روزنامه جروزالم پست نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نگران است ایران به توافقی با قدرت‌های جهانی دست یابد که برنامه هسته‌ای خود را همچنان توسعه دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در تحلیلی به قلم "مایکل ویلنر" نوشت : نتانیاهو نگران است این اتفاق آن‌هم در زمانی روی دهد که دیگر تحریمی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای تهران وجود نداشته باشد.

این روزنامه ادامه داد: مقامات اسرائیلی و آمریکا تمام طول سال در مورد طیف وسیعی از موضوعات صحبت کرده و گرفتار بحث های عمومی در مورد منطق مذاکرات صلح با فلسطینی ها ، آینده سوریه و حتی حمایت از کشور ناآرام اوکراین شده اند. اما شاید هیچکدام از این موارد فوری تر از زنگ خطر اخیری نباشد که اسرائیل در مورد احتمال توافق هسته ای ایران به صدا در آورده است.

به نوشته جروزالم پست، موضوعی که موجب تعجب افراد زیادی شده این است که مذاکرات وین به سرعت پیش می رود. دیپلمات ها هفته آینده تدوین پیش نویس توافق نهایی را اغاز می کنند. همه طرف ها نیز به طور علنی در مورد دستیابی به توافق تا پیش از پایان مهلت بیستم ژوئیه ابراز خوش‌بینی می‌کنند.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، کاخ سفید آماده است تا  زمانی که ایرانیان از لحاظ فنی قادر به تولید سلاح هسته ای نباشند ، ادامه یافتن فعالیت هسته‌ای در ایران را بپذیرد. اما ترس اسرائیل در مورد جزئیات است. 

جروزالم پست گزارش داد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نگران است ایران توانایی هسته ای در اختیار داشته باشد آنهم در زمانی که دیگر تحریمی وجود نداشته باشد. در عین حال ، نتانیاهو نگران است در صورت دستیابی به توافق، تحریم ها لغو شود و ایران به روی تجارت باز شود.
 
کاخ سفید می‌گوید که تحریم‌ها بر ایران باقی می‌ماند حتی پس از آنکه توافق  به اجرا گذاشته شود. تحریم ها ، در واقع،  در وزارت خزانه داری به عنوان مربوط به تروریسم ، حقوق بشر و گسترش سلاح های هسته ای دسته بندی شده  است. 

براساس این گزارش، نزدیک ترین متحدان نتانیاهو شروع به ابراز نگرانی کرده اند. "ران درمر" سفیر اسرائیل در آمریکا  که از زمان احراز مقام خود در تابستان گذشته به طور کلی ساکت بود، در طول دو هفته گذشته درباره دستیابی به "توافقی بد" هشدار داده است. کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل  موسوم به ایپک هم یادداشتی روز سه شنبه منتشر کرد و در مورد چنین مسیری هشدار داد.

آیپک به نقل از سخنان سناتور "رابرت منندز"  رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا در ماه گذشته اعلام کرد :  من فکر نمی کنم که ما همه چیز را تنها برای این انجام داده ایم که به وقفه‌ای شش یا 12 ماهه دست پیدا کنیم؛ زیرا توافقی که در نهایت موجب لغو تمام رژیم تحریم ها در دوره زمانی شش تا دوازده ماهه می‌شود ، از نقطه‌ای که ما در آن قرار داریم دور از دسترس نیست.

"سوزان رایس" مشاور امنیت ملی  و "وندی شرمن" مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا در مذاکرات با ایران وظیفه دارند نتانیاهو را متقاعد کنند قرار دادی که در وین تدوین می شود نه فقط تا بیست ژوئن بلکه برای سال های آینده عملا قابل اجراست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار