رژیم صهیونیستی از"مارتین ایندیک" فرستاده آمریکا در مذاکرات صلح رژیم صهیونیستی و فلسینی‌ها، انتقاد کرد و گفت او خود هیچ کاری برای کمک به مذاکرات انجام نداده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیت المقدس به قلم دان ویلیامز نوشت :اسرائیل روز جمعه از یک مقام آمریکایی که گفته بود ساخت شهرک های یهودی نشین تا حدی عامل بی نتیجه ماندن تلاش های صلح با فلسطینیان است انتقاد کرد و گفت او خود هیچ کاری برای کمک به مذاکرات انجام نداده است.

این واکنش تند و صریح اسرائیل نشان دهنده تنش های مداوم و عمیق بین اسرائیل و واشنگتن برسر مذاکرات تحت رهبری آمریکا بین اسرائیلی ها و فلسطینیان است که ماه گذشته درپی اتهامات شدید متقابل با شکست روبرو شد.

"مارتین ایندیک" فرستاده آمریکا روز پنجشنبه در نخستین اظهارات علنی خود درباره این مذاکرات گفت هیچکدام از طرفین تمایلی به مصالحه با یکدیگر نشان ندادند. 

وی همچنین شهرک سازی اسرائیل را در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس مانعی مهم برسر راه پیشبرد مذاکرات معرفی کرد.

اما یک مقام بلندپایه صهیونیست که نزدیک به این مذاکرات است ایندیک را به دورویی متهم کرد و گفت وی در خلال گفتگوها می دانست ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت المقدس ادامه خواهد یافت.

این مقام صهیونیست که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با رویترز افزود ایندیک دیگران را مقصر می داند اما به مسئولیت خود در بن بست کنونی اشاره نکرده است.

ایندیک علاوه بر اینکه توسعه شهرک سازی اسرائیل را عامل بن بست در مذاکرات صلح معرفی کرد ، به انتقاد از فلسطینیان به خاطر امضا یکجانبه 15 کنوانسیون پرداخت که اقدامی در جهت پیشبرد هدف فلسطینیان برای تشکیل یک کشور مستقل به شمار می رود.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل 24 آوریل پس از آنکه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس موافقتنامه وحدت ملی امضا کرد ، این مذاکرات را به حال تعلیق درآورد.

ایندیک با بیان اینکه اقدامات اسرائیل غیر سازنده است گفت اسرائیل در خلال مذاکرات از ساخت حدود 8 هزار واحد مسکونی جدید در سرزمینی نامید که فلسطینیان می خواهند بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی در آینده باشد.

وی تصریح کرد این مسئله ضربه ای به دیپلماسی بود زیرا این تصور را برای محمود عباس بوجود می آورد که نتانیاهو یک شریک جدی در مذاکرات صلح نیست.

پس از آنکه جنبش فتح وابسته به محمود عباس توافق کرد با حماس ، دولت وحدت ملی تشکیل دهد ، اسرائیل با تعلیق مذاکرات صلح به اعلام این مسئله واکنش نشان داد.

نتانیاهو اعلام کرد عباس باید بین صلح با اسرائیل یا صلح با حماس که اسرائیل آن را یک سازمان تروریستی می داند ، یکی را انتخاب کند.

با این حال کارشناسان موسسه اسرائیلی سیاست خارجی منطقه ای گفتند یک دولت وحدت ملی فلسطینی به طور بالقوه می تواند تحولی مثبت برای اسرائیل و روند صلح باشد.

"نمرود گورن" رئیس این موسسه صهیونیستی گفت به طور کلی ، مفهوم آشتی بین فتح و حماس و داشتن یک رهبری فلسطینی واحد ، پیش شرطی ضروری برای هرگونه چشم انداز تحقق راه حل تشکیل دو کشور است.

"موشه معاذ" استاد دانشگاه یهودی بیت المقدس گفت توافق فتح و حماس درباره تشکیل یک دولت وحدت ملی فرصتی برای دستیابی به توافق با همه مردم فلسطین است اما در صورتی که آنها اسرائیل را به رسمیت بشناسند و تروریسم را محکوم کنند.

وی افزود :« این چیزی است که اسرائیل همیشه اعلام کرده خواستار آن است. سازمان آزادیبخش فلسطین نیز عادت داشته است که یک سازمان تروریستی باشد. در مورد حماس که یک سازمان مذهبی است ، تغییر آن دشوارتر خواهد بود اما در حال حاضر در موضعی ضعیف قرار دارد.»

معاذ با انتقاد از واکنش رژیم صهیونیستی به موافقتنامه آشتی فتح و حماس تصریح کرد :« اسرائیل نباید این موافقتنامه را محکوم می کرد. ما راه دیگری نداریم. آیا باید 50 سال دیگر به جنگ ادامه دهیم ؟ ما یک کشور قوی هستیم که می تواند در این خصوص انعطاف پذیری بیشتری نشان دهد و از این مسئله به عنوان یک فرصت استفاده کند.»

گورن تصریح کرد حقیقت این است که اگر شما واقعا به دنبال دستیابی به یک موافقتنامه صلح هستید ، سیاست اسرائیل باید آن را تحمل کند.

رژیم صهیونیستی همچنین مناقصه ای را برای ساخت 4800 واحد مسکونی در سرزمین اشغالی اعلام کرد که ایندیک گفت فلسطینیان در گذشته گفته بودند در هرگونه موافقتنامه صلح ، این سرزمین به اسرائیل تعلق خواهد یافت.

این مقام اسرائیلی گفت ایندیک از برنامه های ساخت و ساز اسرائیل و حتی تعداد واحدهای مسکونی که قرار است ساخته شود مطلع بوده است. او همچنین می دانست که اسرائیل بر این اساس وارد مذاکرات شده است. بنابراین مشخص نیست که او چرا از ساخت و ساز اسرائیل انتقاد کرده است.

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا 29 ژوئیه این مذاکرات را برپایه این اصل آغاز کرد که فلسطینیان و اسرائیلی ها باید نهایت تلاش خود را در نشست های مستقیم به کار گیرند تا بتوانند به جلو حرکت کنند.

کری ایندیک را به عنوان فرستاده خود در این مذاکرات معرفی کرد.

بنا به گفته این مقام بلندپایه اسرائیلی ، ایندیک درخواست کرده بود در همه نشست ها حضور داشته باشد و این در حالی است که قرار بود اسرائیل و فلسطین مذاکراتی دوجانبه را برگزار کنند.

وی افزود با توجه به اینکه این مذاکرات قرار بود بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان برگزار شود ، حضور ایندیک در گفتگوها به پیشرفت دو طرف ضربه زد. در برخی نشست ها که ایندیک حضور نداشت ، گفتگوها مفید بود.

دیگر مقامات صهیونیست نیز پیشتر از نقش کری در این مذاکرات انتقاد کرده بودند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار