شهردار تهران گفت: آنقدر که در امورات تصدی گری در کشور دخالت می کنیم به امورات تولی گری و حاکمیتی توجه نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سومین همایش شوراها و مدیریت محلی که صبح امروز با حضور وزیر کشور رئیس مجلس شورای اسلامی ، رئیس شورای عالی استانها، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار گردید با اشاره به اینکه هیچ موضوعی در بحث شوراها نیست که از آن بی خبر باشیم اظهار داشت: آنچه مهم است این است که مسائل بسیاری وجود دارد که از آن بی اطلاعیم وبا وجود ضرورت دانستن آن هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد و تکرار مکرر آنها تنها سبب تکراری شدن بیان این مسائل و ناامید در عدم اجرای آن شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر چند هدف اساسی با ید بر اساس نظام اسلامی و مبتنی بر مردم باشد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین خصوص اشاره نمود و اظهار داشت: از نظر ایشان دولت نباید در هر کاری که می توان به مردم واگذار نمود دخالت ننماید اما امروزه کمتر می بینیم که کاری به مردم واگذار گردد.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر به قانون اساسی نیز مراجعه نماییم نقش برجسته شوراها را خواهیم دید اظهار داشت: اوج حضور مردم در حل مشکلات را می توان در دوران مقدس دید و دفاع از زمانی شکل گرفت که نظام اسلامی تصمیم گرفت درب میدان به روی مردم باز نماید وسرنوشت مردم این گونه دچار تغییر شد.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروزه عملاً می‌بینیم که در بخشی از زمینه ها فرصت حضور به مردم داده نمی شود افزود: به نظر من بخشی از این امر مربوط به اشکالات موجود در نظام اداری و اجرایی کشور بوده ضمن اینکه نباید از روحیات فردی نامناسب افراد در کار نیز غافل بود.

وی با اشاره به حجم کاری اعضای شورای شهر و روستا اظهار داشت: اشکالات موجود درکار این افراد در مقایسه با سایرمراکز تصمیم گیری و قانون گذاری بسیارکمتر بوده اما به دلیل اینکه شوراها در ویترینند ومردم دائماً آنها را می بینند و نیز تجربه فعالیت شوراها نیز کمتر از سایرنهادها است اشکالات بیشتری براین گروه وارد می شود.

شهردار تهران یکی از دغدغه‌های شورای عالی استانهارا درخصوص اختلاف شهرداریها و شوراها دانست که خود در برخی اوقات سبب ایجاد ضربات سنگین و جبران ناپذیری می‌شود.

قالیباف با اشاره  براینکه یکی از رسالتهایی که در درون باید به آن نگاه کنیم آن است که مجموعه( مدیریت شهری، شهرداری ، مدیران ارشد و اعضای شورای شهر) باید بر این امر واقف گردند که یک مجموعه‌اند و تضعیف هر کدام به معنای تضعیف دیگری است چرا که دو مجموعه نیستند.ضمن اینکه باید به این موضوع توجه داشت نوع کار شهرداری و شورای شهر با دولت و مجلس متفاوت بوده ونیازمند همکاری درک بیشتر و گذشت در حل مشکلات مربوط به مردم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه از مدیریت شهر یک صدا بیشتر نباید بیرون بیاید اظهار داشت: آن صدا تنها باید صدای مردم باشد نه شهردار و شورای شهر و مسائل سیاسی ، حذبی ، گروهی و لجبازی ها بر سر یک موضوع کاری جز خسارت بر شهر تاثیر دیگری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه حرف مرد دوتا است ویکی نیست اظهار داشت: اگر مردی تصمیم گرفت و فهمید اشتباه است باید آن را تصحیح نماید چرا که در غیر این صورت این موضوع سبب زیر سوال بردن مدیریت شهری خواهد شد.

شهردار تهران شوراها را تبلور حضور مردم در جغرافیای کشور واز افتخارات نظام اسلامی دانست وافزود: مهمترین شعار ما در دوران انقلاب دخیل نمودن مردم در تصمیم گیریها بوده که این امر از طریق شوراها انجام خواهد شد.

قالیباف یکی از مشکلات موجود در کشور را در خصوص قوانین و مقررات ونظام اداری و اجرایی کشور دانست وافزود: متاسفانه نظام اداری کشور بسیار متمرکز بوده به عنوان مثال وقتی در نقطه ‌ای از کشور با مسائل کوچکی مانند در نانوایی آرد به مردم نرسد روبرو شویم این موضوع بحث دولت مرکزی می شود و همین مسائل مانع از ارتقای ارزش پول ملی، درآمد سرانه و پیگیری توسعه کشور خواهد شد چرا که تنها صبح تا شب باید اموراتمان را وقف حل مسائل جاری نماییم، ضمن اینکه باید توجه داشت خیلی از موضوعاتی که ا مروز دغدغه دولت است باید  دغدغه شوراها و مدیریت محلی شود.

وی با بیان اینکه آنقدر که به امورات تصدی گری درکشور دخالت می کنیم به امورات تولی گری و حاکمیتی توجه نمیکنیم اظهار داشت: بنده بر این باورم تا تفکیک کار محلی وملی و تمرکز زدایی ننماییم وتا نظام اداری کشور را اصلاح نکنیم هر چقدر هم پول داشته باشیم بر مشکلات اقتصادی نمی‌توانیم قائق آییم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه با توجه به اینکه کار تخصصی بنده در این زمینه است ریشه اصلی عقب ماندگی ها در کشور را تمرکز زدایی و بی توجهی به تفکیک امور محلی وملی دانست واظهار داشت: بنابر فرموده حضرت علی (ع) جایی که اراذل بر افاضل در مدیریت سبقت می‌گیرند و آنجا که فروع بر اصول ارجحیت داشته باشد ما گرفتار این مشکلات هستیم و مهمترین حل مشکل ما این است که نفسانیت را کنار بگذاریم.

قالیباف با تاکید بر اینکه کار جهادی به معنای یکدندگی نیست اظهار داشت: کار جهادی یعنی کار جمعی و توجه به خرد جمعی و ارزش گذاشتن به کار جمع و نه کار فرد و آنچه امروز مارا از پا درمی‌آورد بوروکراسی‌های غیر منطقی است و این چالش جدی است.

وی از تدوین پیش نویس قانون جامع مدیریت شهری توسط مدیران شهری و متخصصین در این  حوزه جهت حل مشکلات خبر داد و افزود: این پیش نویس در 300 ماده تنظیم شده و تقریبا به یک اجماع دست یافته‌ایم و امروز از آن رونمایی خواهد شد.

شهردار تهران در پایان با عنوان اینکه اجرای این پیش نویس نیازمند ارائه لایحه از سوی مجلس ،‌ دولت و شورای یاریها  و پیگیری نمایندگان مجلس و دولت است خاطر نشان کرد: مسیر طرح این لایحه مهم نبوده بلکه مهم آن است که سبب حل بسیاری از مشکلات و معضلات گردد.

گفتنی است، در پایان از پیش نویس قانون مدیریت شهری با حضور مسئولان کشوری و شهری رونمایی شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مسائل ، قانون ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار