در اثر کاهش کمبود منگنز در بدن، اختلال در متابولیسم کربوهیدرات‌ها به وجود می‌آید. یکی دیگر از علائمی که در مطالعات حیوانی گزارش شده، تاخیر در لخته شدن خون و کاهش کلسترول خون است.

نیاز محمدزاده هنرور ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کمبود منگنز یکی از کمبود‌های فوق العاده نادر است اما احتمال دارد به دلیل رژیم غذایی نادرست عدم مصرف کامل غلات، سبزیجات، میوه‌ها و حتی چای، این کمبود در بدن ایجاد می‌شود. در اثر کاهش این ماده معدنی در بدن ناتوانی در تولید مثل، اختلال در عملکرد پانکراس و اختلال در متابولیسم کربوهیدرات‌ها به وجود می‌آید.

وی افزود: علائم بالینی این کمبود کاهش وزن است. التهاب پوست، تهوع، استفراغ و در آقایان تغییر رنگ مو هم دیده می‌شود. در کودکان کاهش رشد و ایجاد تشنج نیز گزارش شده است.

محمد زاده تصریح کرد: لازم به ذکر است که اکثر این علائم کمبود در حیوانات بررسی شده است. کمبود منگنز در انسان رایج نیست و در افرادی که در دراز مدت تغذیه وریدی دریافت می‌کنند دیده می‌شود. این تغذیه استاندارد نیست و به آن منگنز اضافه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: ناباروری یکی از مهمترین مشکلاتی است که در اثر کمبود منگنز ایجاد می‌شود. مادرانی که این کمبود را دارند، ممکن است کودکشان دچار عقب ماندگی رشد و وزن پایین در بدو تولد شود. یکی دیگر از علائمی که در مطالعات حیوانی گزارش شده تاخیر در لخته شدن خون و کاهش سطح کلسترول خون است.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: منگنز در غذا‌های گیاهی موجود است و به ترتیب غلات کامل، مغزها و چای دارای حداکثر منگز می‌باشند.

میوه‌ها و سبزیجات مقدار مناسبی منگنز دارند اما به اندازه‌ی غلات کامل غنی نیستند . بر عکس تصور افراد، بافت‌های حیوانی، غذاهای دریایی و لبنیات منابع فقیر هستند. شاید یکی از مهمترین منابعی که در آن منگنز وجود دارد، چای است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار