سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تعهد ما به دفاع موشکی تغییر نکرده است و ما به آن متعهدیم و آماده تعامل با روسیه در این زمینه هستیم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، ماری هارف در کنفرانسی خبری در واشنگتن گفت:ما حقیقتا به تعامل و تعهد خود با روسها در زمینه  دفاع موشکی ادامه می دهیم. 

وی افزود: بار دیگر اعلام می کنم که این سامانه دفاع موشکی فقط برای مقابله با روسیه نیست. دفاع موشکی برای تقابل با تهدیدهای موشکی بالستیک فراوانی که با آنها روبرو هستیم ایجاد شده است. ما درباره ایران و تهدید های موشکی آن بسیار صحبت کرده ایم. ما در مسیر قرار داریم و طرحی برای تغییر آن نداریم.

هارف درباره اظهارات اخیر پوتین گفت:درباره همه پرسی یازدهم ماه می ما به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که این همه پرسی غیرقانونی و غیرمشروع است و مهمتر از همه بر طبق قوانین اوکراین این اقدام غیرقانونی است و هرگونه تصمیم گیری درباره آینده این کشور باید از راه برگزاری همه پرسی در تمام نقاط آن برگزار شود.ما از رئیس جمهور پوتین می خواهیم که به اقدامی ماوراء تعویق این همه پرسی بیاندیشد و حقیقتا  با جریان دمکراتیک موافقت کند.

وی افزود:درباره اوضاع اودسا ما خشونت را محکوم می کنیم.یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین خواهان تحقیقات کامل و جامع درباره حوادث این شهر شده است.یاداوری این موضوع هم لازم است که بدانیم که طرفداران روسیه هم به یک تظاهرکننده حمله کردند. ما از روسیه می خواهیم که از نفوذش بر جدایی طلبان استفاده کند و به توافقنامه ژنوکه آن را امضاء کرده است وفادار باشد تا آنها ساختمانهای را تخلیه کنند و اسلحه های خود را بر زمین بگذارند. روسیه باید نیروهایش را از مرزهای شرقی اوکراین عقب بکشد و قدم هایی در جهت کاهش تنش بردارد.از برخی سخنان رئیس جمهور پوتین و هر اقدام روسیه که برای کاهش تنش باشد، استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: دولت اوکراین مسئوولیت امنیت و ثبات این کشور را برعهده دارد و ارتش اوکراین بر ضد مردم این کشور وارد عمل نشده است. این ارتش زمانی که جدایی طلبان خطرناک وجود دارند که روسیه از آنها حمایت می کند در جهت ایجاد صلح ،امنیت و ثبات حرکت می کند.
وی درباره انتخابات بیست و پنجم ماه می در اوکراین گفت:آمریکا بیش از یازده میلیون دلار برای حمایت از برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در اوکراین فراهم کرده است.این مبلغ برای کمک به ماموریت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگر ناظران حاضر در این انتخابات است.

هارف درباره تحریم های روسیه گفت: تحریم ها به گونه ای طراحی نشده اند که یک شبه عمل کنند.این تحریم ها وجود دارند تا به شرکا و دوستان رئیس جمهور پوتین آسیب وارد کنند.اگر وی به راهش ادامه دهد آنگاه روسیه منزوی خواهد شد. اما زمانی که این موضوع به ایران و مذاکرات پنج به علاوه یک مربوط می شود این موضوع تاثیری بر تعامل بین ما ندارد زیرا ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی موضوع مهمی برای روسیه است.بنابراین ما با آنها درباره این موضوع و دیگر موضوعاتی که دارای منافع مشترک هستیم به تعامل خود ادامه خواهیم داد. روسیه درباره موضوع سوریه و به ویژه امحاء تسلیحات شیمیایی این کشور بسیار کمک کننده بوده است و به ما در خارج کردن تقریبا تمامی تسلیحات شیمیایی سوریه کمک کرده است.

هارف درباره تخلیه شهر حمص در سوریه گفت: ما گفته ایم که راه حلی نظامی در اینجا وجود ندارد.نیاز است که طرفین بر سر میز مذاکره بازگردند و درباره دوره انتقال سیاسی مذاکره کنند. حالا این موضوع بسیار دشوار شده است و وضعیت میدانی بسیار ناگوار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: در زمینه جریان دیپلماتیک ما شاهد دو دور مذاکرات ژنو بودیم و قصد نداریم دور سوم را برگزار کنیم مگر اینکه دمشق بخواهد به میل خود بر سر میز مذاکره حاضر شود و درباره مسائل حقیقی گفتگو کند. 

هارف درباره سفر سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید به منطقه گفت:ما شاهد حضور تیمی به رهبری سوزان رایس مشاور امنیت ملی  و وندی شرمن معاون وزیر خارجه به منطقه بودیم که با مقامات گوناگونی دیدار کردند. در زمینه مذاکرات صلح خاورمیانه ما شاهد توقف در مذاکرات هستیم زیرا دو طرف گام هایی برداشته اند که ما را به این نقطه رسانده اند.این وضعیت فضایی را ایجاد کرده است که نمی توان به جلو حرکت کرد.ما در حال ارزیابی وضع موجود هستیم که آیا راهی به جلو وجود دارد یا نه؟ما در این باره رایزنی هایی با کاخ سفید داشته ایم و به نظر ما نیاز به راه حل دو کشور مشاهده می شود .

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخشی دیگر از سخنان خود،گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش ) را تهدیدی بزرگ برای ترکیه توصیف کرد. 

 هارف در پاسخ به سوالی درباره همکاری آمریکا و ترکیه برای مقابله با گروه داعش ، گفت : ترکیه متحد نزدیک آمریکا است و ما در بسیاری از زمینه ها از جمله امور امنیتی با یکدیگر همکاری می کنیم. 

وی گفت : داعش علاوه بر سوریه و عراق برای ترکیه نیز یک تهدید بزرگ به شمار می رود. ما برای مقابله با این تهدید به ویژه در زمینه امنیت مرزی با ترکیه همکاری می کنیم. 

هارف تاکید کرد ، آمریکا و ترکیه همکاری های نزدیکی در زمینه مبارز با تروریسم دارند و این همکاری ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار