رئیس بنیاد امور ایرانیان امروز در کانون توحید و در جمع جوانان این بنیاد به تشریح رویکردهای این بنیاد و نقش جوانان برای رسیدن به پیشرفت و ارتقای کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، محمدرضا عارف در اولین گردهمایی شاخه جوانان بنیاد امید ایرانیان که امروز در کانون توحید برگزار شد با اشاره به تلاش‌ها برای فعالیت‌های این بنیاد گفت: جوانان باید با تلاش سعی کنند که سرمایه خلق شده در حماسه سال 92 را حفظ و ارتقا دهند که لازمه این امر توجه به مطالبات اقشار مختلف است و بهتر است که در فضای ایجاد شده مطالبات پیگیری شود.
 
وی درباره روند فعالیت بنیاد امور ایرانیان نیز افزود: در اواخر سال 84 دو نظر مطرح بود و بنیاد باران که در آن زمان راه اندازی شد چتر سنی حدود 40 سال برای خود قرار داده بود و این ضرورت احساس شد که جوانان پرشور نیاز به تشکل جدیدی برای انجام فعالیت دارند لذا ضرورت ساماندهی جوانان و تشکیل یک بنیاد با محوریت آنان به منظور توسعه کشور به عنوان یک دغدغه همه جانبه در دستور کار قرار گرفت.  
 
 
عارف خاطرنشان کرد: در کمیته‌های مختلف با تشکیل دو الی سه کارگروه در اواخر سال 84 به بعد ضرورت رویکرد و گفتمان بنیاد جدید با محوریت اخلاق‌مداری، خردورزی و اعتدال احساس شد.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به تقاضای مجوز برای تاسیس دانشگاهی به نام خوارزمی در اواخر سال 84 گفت: مشکلات اقتصادی یکی از موانع جدی برای تاسیس این دانشگاه برای ما به حساب آمد به همین دلیل تاسیس این موسسه یا دانشگاه به تاخیر افتاد که در نهایت در اوایل سال‌های 90 یا 91 دانشگاه تربیت معلم پیشنهاد تغییر نام خود را به اسم خوارزمی به وزارت علوم ارائه داد.
 
وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم حقی به نام خوارزمی برای خود قائل شویم و هیچ ادعایی در این‌ خصوص نداریم چرا که تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منطقی بود و اگر چنانچه در ادامه راه دانشگاهی تاسیس شود نه به نام خوارزمی بلکه به نام دیگری است.
 
عارف همچنین افزود: پس از مدتی در سال 86 بنیاد پیشرفت علم و فناوری با سایت فصل ایران تاسیس شد و از اواخر سال 84 تا پایان 88 تاسیس گفتمان و جهت گیری بنیاد امور ایرانیان در زمینه‌های غیرحزبی و غیرسیاسی به تایید جمع رسید.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به راه‌اندازی بنیاد امید ایرانیان از سال 88 تا 92 خاطر نشان کرد: اساسنامه بنیاد در 15 خرداد 88 به تصویب هیئت موسس رسید و تقاضای مجوز را از وزارت کشور درخواست کردیم که پس از بررسی موضوعات در 11 مرداد 88 این تقاضا به وزارت کشور ارسال شد که همزمان با آن تقاضای ثبت بنیاد را هم کردیم و رسما فعالیت بنیاد آغاز شد.

وی اضافه کرد: میانه روی در سیاست، جوانگرایی و شایسته سالاری از جمله مواردی است که به آن‌ها پایبندیم.  
 
عارف با بیان این که مجوز تاسیس بنیاد امید ایرانیان بیش از 4 سال طول کشید گفت: در استان ها فعالیت رسمی نداشتیم اما در تهران با تکیه بر برنامه‌های راهبردی به انجام فعالیت می پرداختیم که تدوین برنامه ایران فردا، یکی از موضوعات مورد بحث و کلیدی بنیاد بود.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: 25 اسفند سال 92 پس از اخذ مجوز از وزارت کشور وارد مرحله جدیدی شدیم که پس از آن اقدام به راه اندازی شعبه در مشهد و اصفهان کردیم و به تدریج با توجه به توانایی استان‌ها در چارچوب مرام‌نامه و اساسنامه اقدام به ایجاد شعب مختلف می‌کنیم.

وی گفت: تدوین برنامه پنج ساله بنیاد، اولین اقدامی است که باید انجام دهیم و توسعه واحدهای استانی به صورت خودگردان یکی دیگر از برنامه‌هایی است که بر روی آن متمرکز هستیم و باید واحدهای اسلامی مشارکت جدی در این زمینه داشته باشند.
 
عارف با بیان این که باید به سمت حداکثر رساندن نقش جمعی حرکت کنیم گفت: باید به بنیاد امید ایرانیان نگاهی کلی، نهادی شود.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان، جوانان و زنان را دو اولویت مهم بنیاد از همان سال های ابتدایی عنوان و تصریح کرد: باید در جمع جوانان به منظور عضویت در بنیاد تلاش‌های زیادی کنیم تا بتوانیم در جهت پیشرفت و تعالی بنیاد حرکت کنیم.
 
عارف درباره گمانه زنی‌ها و شایعاتی مبنی بر اختلاف نظر میان عارف با خاتمی و دکتر روحانی گفت: وجود اختلاف نظر مسئله خوبی است اما مهم این است که به خرد جمعی احترام گذاشت چرا که همین امر موجب حرکت می شود اما من با هیچ کدام از آقایان اختلاف نظر ندارم و به هر دو به دلیل افتخار همکاری با رئیس جمهور اسبق و دوستی با رئیس جمهور کنونی ارادت دارم.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: موضع جدید ما حمایت از دولت یازدهم است چرا که این دولت در شرایط خاصی روی کار آمد و این موضع رسمی و قلبی ما است.
 
وی با اشاره به اظهارات صادق زیبا کلام مبنی بر همکاری عارف با ناطق نوری در انتخابات مجلس گفت: بارها رویکرد خود را درباره انتخابات مجلس مطرح کردم و اکنون شرایط کشور ایجاب می کند که به سمت مجلس خوب و مقتدری که دغدغه منافع ملی را داشته باشد، حرکت کنیم.
 
عارف افزود: نماینده باید در جهت پیشرفت کشور به عنوان کمک رسان و یاور دولت به سمت اقتدار حرکت کند.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین تاکید کرد: جهت گیری کمیته‌های ما در تلاش به منظور ایجاد همگرایی و اجماع در جبهه اصلاح طلبان است و برای رقبای خود هم چنین آرزویی داریم.
 
وی ادامه داد: به همین منظور راهبردی را برای ائتلاف نسبی اصلاح طلبان و اصولگرایان ارائه می کنیم که تعداد نفرات برجسته در هر دو جناح اصل مشترک دو لیست باشند و می توانند به عنوان لولای دو جریان مطرح باشند.
 
عارف افزود: ما آمادگی داریم با هر کسی در چارچوب قانون و ارزش‌ها براساس ضوابط شفاف و روشن بحث ائتلاف را دنبال کنیم.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره وابستگی این بنیاد به ارگانی خاص نیز خاطر نشان کرد: بنیاد به طور طبیعی با تشکل ها و نهادهای هم سوی خود تعامل دارد و از نظر حقوقی مستقل است اما با این حال ما آمادگی داریم فعالیت مشترکی را از نظر علمی، فرهنگی، اجتماعی با سایرین داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار