سن ایده‌آل برای اهدای خون ۱۶سالگی نیست، در غیر این صورت قبل از هر گونه اقدام برای این کار، انجام آزمایش‌های بالینی و بررسی وضعیت داخلی الزامی است.

دکتررضا ملایری فوق تخصص مدیکال آنکولوژی و متخصص بیماری‌های داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: طبق برخی از آمار‌ها در بعضی از کشور‌ها اهدای خون در ۱۶ سالگی بلامانع و این در حالی است که همین میزان هم براساس شرایط زندگی و آب و هوای این کشور‌ها این چنین شده است. 

وی با تأکید بر اینکه ۱۶ سالگی سن ایده‌آل برای اهدای خون نیست گفت: در کشور ما، با توجه به شرایط مختلف آب و هوایی و به طور کلی در همه‌ جای دنیا، پسر‌ها نسبت به دختر‌ها از نظر شرایط جسمی قوی‌تر هستند ولی این دلیل نمی‌شود که همگی آنها در ۱۶ سالگی واجد شرایط اهدای خون می‌باشند و می‌توانند این کار را انجام دهند. 

این فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه، اهدای خون در ۱۶ ساله‌ها مستلزم انجام بررسی‌های داخلی کلی و انجام آزمایشات بالینی است، افزود: داشتن حداقل ۵۵ کیلو وزن، عدم وجود کم‌فشاری یا پرفشاری خون و سلامت کامل گوارش و کبد و کلیه‌ها از مهم‌ترین شرایط اهدای خون در همهٔ سنین است و در صورتیکه تمام اینها در یک ۱۶ ساله باشد و هیچگونه سابقهٔ ضعف عمومی نداشته باشد، ‌امکان اهدای خون را در وی محیا می‌کند. 

دکتر رضا ملایری خاطر نشان کرد: افرادی که دارای سابقهٔ ژنتیکی در بیماری‌هایی همچون صرع و یا نظایر آن هستند، ‌ از اهدای خون مبرأ هستند و نباید خون اهدا کنند و همچنین بهترین سن اهدای خون ۱۷ یا ۱۸ سالگی است و به طور کلی سالانه می‌توان ۳ بار و در هر نوبت بین ۴۰۰ الی ۴۵۰ سی‌سی خون اهداء کرد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار