رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در صورت اجرایی نشدن طرح داربستی کردن انگور دیگر تاکستانی باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛

محمدرضا صفری اظهار کرد: در صورت اجرای طرح داربستی کردن انگور علاوه بر درآمد 500 میلیون دلاری، باغ‌های انگور شهرستان تاکستان نیز نجات می‌یابد.

وی افزود: این در حالی است که در صورت اجرایی نشدن این طرح، دیگر تاکستان و شهر انگور باقی نمی‌ماند؛ چرا که منابع آبی تاکستان به سرعت در حال افت است و باغ‌هایی با این ویژگی علاوه بر بحران آب، به دلیل مشکلات صادرات، قیمت‌ها، صنایع تبدیلی و نظایر آن دچار افت اقتصادی نیز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: موضوع اقتصاد مقاومتی نیز که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده چیز جدیدی نیست و ما روزانه آن را تجربه می‌کنیم؛ بلکه مسئله جدید که خواسته رهبری نیز هست، سرعت بخشیدن به کارهاست و مدیریت جهادی است.

صفری با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی درست در این زمینه، یادآور شد: همه کارهایی که در این زمینه به انجام می‌رسد باید مبتنی بر برنامه، زمان شروع و پایان، برآورد اقتصادی و نتیجه اجرایی شود که در این صورت نهاده کمتر با تولید بیشتر و صرف منابع آبی کمتر از ثمرات این کار به شمار می‌رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تأکید بر اینکه در حوزه کشاورزی اقتصاد از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به نقطه‌ای برسیم که تولید مبتنی بر واحد آب داشته باشیم، تصریح کرد: بهره‌وری منابع آب دشت قزوین در گذشته نیز از سوی کشاورزان انجام می‌شده است؛ اما در حال حاضر در صورتی که این وضعیت بحران و مصرف آب ادامه یابد، چه بسا به جای دشت حاصلخیز قزوین به دشت کویر قزوین برسیم.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی و چشم اندازهای کشور اضافه کرد: زمانی که برنامه چشم انداز 20 ساله کشور نوشته شد، مقرر شد در دوره 20 ساله با رشد هشت درصدی با حفظ مرزها به کشور بزرگ و نخست منطقه آسیای غربی تبدیل شویم؛ در حالی که کشورهایی همچون چین، روسیه و هنر به عنوان کشورهای بزرگ اقتصادی فعلی نیز در اطراف ما برای پیشرفت خود برنامه ریزی میکردند و در آن زمان کشوری مانند عربستان پنج سال از ما جلوتر بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: تاکنون از آن رشد هشت درصدی، سه درصد محقق شده و در 10 سال باقیمانده اگر بخواهیم به نقطه چشم‌انداز برسیم باید 12.5 درصد رشد داشته باشیم.

صفری ادامه داد: در 10 سال نخست درآمد سالانه ما 120 تا 130 میلیارد دلار بوده و توانسته‌ایم به سه درصد رشد برسیم؛ اما در 10 سال آینده پیش‌بینی می‌شود سه درصد رشد داشته باشیم در حالی که باید رشد 12.5 درصدی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: اگر تا سال 1404 رشد نکنیم کردستان عراق منطقه‌ای توسعه یافته می‌شود و کردستان ایران غبطه می‌خورد.

وی تصریح کرد: همچنین اگر کشورهای منطقه نظیر ترکیه، عراق و دیگر کشورها رشد کنند، رشد منطقه نامتوازن می‌شود و ایران در این زمینه عقب می‌ماند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بهترین راه را در شرایط کنونی توجه به اقتصاد مقاومتی و مورد تأکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: در این صورت است که رشد اقتصادی جامعه محقق می‌شود و می‌توان با انجام برنامه‌ریزی دقیق و درست در شرایط تحریم و فشار به شکوفایی دست یافت./س
برچسب ها: داربستی ، انگور ، تاکستانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.