نقش مهارت‌های آموزشی در مورد اشتغال شب گذشته دربرنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کورش پرند" رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور و "عبدالرضا مصری" عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نقش مهارت‌های آموزشی در موضوع اشتغال شب گذشته(17 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کورش پرند رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور و عبدالرضا مصری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"کورش پرند" رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور در ابتدا و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه هدف از برگزاری دومین همایش بین‌الملل مهارت آموزشی و اشتغال چیست؟ گفت: یکی از چالش‌های اساسی در نظام آموزش مهارتی عدم استفاده از پژوهش‌های علمی و کاربردی در زمینه آموزش‌های فنی حرفه‌ای است.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه این همایش‌ها از سه سال پیش در کشور آغاز به کار کرده است، افزود: این همایش‌ها به صورت سلسله مراتبی و مرتب در کشور برگزار می‌شود تا بتوانیم به بحث‌های پژوهشی در حوزه‌های آموزش فنی حرفه‌ای استانداردسازی‌های جدید آموزشی در کشور رواج دهیم.

وی با اشاره به الگوهای جدید آ‌موزشی در کشور افزود: همایش بین‌المللی مهارت آموزشی و اشتغال از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

پرند با بیان اینکه در این همایش 671 مقاله ارسال شده بود خاطرنشان کرد: 340 چکیده مقاله مورد پذیرش قرار گرفت به طوری که 31 مقاله به صورت شفاهی ارائه شد.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه 90 مقاله به صورت پستی ارسال شده بود اظهار داشت: در این همایش 5 سخنران خارجی شرکت کرده بودند که به بیان سخنان خود پرداختند.

وی با اشاره به اینکه سخنرانی از کشور پاکستان پیرامون صلاحیت حرفه‌ای ملی دراین همایش به بیان ایرادات خود پرداخت گفت: سه نفر دیگر از هندوستان در این همایش شرکت کردند که به بحث مهارت‌های نفت، کارآفرینی و رابطه این دو با آموزش‌های مهارتی سخنرانی کردند.

پرند با اشاره به اینکه فرد دیگری از آیسسکو در راس مهارت آموزشی مبتنی بر زمینه دراین همایش سخنرانی کرد افزود: در این همایش دو نفر از نمایندگان مجلس سخنرانی کردند.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور یکی از اهداف این همایش را ترویج فرهنگ کار و فرهنگ مهارت آموزشی دانست و عنوان کرد: متاسفانه در کشور فرهنگ مدرک‌گرایی رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه ترویج اخلاق حرفه‌ای یکی دیگر از اهداف این همایش بود گفت: باید در راستای ترویج آموزش‌های مهارتی به دنبال ایجاد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی باشیم.

پرند با اشاره به اینکه در این همایش بحث نوآوری‌های جدید آموزشی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفته خاطرنشان کرد: این همایش از 6 پنل تشکیل شده بود که یک پنل مربوط به دیپلماسی مهارت بود.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور فرصت‌های شغلی زنان، برنامه درسی و نوآوری در آموزش‌ های مهارتی، ارزیابی و نظارت در آموزش‌های مهارتی فرهنگ کار، اخلاق حرفه‌ای و کارآفرینی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال و بهره‌وری را از جمله پنل‌های این همایش دانست و افزود: بسته سیاستی توسعه اشتغال پایدار در شورای عالی اشتغال در دستور کار قرار گرفته که مشمول 13 بند است.

وی با اشاره به بند 4 سیاست‌های توسعه اشتغال پایدار گفت: پایدارسازی کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط در این سیاست‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

پرند با اشاره به بند 6 این بسته سیاستی توسعه اشتغال پایدار مبنی بر توسعه مشاغل خانگی، خوداشتغالی و کسب و کارهای خرد اظهار داشت: باید در راستای ارتقای مهارت‌های آموزشی بیش از پیش گام‌های اساسی برداشته شود.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه صلاحیت حرفه‌ای افراد متشکل از تجربه، مهارت می‌شود افزود: باید اخلاق حرفه‌ای در میان افراد جویای کار وجود داشته باشد این در حالی است که برخی رشته‌ها نیازمند آمادگی جسمانی است بنابراین همه این مسائل باید در کنار هم قرار گیرند تا افراد بتوانند براساس آن شغل مورد نظرشان را انتخاب کنند.

وی گفت: توسعه مشاغل خانگی و توسعه آن در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک از جمله دستور کارهای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به حساب می‌آید.

پرند با اشاره به اینکه در مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک دچار بحران هستیم ادامه داد: باید به بحث بازاریابی، برندسازی، بازارسازی و فروش در زنجیره ارزش و تامین دقت بسیار زیادی شود.

**در زنجیره ارزش وتامین باید به بازاریابی و برندسازی توجه شود

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور یکی از دلایل عدم موفقیت برخی از مشاغل خانگی را عدم بازارسازی، بازاریابی و بسته‌بندی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر روی روش‌های مختلف بازاریابی در کشور در حال بررسی و تحقیق هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید به افراد آموزش‌های لازم داده شود تا آنها بتوانند به چرخه تولید کمک کنند اظهار داشت: قبل از تولید باید به بحث طراحی و طراحان توجه کرد زیرا به دیزاین و دیزاینرهای حرفه‌ای نیازمند هستیم.

پرند با بیان اینکه باید طراحان حرفه‌ای مبتنی بر فرهنگ ایرانی- اسلامی فعالیت کنند افزود: متاسفانه در کشور به بحث بازاریابی، بازارسازی، فروش، برندسازی، طراح و منابع اولیه توجه چندانی نشده است.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه در کسب و کارهای کوچک به دنبال گرفتن وام هستیم تا بتوانیم کسب و کاری را راه‌اندازی کنیم ادامه داد: باید مراحل قبل و بعد از تولید را به درستی بتوانیم تشخیص دهیم تا در نهایت موفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه محصولاتمان نتوانسته با محصولات خارجی در بحث کسب و کارهای خانگی و مشاغل کوچک رقابت کند بیان کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این حوزه مدل جدیدی را در پیش گرفته است به طوری که باید سازمان آموزش فنی‌ حرفه‌ای، بهزیستی، بخش تعاون، صندوق مهر امام رضا، معاونت اشتغال، بانک توسعه تعاون و بانک رفاه دست در دست هم دهند تا بتوانیم کارآفرینان بزرگ، نخبگان و صاحبان صنایع را جذب کنیم.

پرند با اشاره به اینکه کارآفرینان بزرگ باید کمک کنند تا کسب و کار مورد تقویت قرار بگیرد گفت: بخش دولتی باید به کمک بخش خصوصی درآید.

**باید آموزش‌های مهارتی را با ایجاد مدلی جدید ارتقاء داد

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه باید قوانین دست و پا گیر را از پیش رو برداریم ادامه داد: در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال ایجاد مدل جدیدی هستیم تا با استفاده از آن بتوانیم آموزش‌های مهارتی را ارتقا دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در راستای پیشبرد طرح دیپلماسی مهارت چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟ افزود: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای 8 راهبرد، 27 سیاست و 250 برنامه را در نظر گرفته‌ایم به طوری که اولین راهبرد حضور موثر در عرصه‌های بین‌المللی است.

پرند با اشاره به اینکه در این حوزه دو سه سالی است که اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌ایم گفت: خوشبختانه پس از تلاش‌های به عمل آمده توانستیم به مفهوم دیپلماسی مهارت در کشور برسیم.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور ادامه داد: دیپلماسی مهارت به دیپلماسی عمومی کمک خواهد کرد به طوری که به یکی از ابزارهای قدرت نرم برای کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه از طریق آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های فنی حرفه‌ای می‌توان در کشورهای مختلف حضور یافت گفت: در سال 92، 300 مربی کشورهای مختلف را مورد تربیت آموزش‌های مهارتی قرار دادیم.

پرند با اشاره به اینکه مربیان کشورهای عراق، لبنان، افغانستان، زنگوار و تانزانیا را آموزش داده‌ایم گفت: در خرداد ماه از کشورهای مختلف مربی برای آموزش‌های مهارتی به کشور اعزام خواهند شد.

**بیش از 13 هزار آموزشگاه آزاد در کشور وجود دارد

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به وجود 13 هزار و 500 آموزشگاه آزاد فعال در کشور اظهار داشت: بیشترین حجم فعالیت‌هایمان در حوزه آموزش‌های مهارتی است.

وی با اشاره به اینکه مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد را درکشور صادر می‌کنیم اظهار داشت: افراد می‌توانند در کشورهای مختلف با توجه به شرایط و ضوابط موجود اقدام به تاسیس آموزشگاه آزاد کنند.

پرند با اشاره به اینکه در عراق اقلیم کردستان، امارات، کویت، مالزی و کشورهای دیگر مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد دادیم و آنها در حال آموزش هستند خاطرنشان کرد: با سازمان جهانی خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی را برقرار کرده‌ایم به طوری که تفاهم‌نامه‌های چند جانبه مورد امضا رسیده است.

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه با سازمان آموزش فنی حرفه‌ای افغانستان، جایکای ژاپن، کویکای کره جنوبی، انجمن پناهندگان دانمارک، توافقنامه‌های بسیار خوبی را منعقد کرده‌ایم که خوشبختانه عملیاتی شده‌اند افزود: با این اقدام تبادل تکنولوژی و فناوری میان دو کشور صورت خواهد گرفت.

پرند با اشاره به اینکه در برخی از کشور‌ها در حال ساخت مراکز فنی حرفه‌ای و انتقال آموزش‌های فنی حرفه‌ای و نظام جامع مهارت‌های فناوری هستیم، ادامه داد: مجلس کمک بسیار زیادی در بحث اعزام نیروی کار به خارج از کشور کرده است، به طوری که باید در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور برنامه منسجمی را در پیش بگیریم.  
 
وی با بیان اینکه نخبگان و استعدادهای بر‌تر در مسابقات جهانی حضور یافتند به طوری که پس از شناخته شدن در کشورهای دیگر مشغول به کار و فعالیت شده‌اند.  
 
رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای با اشاره به اینکه باید در بحث اعزام نیروی کار به خارج از کشور استراتژی مشخصی داشته باشیم، گفت: در زمینه توسعه بسط و گسترش آموزشگاه‌های آزاد قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است.  

**۵۰۰۰ استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد
 
پرند با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ استاندارد آموزشی در کشور وجود دارد که از استانداردهای بین المللی برخوردار است، افزود: این استاندارد‌ها منطبق بر فناوری مشاغل و ILO است.  
 
وی با اشاره به اینکه باید آموزش‌های فنی حرفه‌ای اعتبارسنجی و اعتبار بخشی شوند، گفت: خوشبختانه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی به عمل آمده است.  
 
"عبدالرضا مصری"
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفتگوی ویژه خبری و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا همگان بر روی آموزش‌های مهارتی افراد تاکید می‌کنند گفت: متاسفانه مدتی است که آموزش و مدرک در کشور اساس نظام کاری شده است، به گونه‌ای که افراد فقط به مفروضات توجه دارند.  
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برای افراد مدرک گرایی مهم شده است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که ورودی و خروجی نظام آموزشی با یکدیگر تطبیق پیدا نکن موفق نخواهیم بود.  
 
**بانک اطلاعاتی پیرامون مهارت‌های آموزشی افراد باید راه اندازی شود
 
مصری با اشاره به اینکه متاسفانه بانک اطلاعاتی در کشور پیرامون مهارت‌های آموزشی افراد نداریم، افزود: متاسفانه در کشور نمی‌دانیم که افراد در چه تخصص‌هایی فعالیت دارند و یا در چه رشته‌هایی تحصیل کرده‌اند، پس باید به فکر تاسیس بانک اطلاعاتی باشیم تا براساس آن بتوانیم افراد را با بازار کار تطبیق دهیم.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه براساس نیاز بازار کار باید فارغ التحصیل تعریف کنیم، افزود: باید بازار تولید را برای چهار سال آینده مشخص کنیم که نیاز به چه نیروی کاری داریم.  
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور فرهنگ غلطی مبنی بر مدرک گرایی باب شده است اظهار داشت: متاسفانه در کشو به مهارت ظلم شده است.  
 
مصری با اشاره به اینکه تمام کارهایی که در کشور انجام می‌دهیم حائز رتبه، جایگاه و مقام است گفت: باید درجه اجتماعی و شخصیت افراد با کار حرفه‌ایشان ارتقاء یابد.  
 
**دانش باید توام با مهارت باشد
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بازار رتبه بندی مهارت وجود ندارد، گفت: در کشور دانش حرف اول را می‌زند اما باید این دانش توام با مهارت باشد.  
 
وی با بیان اینکه متاسفانه مدتهاست که از مهارت آموزی دور شده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه دیگر در کشور نظام استاد شاگردی قدیم وجود ندارد، به گونه‌ای که بسیاری از صنایعی که متعلق به کشور بود با آخرین استاد کار از گردونه اشتغال و کارآفرینی خارج شده است.  
 
**باید مهارت افراد دسته بندی و امتیاز بندی شود 

مصری با تاکید بر اینکه باید مهارت‌های افراد دسته بندی و امتیازبندی شوند، گفت: از نظر فرهنگی باید کار و مهارت جزء شاخص‌های شخصیتی و جایگاه اجتماعی مردم به حساب آید.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی موتور قدرتمند هر کشور را برای توسعه نیروی انسانی دانست و عنوان کرد: باید به تحرک و پویایی در اقتصاد کشور توجه زیادی شود.  
 
وی خاطرنشان کرد: باید در کشور به رشد اقتصادی دست یابیم، بنابراین این امر مستلزم افزایش تولید ملی است.  
 
مصری با بیان اینکه بهره وری به نیروی انسانی بر می‌گردد گفت: باید به رفاه عمومی با رویکرد عدالت اجتماعی دست یابیم.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی زیرساخت رشد اقتصادی و تولید ملی را بهره وری نیروی انسانی دانست و افزود: نیروی انسانی باید از مهارت‌های لازم برخوردار باشند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید به سمت عملیاتی کردن مهارت‌های آموزشی پیش برویم گفت: باید به فکر ایجاد اشتغال برای ۴. ۵ میلیون نفر فارغ التحصیل کشور باشیم، به طوری که باید هرچه زود‌تر جلوی سیلی را که مرتب به آن اضافه می‌شود را گرفت.  
 
مصری با اشاره به اینکه آب برای زندگی حیاتی است به شرط اینکه درست هدایت شود، افزود: اگر آب در مسیر به درستی هدایت نشود تبدیل به سیل می‌شود.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروی انسانی باید وارد بازار کار شوند، ادامه داد: برای هر نوع کاری اطلاعات حرف اول را می‌زند، به گونه‌ای که تا زمانی که اطلاعات نداشته باشیم، امکان برنامه ریزی نخواهیم داشت.  
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور هیچ اطلاعی از تعداد نیروی متخصص نداریم، افزود: زمانی که در دولت مشغول به خدمت بودم، بانک اطلاعات ایرانیان را در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد کردم، به طوریکه افراد با مشخصات فردی، تخصص و توانمندی‌ها در این بانک اطلاعاتی مورد ثبت قرار گرفتند.  
 
مصری با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون هیچ بانک اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد، بیان کرد: باید بانک اطلاعاتی را ایجاد کرد تا براساس آن مشخصات افراد مورد ثبت قرار بگیرد.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید عزم فرادستگاهی به وجود آید تا تکالیف دستگاه‌های متولی امر مشخص شود، ادامه داد: نباید اجازه داد تا مردم در رشته‌هایی که برایشان کار وجود ندارد، تحصیل کنند.  
 
مصری با اشاره به اینکه باید خروجی دانشگاه‌ها را مورد شناسایی قراردهیم اظهار داشت: باید چرخه‌های اقتصادی کشور مورد تعریف قرار بگیرند.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مثلا باید چرخه تولید خانگی تعریف شود تا براساس آن بدانیم به چه تعداد نیروی خانگی نیاز است.  
 
وی با بیان اینکه چرخه اقتصادی کشور و محرک اصلی آن تعریف نشده‌اند، افزود: باید به بحث اقتصاد مقاومتی به خوبی توجه کنیم.  
 
مصری با اشاره به اینکه باید به گفتمان واحد در اقتصاد مقاومتی دست یابیم، افزود: اقتصاد مقاومتی شعار سال نیست، بلکه نسخه انعطاف پذیر دائمی برای کشور است.  
 
**سرطان اقتصادی با اقتصاد مقاومتی قابل درمان است
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کشور سرطان اقتصادی داشته باشد با اقتصاد مقاومتی درمان می‌شود، گفت: در کشور مشکل اقتصادی پیچیده‌ای نداریم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید از اقتصاد مقاومتی الگو بگیریم، اظهار داشت: باید قوانین مزاحم و دست و پا گیر را از پیش رو برداریم تا زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم شود.  
 
مصری نجات کشور را در رشد تولید ملی دانست و عنوان کرد: باید فرهنگ تولید ملی در کشور مورد اشاعه قرار بگیرد تا بتوانیم از تولید ملی استفاده کنیم.  
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به تولیدکنندگان و کارآفرینان بها دهیم، ادامه داد: نباید به سرمایه دار به عنوان زالو نگریسته شود بلکه این افراد می‌تواند در اشتغالزایی کشور مثمر ثمر باشند.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
با این سیستم آموزشی و با این مدیریت ها مخصوصا در فنی وحرفه ای راهی که می رویم به ترکستان ختم می شود
فنی وحرفه ای استان فارس به عنوان نمونه همه هدفی دارد به جز آموزش و مهارت آموزی
آخرین اخبار