دادگاه عربستان سعودی به دنبال نقض حکم یک فعال اینترنتی از سوی دادگاه تجدید نظر، در اقدامی عجیب حکم زندان و شلاق این شهروند عربستانی را افزایش داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، رسانه های عربستان سعودی دیروز(چهارشنبه) گزارش دادند که دادگاه این کشور مؤسس یک "تالار گفت وگو" دراینترنت (فروم اینترنتی) را که به بررسی نقش مذهب در عربستان می پرداخت، به تحمل 10سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم کرد.

سایت روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی با اشاره به افزایش مجازات در حکم جدید، نوشت: رائف بدوی، مؤسس شبکه آنلاین "لیبرال آزاد سعودی" در ژوئیه سال گذشته به تحمل هفت سال حبس و 600 ضربه شلاق محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر آن حکم را لغو کرده و دستور به محاکمه مجدد داده بود.

علاوه بر افزایش مجازات حبس و زندان علیه این فعال عربستانی، قاضی دادگاه کیفری در جده نیز وی را به پرداخت 266هزار دلار محکوم کرده و وب سایتش نیز از زمان نخستین جلسه محاکمه تاکنون بسته شده است.

پایگاه خبری سبق به نقل از وکیل رائف بدوی، حکم دادگاه علیه موکلش را به شدت بی رحمانه دانست.

پیش از این نیز دادستانی عربستان بدوی را به اتهام ارتداد، به اعدام محکوم کرده بود اما سال گذشته قاضی پرونده وی را از چنین اتهامی تبرئه کرد.

این فعال عربستانی در ژوئن 2012 به اتهام ارتکاب جرم اینترنتی بازداشت شد.

در همین راستا، دیده بان حقوق بشر با اشاره به پرونده این فعال عربستانی، اظهار داشت که وب سایت و فروم تحت نظارت بدوی، مقالاتی در انتقاد از شخصیتهای مهم دینی عربستان از جمله مفتی این کشور منتشر کرده است.

پس از وقوع انقلاب ها در برخی کشورهای عربی، مقامات سعودی برای جلوگیری از گسترش اعتراضهای مردمی، سرکوب مخالفان و بازداشت آنها را شدت بخشیده اند.

در آوریل گذشته، مقامات عربستانی ولید ابو الخیر، وکیل و فعال سرشناس مدافع حقوق بشر را به اتهام فتنه انگیزی در این کشور بازداشت کردند.

در این ماه همچنین دادگاه عربستان یک فعال را به اتهام برگزاری و شرکت در تظاهرات غیر قانونی به شش سال زندان محکوم کرد. هویت این فرد بازداشت شده معلوم نیست.
یک فعال دیگر نیز به اتهام توهین به پادشاه عربستان و تحریک مردم علیه وی، به تحمل سه سال حبس محکوم شد.

با صدور قانون مبارزه با تروریسم در عربستان بسیاری از محافل بین المللی در خصوص شدت گرفتن سرکوبها دراین کشور ابراز نگرانی کردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار