علیرغم آسیب‌های قابل توجهی که تالابها از فعالیت‌های انسانی مخرب متحمل شده‌اند، تلاشهای قابل توجهی برای احیای تلابها شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، تغییرات اقلیمی و خشکسالی به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک و همچنین تخصیص بیش از حد آب برای بهره‌برداری به ویژه در بخش کشاورزی،‌ تأثیر منفی در جریان آب بسیاری از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها داشته است که در نهایت چالشهای محیط زیستی،‌ اجتماعی و اقتصادی را به همراه دارد. چالش اصلی این مشکلات، تخصیص بیش از حد آب و سوء مدیریت آب است.
 
احمد‌علی‌کیخا معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، گفت: ایران از سال 1971 با میزبانی یک کنفرانس محوری در شهر ساحلی رامسر که منجر به تأسیس کنوانسیون تالابی رامسر شد، ‌اقدامات زیادی را در زمینه مدیریت تالابها انجام داده است. این شامل استقرار شبکه وسیعی از مناطق حفاظت شده تالابی است که 24 سایت شامل 1.5 میلیون هکتار از این مناطق جزء تالاب‌های مهم بین‌المللی ثبت ‌شده‌اند.
 
وی افزود: طی دهه اخیر،‌ با توجه به فشارهای قابل توجهی که از فعالیت‌های انسانی مخرب منابع تالابی ناشی شده است.
تلاش‌های قابل توجهی برای تقویت مدیریت تالاب‌ها در کل کشور انجام شده است.
 
وی با اشاره به اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های کشور که از سال 2005 با حمایت برنامه عمران ملل‌متحد و تسهیلات محیط زیست جهانی (gef) آغاز گردید، از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: فاز توسعه این طرح در سال 2013 و به مدت 2 سال آغاز شد و از مهمترین دستاوردهای این طرح می‌توان به ظرفیت‌سازی، ایجاد سیستم و ابزارهای مدیریتی برای رویکردهای مشارکتی و یکپارچه زیست بومی برای مدیریت تالابها در قالب حوضه آبریز آنها اشاره نمود.
 
همچنین نهایی‌سازی پیش‌نویس قانون مجلس با عنوان حفاظت، احیاء و بهره‌برداری پایدار از تالاب‌ها بر اساس رویکرد زیست بومی، با لحاظ نبودن نیاز برای تدوین راهبردها و برنامه عمل حفاظت از تالاب‌های کشور، اجرای مدیریت یکپارچه مشارکتی برای 3 تالاب مهم بین‌المللی کشور شامل دریاچه ارومیه و تالاب‌های پریشان و شادگان، با به وجود آوردن ترتیبات مناسب راهبری این موضوع و آغاز اشاعه این رویکرد در سطح ملی از دیگر دستاوردهای این طرح است.
 
وی با اشاره به تهیه یک برنامه مدیریت ریسک خشکسالی برای دریاچه ارومیه برای مواجهه با تغییرات اقلیمی و کمبود آب، خاطرنشان کرد: استقرار ساز و کارهای حاکمیتی برای تالاب‌ها در سطوح ملی، استانی و محلی، ارتقاء آگاهی‌های عمومی در مورد تالاب‌ها و دخیل نمودن سازمان‌های غیردولتی در مدیریت آنها ، نشان دادن عملی رویکردهای معیشت جایگزین شامل ایجاد سایت‌های پایلوت برای اجرای روش‌های کشاورزی پایدار به منظور صرفه‌جویی در آب و افزایش طبیعت‌گردی در سطح محلی و تهیه یک بسته ابزاری و چندین دستورالعمل برای مدیریت حوضه آبریز تالاب‌ها شامل راهنمای ارزیابی نیاز آبی تالاب‌ها از اقدامات دیگر این طرح است./ث
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار