در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

مصری: تاسیس بانک اطلاعاتی آموزش‌های مهارتی افراد ضروری است / پرند: طرح دیپلماسی مهارت برای کشور سودآور است + فیلم

نقش مهارت‌های آموزشی در مورد اشتغال شب گذشته دربرنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کورش پرند" رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور و "عبدالرضا مصری" عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش گروه چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، نقش مهارت‌های آموزشی در موضوع اشتغال شب گذشته(17 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کورش پرند رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور و عبدالرضا مصری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۲۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
باسمه تعالی
باسلام:
احتراماً ما به نمایندگی از کل دانش آموزان و دانش پژوهان شرکت کننده در جشنواره ی خوارزمی چندی از مشکلات بزرگ این جشنواره را که یقیناً مشکل بزرگی برای ما و بویژه برای پیشرفت علمی جامعه و ایجاد روحیه ی پژوهش و تحقیق در بین دانش آموزان ایجاد کرده است را به استحضار می رسانیم و از شما خواستاریم با پیگیری این مشکلات از مسئولان در صدد بر طرف نمودن ان ها برایید:
1-طبق قوانین جشنواره ی خوارزمی برگزیدگان در همه ی رشته ها عضو بنیاد ملی نخبگان خواهند شد و می توانند بدون شرکت در کنکور، در رشته ای که در آن برگریده شده اند به ادامه تحصیل بپردازند اما متاسفانه در رشته علوم زیستی و پزشکی ،برگزیدگانی که قصد ادامه تحصیل در رشته هایی که زیر نظر وزارت بهداشت و علوم پزشکی است را دارند حتماً باید کنکور دهند و در صورت پذیرفته شدن در کنکور می توانند به دانشگاه مورد نظر بروند .حال سؤال ما از شما این است چه تفاوتی بین شرکت کنندگان در رشته ی علوم زیستی و پزشکی و دیگران وجود دارد که آنها می توانند بدون کنکور در رشته ی دلخواه خود شرکت کنند اما ما نمی توانیم .مگر نه این است که التجربه فوق العلم پس چرا سالانه تعداد زیادی که در المپیاد زیست شناسی مدال طلا می گیرند می توانند بدون کنکور به دانشگاه در رشته های پزشکی و سایر رشته ها که زیر نظر وزارت بهداشت است بروند اما کسانی که علاوه بر علم آموزی علم خود را به عمل رسانده اند و حتی مشکلاتی را حل کرده اند و باعث پیشرفت جامعه شده اند نمی توانند از سهمیه ی دانشگاه بدون کنکور در رشته هایی چون پزشکی استفاده کنند حال ممکن است پاسخ شما این باشد که رشته های زیر نظر وزارت بعداشت رشته های مهمی هستند و کسانی باید در این رشته ها شرکت کنند که توانایی علمی بالایی داشته باشند و گرنه سلامت اجتماع به خطر می افتد مگر نه این است که کسی که ماه ها وقت خود را برای پژوهش و مطالعه گذاشته و دارای روحیه ی کنجکاوی و تحقیق است و توانایی و شایستگی خود را با برگزیده شدن در جشنواره ی خوارزمی به نمایش گذاشته توانایی این را دارد که در این گونه رشته ها شرکت کند و مگر نه این است که کسی که در این رشته ها پذیرفته می شود باید هرچند سال امتحاناتی چون علوم پایه،رزیدنتی و غیره را پشت سر بگذارد و شایستگی خود را نشان دهد. پس این نگرانی ها برای چیست یا حداقل برای اطمینان بیشتر نیز می توان شرط نمره ی زیست شناسی نهایی بالا را برای ان ها گذاشت.و سؤال دیگر ما این است که کسانی که دوران طلایی زندگی خود را یعنی دوران قبل از کنکور را به مطالعه و پژوهش پرداخته و برگزیده شده اند آیا اگر ما امکان شرکت بدون کنکور را در رشته های زیر نظر وزارت بهداشت را به آنها ندهیم آیا این روحیه ی پژوهش دیگر دانش آموزان را ضعیف نمی کند؟و این سوال را برای آنها بوجود نمی اورد
که چرا من باید در زمینه ی علوم زیستی و پزشکی پژوهش کنم و در دوران طلایی عمر خود به تحقیق بپردازم و مشکلات جامعه را حل کنم اما این فرصت را نخواهم داشت که مانند سایر پژوهشگران در دانشگاه بهتری پذیرفته شوم و حتی این امکان برایم وجود داشته باشد که در رشته ی مورد نظر خود نیز پذیرفته نشوم،این سؤال هایی است که در ذهن کسانی که می خواهند در رشته ی علوم زیستی و پزشکی طرحی ارائه دهند بوجود می آید و حتی چندین بار توسط استاد راهنماها و همچنین اعضای پژوهشراها به دانش آموزان رشته ی تجربی تذکر داده می شود و این یقیقاً انگیزه و روحیه ی آنها را به شدت کاهش می دهد.
2-همانطور که می دانید هدف جشنواره ی خوارزمی تحقیق، پژوهش و ایجاد روحیه ی کنجکاوی و پژوهشی در بین دانش آموزان است اما در این جشنواره امکان ارائه ی چند طرح به طور همزمان وجود ندارد و اگر کسی چند طرح ارائه دهد فقط یکی از آنها امکان برگزیده شدن را دارد و می تواند به مرحله ی نهایی راه یابد حال سؤال من این است که اگر کسی مثلاً 4 یا 5 طرح دارد و در سال سوم دبیرستان است و عملاً سال آخری است که می تواند طرح ارائه دهد ایا باید بقیه ی طرح های خود را که ممکن است مشکلاتی را برطرف کنند و راهگشا باشند رها کرده و فقط یکی از آنها را برای جشنواره ی خوارزمی که مکانی برای ارائه ی طرح ها است بفرستد و ایا این با اهداف جشنواره که تحقیق و پژوهش و گسترش این امر همخوانی دارد!!!
3-طبق قوانین جشنواره ی خوارزمی برگزیدگان در هر رشته فقط می توانند در همان رشته از سهمیه ی شرکت بدون کنکور در دانشگاه استفاده کرده و نمی توانند در سایر رشته ها از این سهمیه استفاده کنند حال سؤال ما این است که اگر کسی در رشته تجربی تحصیل می کند، طرحی در زمینه ی مکانیکی دارد و این طرح بسیار کارگشا و مفید است باید با چه هدفی در جشنواره شرکت کندو دوران طلایی زندگی خود را در راهی صرف کند که ممکن است او را از هدف اصلی خود یعنی رشته های تجربی و دانشگاهای خوب باز دارد.مثلا خود من که در سال سوم دبیرستان و رشته تجربی هستم چندین طرح در زمینه های مختلف نظیر مکانیک، کامپیوتر و هوافضا داشتم اما طبق نظر استاد راهنما آنها راکنار گذاشته ودر این دوران قبل از امتحانات نهایی به آنها نپرداختم فقط چون آنها با رشته ی تحصیلی من متفاوت بودند.شاید هدف جشنواره خوارزمی ایجاد چنین فضایی نبوده اما تصویب چنین قوانینی، باعث بوجود آمدن فضایی می شود که حتی دست اندرکاران جشنواره به خاطر آینده ی دانش آموزان آن ها را به ارائه نکردن طرح و تحقیق و پژوهش نکردن تشویق می کنند.
4-زمان بندی جشنواره ی خوارزمی به سبکی هست که اگر دانش آموزی در سال پیش دانشگاهی طرحی ارائه کند چون زمان اعلام برگزیدگان بعداز کنکور و انتخاب رشته ی دانشگاهی است عملاً ارائه ی این طرح برای او منفعتی ندارد و ممکن است آینده ی تحصیلی اورا به خطر بیندازد به همین سبب است که اکثر کارکنان پژوهشسراها سال سوم دبیرستان را سال آخر برای ارائه ی طرح می دانند و به بزرگترها توصیه ی ارائه ی طرح نمی کنند و این یقیناً روحیه ی پژوهشی را در بین دانش آموزان و بویژه دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی کاهش می دهد و حتی از بین می رود. ولی اگر زمان بندی جشنواره به گونه ای بود که با کنکور تداخل نداشت و نتایج قبل از کنکور اعلام می شد و یا قانونی وضع می شد که اگر کسی بعد از انتخاب رشته ی دانشگاهی در جشنواره برگزیده شود امکان شرکت در دانشگاه مورد نظر را دارد این مشکل برطرف می شد.
و من الله التوفیق