خبرگزاری فرانسه در گزارش اعلام کرد که همزمان برچیدن تحریم‌های علیه ایران، شرکت‌های چینی فعال در بخش نفت و گاز ایران روز‌به‌روز با رقبای بیشتری روبه‌رو می شوند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی اثرات لغو تحریم‌های نفتی ایران بر فعالیت‌های شرکت‌های تجاری چینی در بازار ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است: چندسال گذشته زمان خوبی برای شرکت‌های چینی بود تا بتوانند با ایران تجارت کنند،‌ خصوصا اینکه صنعت نفت برای همه این شرکت‌ها فرصت‌های بزرگی فراهم می‌کرد، اما هم‌اکنون شرایط تجارت شرکت‌های چینی در ایران در حال سخت‌تر شدن است.

پیش از این وقتی تحریم‌هایی ضد ایران اعمال شدند، شرکت‌های غربی از ایران خارج شدند و بی اعتمادی بین‌المللی به برنامه هسته‌ای ایران عمیق‌تر شده بود، افرادی همچون "سامر‌ لی" که از اهالی شانگهای بود توانستند به سرعت این خلاء را پرکنند.

اما حالا وضعیت فرق کرده است و در  نمایشگاه اخیر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی  بیش از 600 شرکت خارجی را شرکت کرده بودند. سامر لی هم گفت برای ادامه کارش در این نمایشگاه حاضر شده است.

 وی گفت : "ما به دنبال گسترش قراردادهای تجاری خود با ایران هستیم." وی این اظهارات را در جالی عنوان کرد که در میان صدها تن دیگر از شرکت کنندگان در این نمایشگاه که برای عقد قراردهادهای تجاری در حال رایزنی بودند، حضور داشت.

اما با مطرح شدن احتمال پایان یافتن تقابل ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه اتمی این کشور لی و دیگر هموطنان چینی وی ممکن است رقبای جدیدی را مشاهده کنند.

این مسئله برای شرکت‌های ایرانی از این جهت اهمیت دارد که محصولات چینی همیشه در سطح استاندارد یا قابل قبول نیستند.


"آرش حیرت‌انگیز" از مسؤلان "شرکت تأمین تدارکات فالکون" که دارای مجوز واردات تجهیزات آلمانی، ژاپنی و کره‌ای است در همین زمینه گفت : "از نظر موضوع کیفیت، ما انتظار داریم (روند) تقاضای بازار به جای ادامه همکاری با چینی‌ها از آن‌ها رویگردان شوند، اگر تحریم‌ها برچیده شود، ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها می‌توانند روباره با ایران همکاری کنند.

در نمایشگاه اخیر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در آن3 برابر نمایشگاه سال گذشته است.

در این وضعیت، علیرغم وجود فضای تردید در اقتصاد ایران و ادامه قطع ارتباط این کشور با سیستم مبادلات مالی بین‌المللی که ناشی از تحریم بخش انرژی و بانک‌های ایرانی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا است، یک افق مثبت است.

همچنین"بهروز ناطقی" که نماینده "گروه صنعتی آی‌پی‌اس بی‌وی" آلمان است و تاکنون توانسته است به فعالیت خود در عرصه نفت، گاز و پتروشیمی ایران ادامه دهد ابراز داشت که برچیدن تحریم‌ها می‌تواند چشم‌انداز کسب و کار (در ایران) را تغییر دهد. به گفته وی جذب "مشتریانی که طی سال‌های گذشته از دست دادیم" اولویت ما خواهد بود.


از زمان اجرایی شده توافقنامه موقت هسته‌ای ایران و گروه 1+5، ایران مجاز شد تا میزان صادرات نفت خود را در سطح 1/2 میلیون بشکه در روز حفظ کند.

آمارهای بیانگر این است که ایران که دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، تا ا اواخر سال 2011 میلادی روزانه 2/5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کرده است.

در این خصوص مدیر یک شرکت آلمانی که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به این مطلب که "پس از تنش‌های هسته‌ای که ایران را به عنوان یک کشور پرمخاطره برای اروپایی‌ها تبدیل کرد و منجر به ورود شرکت‌های چینی به این کشور شد،" اظهار داشت: "کیفیت ما آشکارا (برتر) است؛ ما با حرکت به سمت مشتریان دیرین خود می‌توانیم سهم منصفانه‌ای از بازار را به خود اختصاص دهیم."

اما سامر لی در برابر احتمال افزایش رقابت نگرانی چندانی ندارد. وی اظهار داشت که اگر تحریم‌ها رفع شود "تجارت بسیار آسان‌تر می‌شود."

با این حال تنها شرکت‌های ایرانی نیستند که محصولات و تجهیزات عرضه شده چینی‌ها را مورد سوال قرار داده‌اند، بلکه دولت نیز  ابراز نگرانی خود را نشان داده است.

"بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران هفته گذشته قرارداد 2/5 میلیارد دلاری ایران با "شرکت ملی نفت و گاز چین (سی‌ان‌پی‌سی)" را به علت انجام ندادن تعهدات و وظایف آن لغو کرد.

این تصمیم به عنوان یک دعوت از دیگر شرکت‌های متقاضی فعالیت در پروژه‌های بزرگی همچون طرح عظیم پارس‌جنوبی تفسیر شد، طرحی که به خاطر فقدان تأمین مالی و عدم دسترسی به فناوری‌های پیشرفته، شدیدا از تحریم‌ها آسیب دیده و منجر به تعویق مکرر موعدهای تکمیل و بهره‌برداری از آن شده است.

در همین حال  "مایک سونگ"، یکی از مقامات "شرکت آر‌.ام‌.کی" کره جنوبی که  10 سال است که  تأمین لوله، شیرآلات و دیگر تجهزات نفتی را به ایران آغاز کرده اگفت  که اگر موانع سیاسی رفع شوند، فرصت های بزرگی انتظار (ما را) می‌کشند. به گفته وی "تجارت با ایران کاهش یافته بود، از این نظر که به خاطر تحریم‌ها و فشارها، هیچ نوع درخواست کالایی ارایه نمی‌شد، اما ما می‌خواهیم (به ایران)‌ بازگردیم."


انتهای پیام/
برچسب ها: روزه ، ناخوش ، چین ، پس ، رفع ، تحریم ، نفت ، گاز ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار