مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به منظور تعیین جمعیت قرقاول موجود در زیستگاه های استان و چگونگی پراکندگی آنها در این مناطق و ارزیابی وضعیت زیستگاه ها سرشماری بهاره قرقاول در استان اردبیل انجام شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ رضا موسوی هدف از این کار را تعیین عواملی همچون وضعیت پناهگاه، آب و غذا، امنیت، شکار و صید و توسعه انسانی که حضور و تراکم جمعیت پرنده در منطقه را تحت تاثیر قرار می دهند اعلام کرد.

وی ادامه داد: بیشه زارها، درختزارهای حاشیه نوار مرزی در شهرستان های گرمی، بیله سوار و پارس آباد مغان از جمله زیستگاه های قرقاول در استان اردبیل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: پراکندگی این پرنده در زیستگاههای مذکور یکسان نیست و تراکم آن بر حسب موقعیت مکانی و فعالیت های موجود انسانی و کشاورزی متفاوت است.

موسوی افزود: وجود رودخانه بالهارود در شهرستان های گرمی و بیله سوار و رودخانه ارس در شهرستان پارس آباد که آب دائمی و کافی، پوشش گیاهی غنی و مواد غذایی فراوان می دارد ، زیستگاه مناسبی را برای قرقاول فراهم کرده است.

وی افزود: به دلیل اشتراک زیستگاه بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان جمعیت قرقاول بین دو کشور در رفت و آمد می باشند.

موسوی به روش سرشماری قرقاول اشاره کرد و افزود: در این سرشماری 14ایستگاه در نوار مرزی شهرستان گرمی، سه ایستگاه در نوار مرزی شهرستان بیله سوار و هشت ایستگاه در نوار مرزی شهرستان پارس آباد ایجاد و کار شمارش را آنجام دادند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.