منطقه حفاظت شده میاندشت در شرق شهرستان جاجرم واقع در استان خراسان شمالی با مدیریت چرای دام و مشارکت کردن محلی فرصت نفس کشیدن دوباره یافت.

حسین آبسالان، کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در منطقه حفاظت شده میاندشت با مشارکت دامداران محلی، مدیریت دام انجام گرفت.
 
وی با بیان اینکه مدیریت چرای دام به صورت علمی و فنی صورت گرفته است، افزود: مدیریت چرای دام منجر به بهبود پوشش گیاهی شده و گیاهان فرصت رشد دوباره پیدا کردند.
 
آبسالان ادامه داد: سیستمهای بیابانی معمولا سیستمهای شکننده دارند که به علت بارش، فرسایش  نوع  خاک، اکوسیستمهای حساسی دارند، مدیریت علمی و فنی چرای دام باعث شده که در نهایت دامدارانی که ترک دامداری کرده بودند و یادامشان  را فروخته بودند دوباره مبادرت به خرید دام کنند و از علوفه رایگان مرتع میاندشت در طول 110 روز چرا در فصل زمستان هر ساله استفاده کنند.
 
وی با اشاره به  اینکه مدیریت علمی و فنی چرای دام بزرگترین نفع اقتصادی را برای مردم منطقه داشته است، تصریح کرد: در کنار نفع اقتصادی، تثبیت شنهای روان، کاهش گرد و غبار در منطقه و افزایش تنوع زیستی از  دستاوردهای مدیریت چرای دام است.
 
این کارشناسی محیط زیست خاطر نشان کرد: منطقه میاندشت بهترین منطقه بیابانی است که با یک مدیریت علمی و فنی، ارزشهای اقتصادی، اکولوژی و زیست محیطی آن به تکامل رسیده است.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار