طراحی و ساخت دستگاه دستگاه سنجش آنلاین اوره، کراتینین و گلوکز پژوهشکدۀ برق و فناوری‌ اطلاعات سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران انجام می‌شود.

شروین امیری، رئیس پژوهشکده برق‌ و فناوری اطلاعات سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در راستاي اجراي پروژه‌هاي پژوهشي كاربردي موضوع بند «الف» ماده 17 قانون برنامۀ پنجم توسعۀ كشور و با توجه به انعقاد قرارداد سه جانبه في‌مابين دبيرخانۀ پژوهشهاي كاربردي تقاضا محور، سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران و شركت آرين بريس عمليات طراحي و ساخت دستگاه مذكور در گروه مهندسي پزشكي پژوهشكده برق و فناوري اطلاعات سازمان آغاز شد.
 
 دكتر محمد رضا نفيسي مجري طرح در توضيح ضرورت ساخت اين دستگاه گفت: اندازه‌گیری پارامترهای خونی به خصوص گلوکز و اوره از موارد اصلی در کنترل کیفیت فرآيند دياليز در دستگاه‌های همودیالیز است.
 
وي افزود: بهترین روش برای اندازه‌گیری این پارامترها، روش‌هایی هستند که به‌ صورت غیر تخریبی و آنلاين اندازه‌گیری را انجام مي‌دهند.
 
دكتر نفيسي استفاده از روش طیف نگاری را براي دستيابي به اندازه‌گیری پارامترها  به صورت غیر تخریبی و آنلاين  از ويژگي‌هاي اين دستگاه بر شمرد و اظهار داشت: همچنين قابلیت طراحی چیدمان‌های مختلف نوری با توجه به امکانات آزمایشگاهی شرکت آرين بريس در آزمایشگاه طيف سنجي دانشگاه صنعتی شریف منطبق بر نیاز صنعت، وجود دارد.
 
مجري طرح در ادامه يادآور شد: به صورت مشخص در اين پروژه هدف بر اندازه‌گيري آنلاين اوره يا كراتينين و گلوكز خون بيمار دياليزي در حين فرآيند همودياليز است. دو ماده اوره و كراتينين موادي هستند كه براي تعيين كفايت دياليز به كار مي‌روند كه عدد استاندارد براي كاهش ميزان اوره بدن بيمار حداقل 66 درصد است كه گوياي كفايت دياليز از نظر تصفيه اوره است.
 
وي افزود: از سوي ديگر در حين دياليز و به علت نامناسب بودن غلظت گلوكز محلول دياليز احتمال خروج گلوكز از خون بيمار در حين فرآيند همودياليز وجود دارد و اين خطر را ايجاد مي‌كند كه بيمار دچار افت شديد قند خون و شوك شده و در برخي موارد منجر به مرگ او شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: سنجش ، آنلاین ، اوره ، گلوکز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار