر مي‌دهند. در اين ميان سود قاچاقچي از بين مي‌رود و ديگر به دنبال پيدا كردن مشتري و بازارجديد نيست. چون شرايط كشور ما به گونه‌اي است كه سوداگران مرگ به سود خود در ايران نگاه نمي‌كنند، راه‌حل اين دو كشور اروپايي حداقل تا امنيت صد در صد مرزهايمان به تنهايي مناسب كشور ما نيست. ايران در منطقه آسيب‌پذيري واقع شده و كشت موادمخدر در افغانستان بعد از هجوم ناتو چند برابر شده است، مبارزه با موادمخدر مشكل‌ساز شده است. طالبان هزينه تجهيزات خود را از كشت موادمخدر به دست مي‌آورد، بقيه نيروها و گروه‌ها درافغانستان به كاشت موادمخدر روي آورده‌اند و نيروهاي ناتو چشمان خود را بر اين مسئله بسته‌‌اند. بنابراين اول بايد بسيج جهاني در حمايت از خودمان راه بيندازيم و به دنيا تفهيم كنيم كه ما با موادمخدر مبارزه مي‌كنيم براي اينكه بقيه دنيا آلوده نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار