یک کارشناس بورس و اوراق بهادار در خصوص گواهی سپرده کالا گفت: گواهی سپرده کالا گامی به جلو است زیرا اگر تولیدکننده نیاز به پول داشته باشد باید کالای خود را به فروش برساند اما با اجرای این طرح تولیدکننده می‌تواند بخشی از موجودی خود را به صورت قبض انبار معامله کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از گذشته تولیدکنندگان هر گاه نیاز به نقدینگی داشتند باید صبر می‌کردند تا کالای خود را به فروش برسانند اما گاهی با اقبال خوبی مواجه نمی‌شدند و کالای آنها به فروش نمی‌رسید و مجبور به ذخیره کالای خود در انبار می‌شدند و به نوعی سرمایه‌ی آنها از کار می‌افتاد. اما اخیرا با توجه به این مشکلات و برای کمک به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که کالای خود را در انبار استاندارد ذخیره کنند و قبض کالای انبار شده‌ی آنها صادر شود و این قبض در سیستم سپرده‌گذاری، سپرده شده و تبدیل به اوراق بهادار می‌شود که قابلیت معامله خواهد داشت و این اوراق برای تولیدکنندگانی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در زمان تولید کالای خود را بفروشند.
 
در همین خصوص همایون دارابی کارشناس بورس و اوراق بهادار در گفنگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: گواهی سپرده کالایی کاملا به نفع تولیدکننده است و ابزاری است که اجازه می‌دهد منابع در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار بگیرد.
 
دارابی افزود: البته بهترین روش می‌تواند به صورت پیش‌‌فروش یا معاملات آتی باشد یعنی شما بیایید یک قرارداد آتی را با فولادسازی- فلزسازی و شرکت‌هایی که کالایشان در بورس کالا و انرژی ارزان می‌شود ببندید و در واقع این امکان را به شما بدهد که در چند ماه آینده کالا را دریافت کنید این، هم به تولیدکننده اجازه می‌دهد که منابع مالی ارزان به دست آورد و زیاد وابسته در بانک و نظام بانکی نباشد و هم خریداران اطمینان داشته باشند کالای خود را به قیمت مناسب دریافت کنند.
 
این کارشناس بورس و اوراق بهادار در ادامه بیان کرد: ما نیاز داریم که قرارداد آتی توسعه یابد و هم این قبض انبار یک گام به جلو و اجازه می‌دهد که موجودی که در واحدهای تولیدی و انبارهای مختلف است در بازار معامله شود و در شرایطی که نیاز به نقدینگی فوری دارد بتواند پیش از فروش آنها به این نقدینگی دست پیدا کند و خریدار هم بتواند سود مناسبی داشته باشد.
 
دارابی معتقد است: در اقتصاد سنتی ما معاملات سلف، معاملات بسیار گسترده‌‌ای هستند خصوصا در بخش کشاورزی بسیار رواج دارد به همین دلیل امیدواریم در بورس هم این نوع اقدامات توسعه بیشتری پیدا کند.
 
در پایان تصریح کرد: شاید این گواهی سپرده کالا در رونق تولید تأثیر زیادی نداشته باشد اما گامی است به جلو.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار