بورس انرژي آماده پذيرش محصولات توليدي پتروشيمي ها و پالايشگاه هاست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مديرعامل بورس انرژي گفت : بورس انرژي آمادگي پذيرش محصولات توليدي مجتمع هاي پتروشيمي و پالايشگاههاست.

سيد علي حسيني افزود: بورس انرژي تعامل بسيار خوب و سازنده اي با شرکتهاي تابعه وزارت دارد و خوشبختانه روند رو به رشدي را در همکاريها شاهد هستيم.

وي با بيان اينکه نمايشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي فرصت بسيار خوبي براي افزايش تعامل و همکاري بوده  است، گفت: اين رويداد بين المللي جايگاه صنعت نفت ايران را در تمام ابعاد تثبيت مي کند.

مديرعامل بورس انرژي ادامه داد: آماده هرگونه همکاري با پتروشيمي ها و پالايشگاه ها براي گسترش همکاري هستيم.

مدير عامل بورس انرژي با بيان اينکه اين بازار بالاترين مزيت منطقه اي و جهاني را دارد ، گفت : بورس ايران به دليل وصل بودن به انواع منابع هيدروکربوري يا همان دارايي پايه از ظرفيت هاي بالقوه بسياري براي رشد برخوردار است اما از نظر شکل گيري، چندسالي از بورس هاي منطقه اي به ويژه در حوزه انرژي عقب هستيم.

سيد علي حسيني در باره جايگاه بورس انرژي ايران در مقايسه با ساير بورس هاي منطقه گفت : اين موضوع از چند جنبه قابل بررسي است ،البته ما در منطقه به آن معناي خاص بورس انرژي  نداريم- غير از بورس کالاي دوبي- البته ترکيه هم قرار است بورس انرژي داشته باشد ، در چين نيز برنامه ريزي هايي در حال انجام است که يک بورس انرژي بين المللي داشته باشد.

وي افزود : روند مقايسه بورس انرژي ايران با ديگر بورس ها اين است که ظرفيت هاي بورس و اساسا حوزه انرژي در کشور ما چيست و دوم اينکه در مقام عمل ما چه کرده ايم. در حوزه ظرفيت ها، بورس ايران قابل مقايسه با ديگر بورس ها نيست به اين دليل که به طور ميانگين صاحب بيشترين ذخاير نفت و گاز در دنيا هستيم و يک بورس وقتي موفق مي شود که به دارايي پايه وصل باشد . به عبارتي تنها بر معاملات کاغذي تکيه نداشته باشد.  
 
حسيني گفت : در حال حاضر در بورس هايي مثل شانگهاي بر روي حامل هاي انرژي معاملات به صورت فيوچرز ( قرارداد آتي ) انجام مي شود در حالي که خودشان يک ليتر هم نفت کوره ندارند. اما در سال ميليون ها قرارداد مشتقه را در آنجا معامله مي کنند، خودشان هم مي دانند که نداشتن کالاي پايه و تکيه بر معاملات کاغذي از نقاط ضعف َآنها محسوب مي شود.
 
مدير عامل بورس انرژي اعلام کرد : اما در ايران دارايي پايه ذخاير نفت و گاز است که بسيار هم غني هستيم و مزيت ما در راه اندازي و توسعه بورس انرژي است. 

در نتيجه ما به دليل داشتن زيرساخت هاي لازم و داشتن منابع غني هيدروکربوري و وصل بودن به دارايي پايه از پتانسيل بالايي براي داشتن يک بورس انرژي قوي برخوردار هستيم.
 
 
وي اظهار داشت : در مقايسه با بورس هاي منطقه اي مشکلاتي وجود دارد؛ اول اينکه خيلي دير کار را آغاز کرده ايم. زماني که ايده شکل گيري بورس انرژي در کشور ما مطرح بود هنوز در دوبي بورس انرژي وجود نداشت. اما در حال حاضر آنها ادعا مي کنند از بدو تاسيس تاکنون بيش از 5 ميليارد بشکه نفت خام را در قالب قراردادهاي فيوژچرز معامله کرده اند، اين خيلي حرف بزرگي است و گاه حتي توانسته اند براي بعضي از کالاها مانند نفت خام عمان، مرجعي در سطح منطقه ايجاد کنند. به طوري که بازارهاي ديگر از قيمت هاي کشف شده در اين بازار به عنوان مرجع استفاده کنند و اين براي يک بورس مساله بسيار ارزشمند و مهمي است.
 
وي گفت : در کشورمان اين پتانسيل را براي بعضي از کالاهايمان مانند نفت فوق سنگين داريم، چرا که هنوز در دنيا مرجع قيمتي ندارند و ايران مي توانست خيلي سريع با شناخت اين موضوع و اهميت آن با ورود اين محصول به بورس شاخص سازي کند. نکته دوم اينکه دستگاهايي که در اين حوزه فعال هستند گاه به کارکرد بورس ها اعتقادي ندارند يا به نظر من در باره کارکرد بورس چندان عميق نيستند. در حالي که در کشور  ما شفافيت در معاملات بسيار حائز اهميت است. 

حسيني گفت : بورس مي تواند شفافيت ايجاد کرده و به کشف قيمت کمک کند به جاي اينکه ما محصولات خود را با نرخ مرجع ساير بورس ها قيمت گذاري کنيم، مي توانيم در باره تعيين قيمت نقش آفريني کنيم.  
وي افزود : مسئله ديگر اينکه از تامين مالي از طريق بورس استفاده کنيم ، بازار سرمايه در ميان عموم مردم يک ساختار شناخته شده  و بهترين فرصت در اين مهم است و تحقق اين امر به وجود اعتقاد راسخ به بازار سرمايه مربوط مي شود به اين ترتيب بايد اين سوال را اين طور جمع بندي کنم که از نظر پتانسيل و ظرفيت بورس انرژي ما با بورس هاي منطقه اي اصلا قابل مقايسه نيست.
 
حسيني در ادامه با بيان اينکه زمان زيادي از آغاز به کار بورس انرژي نگذشته است ، گفت : در در يک سال اخير محور کار را بر توسعه بازار فيزيکي گذشتيم تا با توسعه بازار فيزيکي بازارهاي مشتقه و ابزارهاي مالي را نيز توسعه دهيم. 
 

وي گفت : اگر يک بازار برق فعال داشته باشيم ، مي توانيم همه نوع ابزارهاي مالي مبتني بر کالاي برق را در بورس تعريف کنيم. در مورد ساير حاملهاي انرژي هم به همين ترتيب توفيق خوبي داشتيم و به طور متوسط هر دو هفته ، بيش از 50 ميليارد تومان معامله داريم که براي يک بورس نوپا رقم خوبي است و اميدواريم در سال جاري با تحقق برنامه ها به لحاظ ارزش، اين بازار را توسعه دهيم. 

حسيني تصريح کرد : در کنار آن به توسعه ابزارهاي مالي در اين بورس توجه داريم و از طرفي يکي از برنامه ها، امکان تامين مالي براي توليد کنندگان برق به طور مشخص و توليدکنندگان ساير حامل هاي انرژي در حوزه پالايشگاه ها و پتروشيمي هايي است که فعالند و به اين ترتيب بورس انرژي خاصيت دو گانه خواهد داشت هم مي تواند تامين مالي انجام دهد و هم سرمايه گذار در سود و زيان کالايي که ابزار مالي است، مشارکت کند.
 
وي افزود :بيشتر محوريت ما در ارتباط بخش خصوصي است آن هم به خاطر موانع و مشکلاتي که در حوزه کار کردن با دستگاه هاي دولتي داريم، بنابراين يکي از استراتژي هاي ما اين است که برنامه ها و فعاليت هاي خود را بر روي همکاري با بخش خصوصي متمرکز کنيم.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، انرژی ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، صنعت ، اوراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار