نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در حال تصویب قانونی هستند که از دولت می‌خواهد درباره برنامه هسته ای ایران گزارش دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن، براساس کپی نامه که به دست این پایگاه خبری رسیده است، نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده کردن قانونی هستند که دولت اوباما را وادار خواهد کرد به کنگره درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و تبعیت کردن یا نکردن این کشور از توافقنامه موقت هسته ای گزارش دهد. 

این قانون به نظر می‌رسد به کاخ سفید برای مبادله اطلاعات و نظارت بر توافق ایران فشار قانونی وارد می‌کند؛ توافقی که دولت اوباما متن آن را در مکانی سری نگه داشته است.

لایحه جدید که سناتور "جکی والورسکی" سناتور جمهوریخواه ایالت ایندیانا آن را نوشته است از باراک اوباما خواهد خواست فورا به کنگره درباره وضع توافق هسته‌ای موقت و برنامه هسته ای ایران گزارش دهد. 

به نوشته این پایگاه، این لایحه همچنین از کاخ سفید خواهد خواست درباره هر نوع توافق نهایی که ممکن است با تهران برسد، به کنگره گزارش دهد. گزارش کاخ سفید به کنگره باید جزییات پیشرفت هسته ای ایران و ارزیابی تبعیت کردن یا نکردن این کشور با مفاد این توافق را شامل شود. این گزارش همچنین باید وضع کلی برنامه هسته ای ایران را به صورت جزئی بیان کند. اعضای کاخ سفید می گوینداین اقدام پاسخ مستقیم به پیشنهاد کاخ سفید برای اجتناب از نظارت کنگره و هر نوع بحث علنی درباره پیشرفت های هسته ای ایران است.

به گزارش پایگاه اینترنتی فری بیکن ،مقامات ارشد دولت اوباما مدتها در پشت صحنه تلاش کرده اند یک راه گریز قانونی پیدا کنند که بتواند کاخ سفید را قادر سازد از تصویب کنگره برای توافق نهایی ایران اجتناب کنند. کاخ سفید امیدوار است تحریم ها علیه ایران را به صورت یکجانبه بردارد و از تصویب توافق نهایی در کنگره جلوگیری کند. کاخ سفید همچنین مراقب متن توافق موقت است که در یک مجتمع بسیار امنیتی در کنگره در مهر و موم نگهداری می شود. یک مشاور ارشد کاخ سفید آشنا با قانون جدید گفت: ما در بی خبری کامل نگه داشته می‌شویم. کنگره با اقدام جدید خود تلاش می کند جلوی دولت اوباما در دور زدن کنگره را بگیرد.براساس لایحه جدید در صورتی که توافق موقت تمدید شود یا این که توافق جامع و نهایی با ایران حاصل شود،کاخ سفید ناچار خواهد بود ظرف نود روز به کنگره گزارش دهد. اعضای کاخ سفید انتظار دارند این لایحه با حمایت گسترده نمایندگانی همراه شود که از تلاش های دولت اوباما برای بی خبر نگه داشتن آنها به صورت علنی و محرمانه ابراز یاس کرده اند.

یک مشاور ارشد کنگره گفت:من تردیدی ندارم که این لایحه به سادگی در مجلس نمایندگان تصویب خواهد شد.مسئله اصلی سنا است که "هری رید" رهبر اکثریت در آن بارها تلاش ها برای تصویب تحریم های دوحزبی علیه ایران را با شکست مواجه کرده است.

این لایحه نیز مشابه لایحه ماه گذشته است که آن را پیتر روسکام سناتور جمهوریخواه تایید کرده بود. لایحه جدید از دولت می خواهد هر ماه به کنگره درباره توافق ایران و پیشرفت های هسته ای این کشور گزارش دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار