یک سخنگوی اتحادیه اروپا مذاکرات گروه 5+1 و ایران که در نیویورک و در سطح کارشناسی برگزار شد را "مفید" ارزیابی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، رویترز در گزارشی به قلم "لویی شاربونو" نوشت: اتحادیه اروپا چهارشنبه اعلام کرد ایران و شش قدرت جهانی مذاکرات سودمند بیشتری را درباره برنامه هسته ای ایران برگزار کردند هرچند یک دیپلمات غربی گفت هنوز برای غلبه بر اختلافات، کشمکش‌هایی وجود دارد.

این واکنش پس از دو روز گفتگو در سطح کارشناسان ایران و پنج به علاوه یک در نیویورک برای دستیابی به توافق بلندمدتی صورت گرفت که در صورت نتیجه بخش بودن  به یک دهه مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران تا ضرب الاجل 20 ژوئیه پایان خواهد داد.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: کارشناسان فنی ایران و شش قدرت جهانی در ملاقات های ششم و هفتم ماه مه در نیویورک، مذاکرات مفید و سودمندی داشتند. 

وی  افزود : هدف از این دور مذاکرات، تعمیق هر چه بیشتر دانش و اطلاعات درباره موضوعات مطروحه و مشارکت و همکاری برای آماده سازی مقدمات دور آینده مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه برای دستیابی به توافق جامعی است که قرار است هفته آینده در وین برگزار شود.

سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد تهران به زودی بیانیه مشابهی را از رسانه رسمی خود درباره مذاکرات نیویورک منتشر خواهد کرد که پیش درآمد مذاکرات هفته آینده در پایتخت اتریش خواهد بود.

مقامات اسرائیلی می گویند اسرائیل تأکید دارد براساس یک توافق هسته ای قریب الوقوع ، ایران از توانمندی غنی سازی اورانیوم منع شود، اما این خطر وجود دارد که با این درخواست، شکاف جدیدی در روابط امریکا و اسرائیل به وجود آید.

اما دیپلمات های غربی نزدیک به این گفتگوها می گویند منع کردن ایران از تمامی فعالیت های غنی سازی اورانیوم امری غیر واقعی است.

شش قدرت جهانی و ایران تلاش می کنند به راه حل  قابل قبولی دست یابند .

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه اوایل این هفته گفت مقامات ارشد کشورهای پنج به علاوه یک قصد دارند تهیه پیش نویس متن توافقنامه احتمالی را آغاز کنند.

ریابکوف در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه گفت: در نتیجه این دور از مذاکرات ، ما بایستی دست کم برخی عناصر متن توافقی و همچنین عناصر متن مشترک را تعیین کنیم.

وی به جزئیات موضوعات این توافق نسبی که پیش بینی می کند در مذاکرات هفته آینده در وین به آن دست یابند اشاره ای نکرد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار