صنعت آی تی کشورمان کمتر حضور زنان را در خود تجربه کرده است، طوری که اغلب در پشت یک سایت، برنامک یا بازی موفق بومی اسم پسرها را به عنوان افراد کلیدی و تاثیرگذار مشاهده می‌کنیم. البته این انحصار در کشورمان در حال شکسته شده است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ حضور زنان در حوزه فناوری اطلاعات با نشستن مریسا مایر بر کرسی ریاست یاهو به عنوان یکی از غول‌های آی. تی جهان تائیدی بود بر این نکته که گرچه جنس مونث کمتر بر کرسی ریاست یک شرکت بزرگ تکیه زده، ولی دست‌کم نقشی تاثیرگذار در این حوزه داشته است.



صنعت آی. تی کشورمان که در حال تجربه اتفاق های مهم و نوپایی نیز هست کمتر حضور زنان را در خود تجربه کرده است، طوری که اغلب در پشت یک سایت، برنامک یا بازی موفق بومی اسم پسر ها را به عنوان افراد کلیدی و تاثیرگذار مشاهده می کنیم. البته این انحصار در کشورمان در حال شکسته شدن است، به این معنی که اخیرا تیمی جوان با راه اندازی سایتی به نام کفشدوزک قصد آشتی دادن دختران را با آی. تی و انعکاس فعالیت پررنگ آنها در این حوزه دارد.

با توجه به این موضوع مشاهده برنامکی به نام هستی که برنامه نویسی و طراحی و چیدمان گرافیکی آن به ترتیب برعهده شیرین مرادی و سمیرا مختاری بوده است، آنچنان برایمان جالب بود که بی درنگ سراغ سازنده های آن رفتیم. متن زیر حاصل گفت وگوی کلیک با سمیرا مختاری است.



چرا خانم های ایرانی نتوانسته اند حضوری چشمگیر در حوزه آی. تی کشور داشته باشند؟
متاسفانه محیط برنامه نویسی و فعالیت های اینچنینی ـ حداقل در ایران که این طور است ـ اغلب محیطی مردانه تعریف شده و همین باعث می شود یکسری مشکلات هم پیش بیاید. حیطه فناوری های دیجیتال، مرد و زن نمی شناسد، مهم ارائه یک طرح کاربردی و از نظر حرفه ای قابل قبول است. دلیل کمرنگ بودن حضور خانم ها در این حوزه قصور خود آنهاست و شاید این به دلیل فضای خشک برنامه نویسی است که ممکن است با روحیات آنها سازگار نباشد، ولی وقتی کار با لطافت گرافیکی زیبایی همراه شود این مساله هم حل می شود، همان گونه که برای ما شد.

چه شد به فکر ساخت یک برنامک کاربردی مخصوص تلفن هوشمند افتادید؟
در حقیقت ما یک گروه دو نفره بازیساز هستیم که مستقل فعالیت می کنیم. هستی کاراکتر اصلی سری بازی های ماست که بزودی عرضه خواهد شد. ما تصمیم گرفتیم برای ارزیابی بیشتر نظرات مخاطبان، کاراکتر و محیط بازی را در قالب یک برنامک عرضه کنیم. البته شخصیت هستی در سومین نمایشگاه بازی های رایانه ای به نمایش گذاشته شد و از سوی مخاطبان بویژه کودکان زیر هفت سال (که مخاطبان اصلی بازی های ما هستند) با استقبال خوبی مواجه شد.

سال نو فرصت مناسبی برای طراحی و ایده پردازی این برنامک را که یک تقویم متحرک است، پدید آورد. این برنامک ابتدا مخصوص رایانه های شخصی ساخته شده بود تا این که با استقبال کاربران مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم نسخه مخصوص اندروید هم ارائه کنیم و این باعث شد برای تلفن های هوشمند هم ساخته شود.

این نخستین تجربه برنامک سازی تان بوده است؟
خیر، حدود یک سال است فعالیت خود را آغاز کرده ایم و طی این مدت روی این پروژه کار کرده ایم.

کمی در مورد برنامک تولیدی تان توضیح دهید؛ چه ویژگی ها دارد و چه کاری برای کاربر انجام می دهد؟
هستی در حقیقت تقویم ۱۳۹۳ است با نمایش مناسبت ها با گرافیکی جذاب همراه با موسیقی و انیمیشن. در کل نسبت به تقویم هایی که تاکنون طراحی شده اند، قالب و رویکرد جدیدی دارد. می شود گفت هستی ۱۳۹۳ اولین تقویم ایرانی به سبک گیم است که شعار آن آشتی با کودک درون است.

از چه نرم افزار ها و زبان برنامه نویسی برای انجام چنین کاری کمک گرفته و برای طراحی بخش های مختلف آن چه کارهایی انجام دادید؟
کار به دو بخش برنامه نویسی و طراحی گرافیک تقسیم می شود. قسمت برنامه نویسی به وسیله برنامه نویسی شیء گرا (GML) در نرم افزار گیم میکر استودیو انجام شد و بخش گرافیک از طراحی دستی آغاز شده و در نرم افزار فتوشاپ رنگ گذاری و انیمیت شده است.

متاسفانه اغلب شاهد این هستیم که برنامک ها به صورت انفرادی ساخته می شود و در بیشتر موارد بخش گرافیک آن مهجور واقع می شود. اهمیت این بخش را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت؛ زیرا اولین معیاری که کاربر را جذب می کند، گرافیک کار است.

برای ساخت این برنامک از چند نفر کمک گرفتید و چه مدت تولید آن به طول انجامید؟
گروه هستی از دو نفر تشکیل شده است؛ در حقیقت تمام کارها را دو نفری انجام دادیم. ساخت این برنامک هم در کمتر از یک ماه انجام گرفت.

به نظرتان سخت ترین مرحله چه بود؟
گرچه کاری که با عشق و علاقه انجام می شود هیچ سختی به همراه ندارد، اما سخت ترین مرحله، خلق کاراکتری بود که برای مخاطب بخصوص کاربر داخلی که انواع و اقسام گزینه های خارجی در برابرش است، جذاب باشد.

فکر می کنید با ساخت و تولید چنین برنامک ها و فروش آنها می توان در ایران به درآمدی هم رسید؟
بله، ایران برای کارهای فرهنگی قابلیت بالایی دارد. هم اکنون این برنامک را در بازار به صورت رایگان قرار داده ایم طی کمتر از ده روز تعداد نصب آن به بیش از ۱۲هزار رسید. نظرات هم اغلب مثبت بوده که برایمان امیدوارکننده و مشوق است. فکر می کنم در آینده نه چندان دور درآمد خوبی در داخل کشور کسب کنیم.

برنامه تان برای آینده چیست؟
پس از دریافت بازخوردهای مثبت از این برنامک، قصد داریم سری بازی های هستی را برای سیستم عامل اندروید عرضه کنیم؛ البته همزمان پروژه جدیدی را هم آغاز خواهیم کرد.


این برنامک با نام هستی ۱۳۹۳ یک تقویم خورشیدی است که کاراکتری به همین نام دارد و در کنار سالشمار، مناسبت ها و تعطیلات را با گرافیکی جذاب همراه با موسیقی و انیمیشن نمایش می دهد و رویکرد جدیدی نسبت به تقویم هایی که تاکنون طراحی شده اند، دارد. برای دریافت «هستی ۱۳۹۳» که با حجم ۱۴٫۸ مگابایت در کافه بازار به رایگان عرضه شده، می توانید به نشانی goo.gl/ThXNcl مراجعه کنید.



گزارش از: رامین فتوت

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار