استاندار يزد گفت: شوراي ايرانيان خارج از كشور بانك اطلاعاتي كامل از يزدي هاي مقيم خارج از كشور تهيه خواهد كرد تا از طريق اطلاعات آن بتوان راه هاي برقرار تعامل با هموطنان خود را بررسي كنيم

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

سيد محمد ميرمحمدي در جلسه شوراي ايرانيان خارج از كشور، شعبه يزد، اظهار داشت: شورای استانی ايرانيان خارج از كشور براي سهولت ارتباط با یزدیهای خارج از کشور و سرعت بیشتر در شناسایی آنها ایجاد شده است.

میرمحمدی، شناسایی نیروهای یزدی خارج از کشور و کشف پتانسیل ها و ظرفیت های آنان و پی بردن به زمینه کاری و چگونگی همکاری با آنها را از اصلي ترين اهداف اين شورا برشمرد و گفت: این همکاری و تعامل تنها در زمینه سرمایه گذاری نیست بلکه در حوزه های مختلف طب، آموزش و تحقیقات، داروسازی و کشاورزی و صنعت نیز به تناسب مهارتها و فرصتهایی که موجود است و برای خود فراهم کرده اند، می توان همکاری ها را گسترش داد.

رئيس شوراي ايرانيان خارج كشور در استان يزد با اشاره به برگزاری همایش های مختلف در زمينه ايرانيان مقيم خارج از كشور عنوان كرد: خروجی و دستاورد اين همايش ها حائز اهميت است و از همه دست اندرکاران این شورا مي خواهم تا خود را قانع به راه حلها و نتایج شکلی نکنند و همواره نتیجه جلسات و گردهمایی ها برایشان مهم باشد و سپس مراقبت كنند که نتایج به دست آمده چگونه عملی و اجرایی خواهد شد.

ميرمحمدي خواستار احصا فرصت های گوناگونی شد که می توان در استان، پیش روی یزدیهای ساکن در خارج از کشور قرار داد و از همه دستگاه ها و مسئولان امر خواست تا با مشخص كردن تعهدات دو جانبه، زمینه و بستر لازم را برای حضور ایرانیان خارج از کشور در استان و فعالیت آنها فراهم كنند.

وی حوزه فرهنگ را از حوزه های بسیار مهم در خصوص نقش آفرینی ایرانیان خارج از کشور ذکر کرد و يادآور شد: هر ایرانی در هر نقطه از جهان خود را وابسته به این آب و خاک و این فرهنگ می داند و به کشور خود تعصب دارد.

رئیس شورای استانی ایرانیان خارج از کشور ضمن انتقاد از برخی نگاه های تنگ نظرانه و غیر منصفانه به ایرانیان خارج از کشور ادامه داد: برخی گمان می کنند فردي كه به خارج از كشور رفت، هویت و ملیت خود را از دست داده در صورتی که اینگونه نیست و بسیاری از آنها علاقمند به حضور در ایران هستند اما شرایط به گونه ای رقم خورده که باید در خارج از کشور فعالیت کنند .

وی نسل جدید ایرانیان خارج از کشور را نیز علاقمند به فرهنگ و هویت ایرانی خود دانست و نقش زبان فارسی در این همدلی و علاقه مشترک را، محوری ارزیابی کرد.

ميرمحمدي خواستار به سرانجام رساندن کار این شورا با توجه به اهداف، وظایف و راهبردهای مدنظر آن شد و از مسئولان مربوطه خواست تا در راستای تشکیل بانک اطلاعات یزدیهای مقیم خارج از کشور، با دسته بندی و گروه بندی این اطلاعات و زمینه تخصص و مهارت افراد، بستر لازم را برای همکاری دو جانبه فراهم آورند.

وی زمینه های همکاری ایرانیان خارج از کشور با داخل را بسیار وسیع دانست و گفت: در زمينه تبادل اساتيد دانشگاه، گردشگري و ... مي توان بهترين و بيشترين همكاري ها را با ايرانيان مقيم خارج از كشور برقرار كرد.

رئیس شورای استانی ایرانیان خارج از کشور در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم اعتماد سازی برای ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد و یکی از دلایل بی اعتمادی آنها را فراهم نبودن بستر لازم برای همکاری متقابل در کشور عنوان كرد.

وي افزود: از ديگر عوامل اين بي اعتمادي، حضور دلالان و واسطه ها در برقراری ارتباط با ایرانیان مقیم خارج از كشور است و شورای عالی ایرانیان و شعبه استانی آن بايد بی واسطه با همه ایرانیان خارج از کشور ارتباط برقرار كند تا در زمينه جلب اعتماد آنان موفق باشد.

استاندار یزد، شورای عالی ایرانیان خارج از کشور را در واقع پل ارتباطی میان داخل و خارج از کشور ذکر کرد و افزود: باید پس از فراهم کردن زمینه های لازم براي حضور این افراد در ایران، آنها را دعوت به آوردن سرمایه و فناوری كنيم .

میرمحمدی همچنين با اشاره به حضور جمعیت قابل توجه زرتشتیان یزدی در خارج از کشور، ملاک برقراری ارتباط و تعامل با صاحبان ادیان الهی را قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: مفاد این قانون در اين زمينه محور اصلي است و سیاستهای کلان کشور و دولت، محدود کننده ارتباط با اقلیتهای دینی نيست.

استاندار يزد افزود: در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تمامی ایرانیانی که مذاهب آنها از سوی قانون اساسی به رسمیت شناخته شده برای ما عزیز و محترم هستند و اکنون نیز می بینیم که اقلیتهای مذهبی در مجلس شورای اسلامی صاحب کرسی و نماینده مستقل هستند .

وی افزود: نباید در این گونه کارها به هیچ عنوان سلیقه ای عمل کرد بلکه باید قوانین موضوعه و جاری کشور را ملاک عمل قرار داد چرا که وظیفه ما اجرای قوانین است و در چارچوب همین قوانین باید از توانمندی زرتشتیان نجیب و شریف و همه اقلیتهای ایرانی خارج از کشور برای پیشبرد برنامه های داخل کشور بهره بگیریم.

استاندار یزد اظهار اميدواري كرد: با تشکیل بانک اطلاعاتی ایرانیان مقیم خارج از کشور، حداکثر ظرف یک ماه آینده، زمینه های مد نظر کاری شورا در ارتباط با اهداف، وظایف و راهبردهای آن احصا شده و سپس در چارچوب یک گروه بندی مشخص به دعوت از ایرانیان خارج از کشور پرداخته شود و بستر لازم برای برپایی یک همایش جامع و راهگشا در این زمينه فراهم شود تا نتیجه آن به عمران و آبادانی استان و رفع تنگناهای موجود بیانجامد.

وی همچنين پرداختن مقطعی به اهداف و برنامه های این شورا و عدم پیگیری مناسب جهت تحقق این اهداف را از دلایل توفیق ناچیز آن برشمرد و گفت: پس از تشكيل جلسات، تصمیمات آن به نحو شایسته دنبال نشده و اين امر سبب شده شورا تاكنون به اهداف مورد نظر نرسد و شاید دلیل این امر، فقدان ارزیابی و نظارت دقیق بر مصوبات جلسات است در حالی که همه باید بدانیم که وظیفه ما تحقق اهداف است و جلسات و نشست ها تنها برای هم اندیشی و آسانتر كردن راه های تحقق اهداف برگزار می شود.

استاندار یزد با اشاره به فلسفه تشکیل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور افزود: همانگونه که ظرفیتهای خوبی از نظر نیروی انسانی و استعدادها در داخل کشور وجود دارد، در خارج از کشور نیز ایرانیانی هستند که اغلب آنها از نظر سطح فکر و ضریب هوشی دارای استعداد سرشاری بوده و صاحب اندیشه اند و هر کدام در واحدهایی که مشغول به کار هستند، موجبات شکوفایی و پیشرفت آن قسمت را فراهم كرده و اسباب افتخار ایرانیان هستند/س 
برچسب ها: یزدهای ، خارج ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.