مجله کامنتری نوشت: آمریکا با کمک مالی به اسرائیل نمی‌تواند تل آویو را به سکوت در برابر توافق هسته‌ای ایران وادارد و اختلافات خود با این رژیم را به پایان رساند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی مجله کامنتری، "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی رفت تا نتانیاهو را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار دهد. وندی شرمن مذاکره کننده ارشد نیز رایس را در این سفر همراهی می‌کرد.

رایس به نتانیاهو اطمینان داد که آمریکا خود را متعهد می‌داند ایران را از رسیدن به سلاح هسته‌ای بازدارد. وی همچنین بر ادامه کمک‌های آمریکا به اسرائیل تاکید کرد و گفت: قرارداد جدید باعث می‌شود کل سرمایه گذاری ما در طرح گنبد آهنین به حدود 900 میلیون دلار برسد و این نشانه تعهد دائمی ما به حفظ امنیت اسرائیل است. هر دلار آمریکا که برای امنیت اسرائیل خرج می‌شود، یک سرمایه گذاری در محافظت از منافع مشترک دو ملت است.

کامنتری می‌نویسد: حق با رایس است زیرا پول هزینه شده برای تقویت توانمندی‌های دفاعی اسرائیل منافع امنیتی آمریکا را تقویت می‌کند. اما این کلمات هر چند دلگرم کننده است اما برای رفع آرام کردن اسرائیل درباره مذاکره هسته‌ای با ایران کافی نیست.

به گزارش روزنامه هاآرتص، نتانیاهو بعد از دیدار با رایس نیز این نگرانی خود را تکرار کرد که آمریکا وارد یک معامله بد با ایران شده است. هر چند رسانه‌های غربی اظهارات نتانیاهو را در این خصوص نادیده می‌گیرند، اما واقعیت این است که در نهایت مذاکرات به باقی ماندن سانتریفوژها در ایران و  ادامه غنی سازی منجر می‌شود. 

به نوشته این نشریه اینترنتی، اهمیت سامانه گنبد آهنین برای اسرائیل قابل درک است. تقویت اتحاد با اسرائیل در واقع ادامه راهبرد دیگر رؤسای جمهور آمریکاست اما اوباما بودجه اختصاص یافته به این پروژه ها را افزایش داده است. برخی از اسرائیلی‌ها ارزش این کمک‌های سنگین را زیر سوال می‌برند. آن‌ها وعده‌های سوزان رایس درباره سرمایه گذاری آمریکا را جبران مسئله ایران نمی‌بینند. به نظر می‌رسد دولت اوباما چنین تصور می‌کند که سرازیر کردن پول به سمت بین المقدس  گناهان این دولت را در مسامحه با تهران می‌پوشاند. اما همه در واشنگتن باید بدانند که نمی‌توانند تایید اسرائیل را با یک سامانه ضد موشک و پول نقد خریداری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار